Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


01 okt

Zorgverzekeraars maken de apotheker kapot

Apothekers balanceren aan de rand van de afgrond. De marktwerking op de geneesmiddelenmarkt dreigt voor hen op een ramp uit te lopen. (Parool)

Het artikel stond afgelopen zaterdag (Economie pag 33) in het Parool. De link is (nog) niet beschikbaar. Koop de krant of wacht op de link

Frank de Ligt, eigenaar van Apotheek Holendrecht merkt op dat veel apotheken technich al failliet zijn, maar dat banken het niet op een faillisement durven laten aankomen. 70% van de 2000 apotheken zijn nog steeds zelfstandig. In een taal, dicht bij het publiek, legt de Ligt uit dat het einde voor veel apothekers in zicht is en noemt veel voorbeelden van verliesgevende leveringen, hoewel de paotheker verplichte levering heeft.

 

Meijer Apeldoorn 02-10-2012 16:24
een Pompe patient levert de zorgverzekeraar: 12 % van 8 ton is een slordige ton op aan kosten vergoeding.Degene die het minste doet en geen enkel risico loopt, strijkt het meeste geld op.
De absolute overhead stijgt met de uitgaven zonder dat daar veel extra kosten tegenover staan. Tel uit je winst.
Ze breken zich nu al jaren het hoofd, over waar ze de winst nu weer weg moeten werken.
DSW zegt het al: onmaatschappelijk hoge winsten. Niet de winsten zijn het probleem, maar hoe verkoop je dat.Het toevoegen aan de reserves omdat Europa dat zou gaan eisen houdt ook een keer op.
ANH JANSEN 02-10-2012 00:09
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieuws-26/archief-6/Tijdschriftartikel/120211/Overhead-is-niet-de-boosdoener.htm

Creatief boekhouden/rekenen door gezondheidseconomen en Plexus/KPMG experts; de kosten van de overheid worden uitgedrukt in procenten van de totale omzet aan zorg. Niet is in te zien waarom het administreren van een factuur voor een MRI scan van 100.000 euro in procenten evenveel zou moeten kosten als een factuur van een tandarts van 100 euro. Toch wordt dit door de creatievelingen bij VWS, ZN, KPMG/Plexus e.a. wel gedaan.

Zorg heeft een steeds hogere toegevoegde waarde; een operatie wordt meer en meer complexer en daardoor duurder. Zo ook de dure behandelingen met oncolytica e.d. Om van de weesgeneesmiddelen maar te zwijgen.

Waarom niet de toegevoegde waarde van de administratie en overheid uitdrukken in absolute waarden en daardoor een afname indien uitgedrukt in procenten?

Is het inboeken van een factuur voor Pompe a 800.000 euro nu zoveel duurder dan die van een statine a 15.00 euro?

Hier zit denk ik een fantastisch ingang voor de KNMP, NapCo, ASKA om wat aan de kaak te stellen: een goed lobbyist weet wat haar/hem te doen staat!

Zeker nu Rutte/Samsom allerlei gaten schieten in de begroting!
ANH JANSEN 01-10-2012 23:52
http://www.economist.com/node/21563714?fsrc=scn/tw/te/pe/incurabledisease

William Beaumol als Minister van VWS in Nederland zou wel weten wat te doen met de apotheken in Nederland.

Maar ja, wij hebben de KNMP die met NZa de zaken doorneemt, in samenspraak met ZN.

11 euro per wmg regel voor poli-apotheken en 5.50 voor openbare apotheken klassieke stijl? De KNMP ziet het probleem niet. Macro budgettair kloppen de sommetjes toch, zegt de NZa?

Dit is niet meer te redden. KNMP gaat nu voor de slot act: doorduwen van LSP/EPD. 1 cent per wmg regel opslag, na 25 cent afslag wegens budget 2011 is 2012 is 2013 en stijging wmg regels resulteert in daling bedrag per wmg regel.

Dan heb je op school toch wat gemist.
ANH JANSEN 01-10-2012 14:46
Waarom grijpt de NZa niet in?
"Er zijn nu geen aanwijzingen dat zorgverzekeraars niet goed inkopen of zich niet houden aan de zorgplicht die zij hebben voor hun verzekerden. Dat het zorginkoopproces onder vrije prijzen tot de nodige discussie en fricties tussen partijen leidt, is niet zo vreemd. Zorgverzekeraars gaan scherper onderhandelen en zorgaanbieders zullen dus aantrekkelijk genoeg moeten blijven om in aanmerking te komen voor een contract. Dat kost tijd en moeite, ook omdat zorgverzekeraars zelf kunnen bepalen waar zij zorgaanbieders op selecteren: op prijs bijvoorbeeld, op (extra) kwaliteit van zorg of op service aan de cliënt/ patiënt. Voor zorgaanbieders is het de uitdaging om zo goed mogelijk te zijn in de zorg die ze aanbieden en zorg af te stoten die ze minder efficiënt kunnen aanbieden."

