Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
02 jan
Taakopdracht Verkenners Extramurale farmaceutische zorg
Alexander Rinnooy Kan en Robert Reibestein zijn als verkenners aangesteld om de situatie in de gehele keten van de extramurale farmacie te onderzoeken. Vandaag is de taakopdracht voor de verkenners aan de Tweede Kamer aangeboden en op zeer korte termijn gaan zij dan ook officieel aan het werk. Hieronder vindt u de taakopdracht en de toelichting zoals deze vandaag naar de Tweede Kamer gezonden zijn, alsmede het persbericht dat het ministerie van VWS vandaag uit doet gaan. (VWS)
Van verschillende kanten komen de laatste tijd signalen dat er op de markt van de extramurale farmacie op dit moment nog geen sprake zou zijn van evenwichtige onderhandelingen. Minister Schippers heeft mede hierom op 12 december in de Tweede Kamer toegezegd Alexander Rinnooy Kan en Robert Reibestein als verkenners aan te stellen om de situatie in de gehele keten van de extramurale farmacie te onderzoeken. Vandaag is de taakopdracht voor de verkenners aan de Tweede Kamer aangeboden en op zeer korte termijn gaan zij dan ook officieel aan het werk. Hieronder vindt u de taakopdracht en de toelichting zoals deze vandaag naar de Tweede Kamer gezonden zijn, alsmede het persbericht dat het ministerie van VWS vandaag uit doet gaan. Om hun werk te kunnen doen, is het van belang dat de verkenners een zo goed mogelijk beeld krijgen van de problemen en oplossingen binnen de extramurale farmacie. Ten behoeve van een ieder die graag iets wil meegeven aan de verkenners is daarom de speciale digitale postbus verkennersextramuralefarmacie@minvws.nl geopend.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Besluit:
Artikel 1
Aanstelling
Als Verkenners extramurale farmaceutische zorg worden aangesteld:
- Prof. dr. A.H.G. Rinnooy Kan
- Drs. R.W.P. Reibestein.
Artikel 2
Taakopdracht
De taakopdracht omvat de volgende elementen:
- Voer een verkenning uit naar de situatie op de markt voor extramurale farmaceutische zorg.
- Betrek in die verkenning alle binnen het kader van de opdracht relevante partijen die op deze markt actief zijn, waaronder ook nieuwe aanbieders.
- Rapporteer aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor eind februari 2013. De rapportage moet, in combinatie met de Marktscan Farmacie die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in februari 2013 zal uitbrengen, de minister van VWS in staat stellen zich een gefundeerd oordeel te vormen over de overgangssituatie waarin de markt voor extramurale farmaceutische zorg zich bevindt. De belangrijkste vraag daarbij is of partijen, met inachtneming van elkaars verantwoordelijkheden, in onderling overleg en onderhandelingen in staat zijn om tot zodanige uitkomsten te komen dat enerzijds sprake is van het doorzetten van noodzakelijke veranderingen en vernieuwingen in de extramurale farmaceutische zorg en anderzijds patiënten onbelemmerd toegang hebben en houden tot farmaceutische zorg van de vereiste kwaliteit tegen aanvaardbare kosten.
- De beoogde uitkomst van de verkenning is een impressie van de verkenners. Het gaat niet om een uitputtend, volledig, of diepgaand onderzoek.
Artikel 3
Werkwijze
De verkenners beslissen zelf over de wijze waarop zij hun werkzaamheden willen inrichten en over de wijze van rapporteren.
Artikel 4
Periode van de verkenning
De verkenning wordt in beginsel voor 28 februari 2013 afgerond.
Artikel 5
Honorering verkenners
1. De verkenners ontvangen voor hun werkzaamheden de maximumvergoeding overeenkomstig het Besluit vergoedingen adviescolleges en commissies.
2. De verkenners hebben aangegeven dat zij hun honorering willen bestemmen voor twee door hen aangegeven goede doelen.
Artikel 6
Ondersteuning
De verkenners worden bij hun werkzaamheden bijgestaan door een secretariaat, dat in overleg met de verkenners alle noodzakelijke ondersteuning kan bieden.