Wat doet de NZa met de klachten van zorgaanbieders?
Langejan: "De NZa neemt de signalen en klachten van zorgaanbieders wel degelijk serieus en bespreekt deze met de brancheverenigingen. De NZa blijft de ontwikkelingen op de markt volgen. Als de publieke belangen in het geding zijn -zoals de toegankelijkheid van zorg, de betaalbaarheid ervan of de informatie over de kwaliteit van zorg- zal de NZa binnen haar mogelijkheden maatregelen nemen of de minister adviseren om wet- en regelgeving aan te passen."


-----

De klachten worden besproken met de Brancheverenigingen! Oa de KNMP!

Tarief voor de Zorg moet kostendekkend zijn.

Tarief voor de materiaalkosten moet kostendekkend zijn.

Per 2012 zijn deze tarieven expliciet gescheiden door de NZa, met instemming van de KNMP. Dan moet de KNMP wel zorgen dat die scheiding wordt gehandhaafd; scheiding van tariefberekeningen. Niet de scheiding van goederen en zorg.



ANH JANSEN 01-10-2012 14:34
Wat heeft de consument eraan dat een verzekeraar zo stuurt bij het afsluiten van contracten?
Langejan: "De consument kiest de zorgverzekering die het beste bij hem of haar past. Dat kan de goedkoopste verzekering zijn, of een verzekering die duurder is maar wel inspeelt op de behoefte aan zorg, bijvoorbeeld een gezinspakket. Daarmee heeft de consument de sterkste troef in handen, omdat zorgverzekeraars dan een concurrerend zorgpakket moeten aanbieden. Dat kan alleen als zij scherp en selectief inkopen: als verzekeraars alle zorg overal in blijven kopen en niet scherp onderhandelen over de prijs, wordt hun zorgpakket te duur. Dat verzekeraars een bepaalde mate van inkoopmacht hebben, is dus juist goed, zij moeten immers een aantrekkelijk aanbod blijven doen aan hun verzekerden en zullen dus op zoek blijven gaan naar de beste prijs-kwaliteitverhouding van de zorg die zij inkopen.

Waarom is het wel erg voor de consument als de zorgaanbieders meer macht hebben bij het afsluiten van contracten?

"Stel dat zorgaanbieders meer macht hebben dan de verzekeraar, dan is er sprake van verkoopmacht. Dan hebben consumenten niet meer de sterkste troef: zorgaanbieders met marktmacht kunnen hun prijzen dan gewoon verhogen, zonder dat daar betere kwaliteit van zorg tegenover staat."
ANH JANSEN 01-10-2012 14:33
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/fysiotherapie/actueel/Inkoopmacht-verzekeraar-geeft-consument-de-sterkste-troef/

Waarom is er voor de NZa geen reden om in te grijpen in de contractonderhandelingen tussen zorgaanbieders in de eerste lijn en de zorgverzekeraars?

Theo Langejan: "Zorgverzekeraars dragen steeds meer risico en zullen dus scherper en selectiever zorg gaan inkopen voor hun verzekerden. Dat is een goede ontwikkeling. De wijze waarop verzekeraars nu contracteren past bij de sterke regierol die we hen hebben toebedeeld bij de stelselwijziging in 2006. Die regierol moeten ze juist oppakken om de zorg in Nederland ook in de toekomst betaalbaar, toegankelijk en van goede kwaliteit te houden"

Een veelgehoorde klacht van fysiotherapeuten, logopedisten en apothekers is dat er niets te onderhandelen valt, ze moeten 'tekenen bij het kruisje'.

Langejan: "Eén van de verwachtingen van veel zorgaanbieders in de eerstelijn, zoals fysiotherapeuten, is dat er een individuele onderhandeling moet zijn tussen elke individuele zorgaanbieder en elke verzekeraar. Dat is niet het geval. Verzekeraars moeten een realistisch bod doen, waarbij zij invulling geven aan hun wettelijke zorgplicht. Ook mag van verzekeraars worden verwacht dat zij verschil maken naarmate een zorgaanbieder een ander pakket aan service, kwaliteit of behandeluitkomsten biedt. We zien ook in de praktijk dat er een breed palet aan prijs- en prestatieafspraken ontstaat. Dit alles betekent niet dat er een 'recht' is op individuele onderhandelingen. Verzekeraars werken om logistieke redenen met gestandaardiseerde contracten, dat is gebruikelijk in situaties waar veel aanbieders met weinig vragers zaken doen."

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.