Artikel 7
Digitale postbus
Er wordt door het secretariaat een digitale postbus geopend. Het e-mailadres van de digitale postbus is: verkennersextramuralefarmacie@minvws.nl. Een ieder die informatie wil aanleveren ten behoeve van de verkenners kan daarvoor deze postbus gebruiken.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers.
Toelichting
De inzet van de in 2004 gestarte liberalisering van de extramurale farmaceutische zorg was om de kwaliteit en de uitkomsten van de zorg te verbeteren, de efficiency te verhogen en te zorgen voor een blijvend goede toegang tot de zorg voor patiënten. Met de overgang naar vrije tarieven en de introductie van nieuwe prestatiebeschrijvingen per 1-1-2012 is het proces van liberalisering afgerond. In de huidige overgangsfase zijn daarmee nog niet automatisch ook alle doelstellingen van de liberalisering bereikt. Van verschillende kanten komen de laatste tijd signalen dat er op de markt op dit moment nog geen sprake zou zijn van evenwichtige onderhandelingen die de hiervoor genoemde uitkomsten ondersteunen. Daartegenover staan ook andere signalen.
De NZa voert een Marktscan Farmacie uit die betrekking heeft op het hele jaar 2012. De marktscan richt zich vooral op de contractering in 2012. De opdracht aan de verkenners moet worden gezien als een kwalitatieve aanvulling op de Marktscan. De uitkomsten van de verkenning moeten, in combinatie met de Marktscan, op basis van de inbreng van betrokken partijen de minister van VWS in staat stellen zich een goed oordeel te vormen over de overgangssituatie waarin de markt voor extramurale farmaceutische zorg zich bevindt en om daarbij ook de meest actuele ontwikkelingen en vooruitzichten te betrekken.
De opdracht is breed. Het gaat niet alleen om de situatie in de onderhandelingen tussen apotheekhoudenden en zorgverzekeraars, maar ook om de situatie bij de aanbieders van vooral generieke geneesmiddelen, de farmaceutische groothandel en patiënten. Het gaat ook niet alleen om het kaart brengen van de positie van partijen met gevestigde belangen, maar daarnaast om het krijgen van zicht op nieuwe initiatieven.
De opdracht beperkt zich niet tot de actuele situatie in de onderhandelingen tussen betrokken partijen, maar richt zich ook op de gevolgen van de actuele situatie voor de ontwikkelingen op langere termijn. Daarbij zijn vragen van belang als:
- Is de situatie op de markt werkelijk zo nijpend als hij door sommige partijen wordt gekenschetst, gegeven het feit dat het aantal apotheken nog altijd (licht) stijgt?
- Ontwikkelt zich een level playing field met een voldoende volwassen onderhandelingsproces tussen de betrokken partijen?
- Ontstaan er nieuwe vormen van zorg en dienstverlening die zowel de kwaliteit en de uitkomsten van de farmaceutische zorg verbeteren als efficiënt zijn?
- Zijn er voldoende waarborgen dat ook op termijn sprake zal zijn van voldoende aanbod van (generieke) geneesmiddelen die voldoen aan alle kwaliteitseisen, inclusief nieuwe eisen die besloten liggen in Europese regels die binnenkort worden geïmplementeerd?
- Is de distributieketen tussen farmaceutische bedrijven en apotheken voldoende stabiel?
- Kunnen patiënten rekenen op een goede toegang tot effectieve vormen van farmaceutische zorg die hen in staat stellen om zo zelfstandig mogelijk en zonder onnodige verwarring geneesmiddelen te gebruiken?
Gezien het doel van de verkenning en de korte periode waarin deze wordt uitgevoerd, hoeft de verkenning niet uitputtend, volledig, of diepgaand te zijn. Het gaat om het verkrijgen van een impressie van de kant van de verkenners.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers.
Persbericht
Woensdag 02 januari 2013
Rinnooy Kan en Reibestein als verkenners farmacie aan de slag
Hoe staat de farmaceutische zorg in Nederland ervoor en wat zijn de vooruitzichten voor de toekomst? Dat is de vraag waarop Alexander Rinnooy Kan en Robert Reibestein in opdracht van mi-nister Schippers de komende twee maanden antwoord zullen ge-ven. Vandaag heeft de minister hun taakopdracht ‘Verkenners ex-tramurale farmaceutische zorg’ aan de Tweede Kamer gezonden. Samen met de marktscan van de NZa, die ook in februari wordt opgeleverd, kan uit de kwalitatieve schets van deze verkenners een goed beeld ontstaan over de farmaceutische zorg in Neder-land.
Sterke daling medicijnprijzen
Door het afschaffen van de wettelijke maximum tarieven per 1 januari 2012 zijn de prijzen van medicijnen nog verder gedaald dan de afgelopen jaren al is gebeurd. Dit heeft een positief effect op de zorguitgaven in Ne-derland. Van verschillende kanten komen de laatste tijd echter signalen dat er op de markt op dit moment nog geen sprake zou zijn van even-wichtige onderhandelingen tussen zorgverzekeraars en apotheken. Minis-ter Schippers heeft mede hierom op 12 december in de Tweede Kamer toegezegd Rinnooy Kan en Reibestein als verkenners aan te stellen om de situatie in de extramurale farmacie te onderzoeken.
‘Zij zullen naar de hele keten kijken. Wat is het probleem van de apothe-kers en hoe verhoudt zich dat tot het feit dat er wel meer apotheken bij-komen? Hoe zit het met de distributie door de groothandels en de leve-ringszekerheid van veel gebruikte medicijnen?’ aldus Schippers. ‘Daarbij kan ook gekeken worden of er in bepaalde gebieden, bijvoorbeeld de Randstad, teveel apotheken zijn, terwijl er in het landelijk gebied juist weinig apotheken zijn, wat betekent dat in de praktijk voor de contracte-ring? Ook vraag ik aan de verkenners te kijken of er ook nieuwe initiatieven of nieuwe zorgvormen in opkomst zijn die misschien op een efficiënte wijze betere zorg leveren.’
Digitale Postbus
Er is een speciale digitale postbus geopend voor een ieder die informatie wil aanleveren voor de verkenners. Het e-mail adres van deze postbus is verkennersextramuralefarmacie@minvws.nl.
Verkenners
Prof. dr. Alexander Rinnooy Kan is universiteitshoogleraar economie en bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Van 2006 tot 2012 was hij voorzitter van de Sociaal Economische Raad.
Drs. Robert Reibestein is onder meer commissaris bij ING Group en lid van de Raad van Toezicht van Leiden University. Tot 1 januari 2012 was hij senior partner bij McKinsey & Company.
De omgekeerde weg kan alleen maar leiden tot nog grotere chaos.
In Nederland gaat van iedere euro inmiddels 60,3 cent via de Overheid. Grootste onkostenpost is de post Openbaar bestuur. Volg de defnitie van OESO en IMF. Niet die van NL zelf; die heeft de post opgeknipt in 3 delen opdat de enorme overhead niet zou opvallen.
60,3 cent per euro. En nog krijgt de NL burger geen kinderopvang of creches e.d. via de Overheid. Dat doen ze in Scandinavie beter, veel beter: macro beslag aldaar 5 tot 10% lager dan in NL en wel gratis kinderopvang, naschoolse opvang, creches met als doel zoveel mogelijk burgers aan het werk te krijgen die allemaal belasting betalen!
Zo krijgt de Scandinavische Overheid meer inkomsten binnen dan de NL overheid; lager macro beslag over meer mensen ipv hoger over minder. Dat biedt meer mogelijkheden voor economische vrijheid, ruimte en stimulans; Vadertje Staat heeft zeer zeker niet de wijsheid in pacht.
Denk dat de gezamenlijke Koepels hier eens werk van moeten gaan maken om het ontembare beest toch in zijn hok terug te krijgen.
Maar ja. De Abva Kabo weet van wanten; 13de maand, gratis OV, gratis krantenabonnementen, gratis cultuurbezoek. Allemaal in kader van individuele ontwikkeling van de werknemer. Alleen geldig voor ambtenaren.
FNV is voor de private sector. Abva Kabo is voor de ambtenaren. Wie is de grootste?
Vandaar dat een private onderneming als Achmea in NL mag zeggen hoeveel de kosten aan zorg mogen bedragen en dat indien de verzekerden hun contracten opeisen de zorgaanbieder maar gratis zorg moeten leveren.
Laat een econoom van naam hier eens zijn of haar licht over schijnen. (En een jurist van naam en faam)
Maar we moeten niet denken dat een verschuiving in de richting van meer betrokkenheid van de privé-sector een wondermiddel is. Er zou nog steeds behoefte bestaan aan toezicht, zeker waar sprake is van monopolies of bijna-monopolies. En het zou nog steeds nodig zijn om te besluiten hoe doelmatigheid en billijkheid met elkaar in evenwicht moeten worden gebracht in de dienstverlening. Het onderwijs is duidelijk een terrein waarop het voor ieder land in het nationaal belang is om een gelijkwaardig speelveld aan te bieden.
De conservatieve Amerikaanse president Ronald Reagan beschreef in de jaren tachtig zijn aanpak van het begrotingsbeleid als “het uithongeren van het beest”: het verlagen van de belastingen zou de mensen uiteindelijk dwingen minder overheidsuitgaven te accepteren. Zijn benadering was in veel opzichten een groot succes. Maar de overheidsuitgaven zijn blijven stijgen, omdat kiezers nog steeds de diensten willen die overheden kunnen bieden. Vandaag de dag is het helder dat het aan banden leggen van de overheidsuitgaven ook inhoudt dat er manieren moeten worden gevonden om prikkels te geven die ervoor zorgen dat de innovatie bij de overheid gelijke tred houdt met de innovatie in andere dienstensectoren.
Als er niet meer ideeën komen over hoe er moet worden geïnnoveerd bij de verstrekking van overheidsdiensten, zullen gevechten zoals we die nu in de VS zien alleen maar erger worden, omdat de kiezers steeds vaker zal worden gevraagd méér te betalen voor minder kwaliteit. Politici kunnen en zullen beloven beter werk af te leveren, maar dat zal niet lukken als we geen manieren vinden om de doelmatigheid en de productiviteit van overheidsdiensten te bevorderen.
Vertaling: Menno Grootveld
Kenneth Rogoff, voormalig hoofdeconoom van het IMF, is hoogleraar economie en overheidsbeleid op de Universiteit van Harvard.
© Project Syndicate 1995–2013
Nederland Gidsland.
In de VS is bijvoorbeeld nog geen 10% van alle werknemers werkzaam in de industriële sector. Dus ook al eisen economische conservatieven bezuinigingen, er zijn sterke krachten die in de andere richting werken.
Toegegeven, het probleem is het ergst in de overheidssector, waar de productiviteitsgroei zelfs nog veel trager is dan in andere dienstensectoren. Hoewel dit een weerspiegeling kan zijn van de bijzondere mix aan diensten die van overheden wordt gevraagd, kan dit nauwelijks het hele verhaal zijn.
Een deel van het probleem is beslist dat overheden de werkgelegenheid niet alleen gebruiken om diensten te kunnen leveren, maar ook om impliciete overdrachtsbetalingen te kunnen verrichten. Bovendien zijn overheidsinstellingen actief op veel terreinen waar slechts weinig concurrentie is – en dus weinig druk om te innoveren.
Er is veel gediscussieerd over de vraag hoe de overheidsuitgaven moeten worden teruggedrongen, maar er is te weinig aandacht besteed aan het verhogen van de effectiviteit van die uitgaven. En toch zullen de kosten daarvan, als er geen creatievere oplossingen worden bedacht voor het aanbieden van overheidsdiensten, in de loop der tijd onstuitbaar blijven stijgen.
Waarom vertaalt een lage productiviteitsgroei zich in hogere kosten? Het probleem is dat dienstverlenende bedrijven uiteindelijk om dezelfde werknemers moeten concurreren als bedrijven in sectoren waar de productiviteitsgroei hoog is, zoals de financiële dienstverlening en de informatietechnologie. Ook al is er misschien sprake van enige scheiding tussen de diverse soorten werknemers, er is genoeg 'overlap' die ertoe dwingt dat dienstverlenende bedrijven – althans op de langere termijn – hogere lonen moeten betalen.
De overheid is uiteraard het ultieme dienstverlenende bedrijf. Tot de werknemers van de overheid behoren leraren, politiemensen, vuilnisophalers en militair personeel.
4 januari 2013
Geachte heer AHG rinnooy Kan,
Geachte heer RWP Reibestein,
Per 1 januari 2012 is naar de mening van de Minister van VWS het proces van liberalisering van de extramurale farmaceutische zorg afgerond; er zijn prestaties omschreven en de tarieven voor de farmaceutische zorg en het tarief voor de materiaalkosten zijn vrij gegeven.
Van onderhandelingen tussen zorginkopende zorgverzekeraars en zorgaanbiedende zorgaanbieders is echter geen sprake. De verzekeraars houden vast aan de door de NZa vastgestelde tarieven en tariefopbouw en weigeren in te gaan op voorstellen van zorgaanbieders. Dit is ook logisch omdat de Wetgever en de Toezichthouder van mening zijn dat zorgverzekeraars altijd redelijke en billijke contracten aanbieden omdat zij anders het gevaar lopen onvoldoende zorg in te kopen voor hun verzekerden.
In 2012 zijn alle voorgelegde contracten door zorgaanbieders getekend bij het kruisje. Zonder contract heeft een zorgaanbieder geen bestaansrecht. Voor de contracten 2013 speelt eenzelfde discussie. Wel of niet tekenen. Onderhandelen is er niet bij. Van evenwichtige onderhandelingen was in 2012 geen sprake en de situatie is er in 2013 niet beter op geworden. Verzekeraars blijven de NZa tarieven uit 2010 en 2011 hanteren, echter nu zonder de onderbouwing middels marktonderzoeken zoals de NZa dit moest doen wegens de beginselen van het bestuursrecht.
En zo gaat het verder met het vervullen van de burgerplicht tegen beter weten in. 7 pagina's. Go with the flow.
We zien de uitnodiging om te verschijnen op het Ministerie dan ook in vertrouwen tegemoet.
Betekent nu: tekenen bij het kruisje.
In plaats van de plicht van beide partijen er uit te komen.
Overgangssituatie en vernieuwing:
De Minister bedoelt de door VWS gewenste situatie naar één regionale ziekenhuizen, één huisartsenposten en een apotheken voor spoedgevallen. De rest van de farmacie is ondergebracht ergens in Midden Nederland.
Onbelemmerd toegang:
45 min aanreistijd.
Vereiste kwaliteit:
Volgens dezelfde Minister is de kwaliteit goed: dat kan dus best een heel stuk minder en véél goedkoper (80/20 regel).
Gewoon een kwestie van conditioneren, op enig moment weet niemand beter.
Het rapport van Rinnooy Kan zal na publicatie weer snel onderin de la verdwijnen. Zonde van zijn energie en capaciteiten.
Vraag: Willen wij dat laten gebeuren?
Houdt de Minister uit de wind! en o ja
H. Hurts zoekt promotie en kan ook geen gedoe gebruiken.
Ofwel: Niet weer een marktwerkingsexperiment om zeep laten helpen. Er komen dus een paar lullige adviesjes.
Fijn dat de heren de apothekers als goed doel hebben benoemd. Geld kan worden overgemaakt naar 2000 collegae.
En lees de bijdrage van ANNO12:
Beste Pieter,
De aller belangrijkste reden waarom de zorgpremie 2013 niet gestegen is, is omdat het verplichte eigen risico 2013 fors gestegen is van € 210 naar € 350. Gemiddeld nemen de directe lasten voor iedere Nederlander daardoor met minimaal € 60 toe. Je weet ook dat het verplichte eigen risico rechtstreeks door de zorgverzekeraars geïnd wordt. Wees eens als branche organisatie van alle zorgverzekeraars transparant over het geheel. Ik bestrijd zeker niet dat zorgverzekeraars door hun inkoopresultaten voorkomen hebben dat de zorgpremie nog meer ging stijgen, maar vind dat je nu zelf mist creëert. Jammer. Dat is dan nu al de eerste gemiste kans van de branche in 2013.
Natuurlijk wens ik jou en jouw organisatie een mooi, gezond en echt transparant 2013 toe.
--ZN en ZN leden zijn de meest overbodige laag in de zorg in Nederland. Toegevoegde waarde is negatief!
Maar ja, de Verkenners mogen daar niet naar kijken.
http://fd.nl/economie-politiek/633352-1212/apothekers-staat-het-water-aan-de-lippen-nu-echt
Rabo Bank: Rabobank ziet de situatie minder somber in. ‘De gemiddelde solvabiliteit is weliswaar gedaald, tot 17%, maar dat is niet heel slecht’, zegt Jansen. ‘Uitzondering zijn de apothekers die voor 2008 zwaar hebben geïnvesteerd in te hoge goodwill.’
En waarom zegt Rabo Bank dit? Achmea is voor 40% eigendom van Rabobank. De winst van Achmea is het verlies van de apotheken en het hemd is nader dan de rok bij Rabo Bank.
Uitslag van dit tijdwinnend onderzoek is dan ook bij voorbaat bekend.
Gezien de vraagstelling doen beide verkenners er goed aan om de opdracht te weigeren. Verkenners die in een specifieke richting worden gestuurd zijn geen verkenners met als doel problemen op te sporen, maar juist om problemen niet te zien.
BvS kan voor zijn inbreng volstaan met het doorsturen van de link naar farmaactueel en zijn archief op te stellen voor de 'verkenners'.
Berlin - Dreieinhalb Jahre nach der Liberalisierung des schwedischen Apothekenmarktes haben sich viele Hoffnungen der Regierung nicht erfüllt: Die Apothekenzahl ist zwar angestiegen und auch die Wartezeiten in den Apotheken sind gesunken. In einer hart umkämpften Wettbewerbssituation eröffneten die Apothekenketten neue Standorte jedoch fast ausschließlich in lukrativen Stadtgebieten. Im ländlichen Norden hat sich die Versorgungssituation nicht verbessert. Es könnte noch schlimmer kommen: Ende des Jahres laufen zwei Regelungen aus, die bislang vor den schlimmsten Folgen geschützt haben.
--In Zweden draait dit vierkante wiel al 3 jaar tevergeefs. Nederland gaat dit nog eens dunnetjes over doen.
De les is toch dat de onzichtbare hand niet doet wat hij door politici en ambtenaren wordt geacht te doen. Adam Smith wist dit al, maar het onderwijs in NL is blijkbaar al heel lang ondermaats.
--"liberalisering' en spreiding van apotheken gaan niet samen. Er zal sprake moeten zijn van een vestigingsbeleid voor apotheken in samenspraak met de met elkaar concurrerende verzekeraars. Indien allen eenzelfde apotheek in landelijk gebied contracteren is einde van de marktwerking bereikt.
Wil men efficiency, doelmatigheid e.d. dan dient men te kijken naar de Deense situatie. Geen marktwerking, centrale inkoop door de Overheid zelf en laagste prijzen van de EU.
Wat willen politici en ambtenaren nog meer?
Van deze commissie hebben wij niets dan ellende te verwachten , wanneer je een dergelijke opdracht krijgt.
Kontant afrekenen en alle regels, indicatoren, certificaties en andere ellende die door de Staats- en verzekerterroristen zijn bedacht, naast U neerleggen.
Dat is mijn liefste wens voor 2013.
Laat de Farmacie herrijzen.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.