Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
02 nov
Verslag Bruggink: Overheveling van Geneesmiddelen
Op 31 oktober organiseerde Bruggink Communication Support een discussiebijeenkomst over de overheveling van geneesmiddelen. een verslag van FarmaActueel®
Op 31 oktober organiseerde Bruggink Communication Support een discussiebijeenkomst over de overheveling van geneesmiddelen. In het panel hadden de volgende personen zitting:
Mw. Sija de Jong Manager patiënten belangen Reumafonds
K. van der Hoeven Hoogleraar medische oncologie LUMC Leiden
R. Simons Sen inkoper Achmea
P. Knoester Hoofd ziekenhuis apotheek Rijnland Zorggroep / Rijnland ziekenhuis
Mw. S. de Jong Manager patiënten belangen Reumafonds
H. Kemna Sen beleidsadviseur NVZ
Mw. Pauline Evers Beleidsmedewerker geneesmiddelen NFK
R. van der Meer Voorzitter KNMP
Mw. J. Korporaal Ziekenhuisapotheker Tjongerschans ziekenhuis Sneek
H. Eleveld Contractmanager farmacie Menzis
Mw. N. Kien Kien Legal en discussieleider
De drie belangrijkste vragen voor deze middag zijn:
1. Hoe gaan wij ook voor de toekomst borgen dat iedere patiënt de geneesmiddelen krijgt die hij nodig heeft
2. Hoe verdeel je idealiter het beschikbare budget in een ziekenhuis tussen medisch specialisten
3. Hoe voorkom je dat er al wel aanspraak is op een geneesmiddel maar (nog) geen vergoeding.
Koos van der Hoeven leidde het onderwerp in. Wat heeft hij nu als oncoloog gemerkt van de overheveling van de oncolytica sinds 2013? 1. Veel administratie. 2. Er is nu een budget en geen nacalculatie zoals de NVMO had gewild. 3. Het ziekenhuis heeft toch wel 5-10% transportkosten, die nu niet gedekt worden. 4. De budgetafspraken zijn o.b.v. historie. Er komen telkens nieuwe indicaties bij, waardoor dat budget overschreden wordt, bijv abilaterone bij prostaatca, en zalutamide idem. Pertuzimab bij borstkanker idem. Ook cabazatinib krijgt er de komende jaren veel indicaties bij. Dit gaat vanuit de reserves van het ziekenhuis. De Commissie BOM heeft voorstellen gedaan hoe om te gaan met off-label indicaties.
Ruud Simons wordt wel eens gebeld over het vergoeden van een middel dat geregistreerd is in de VS, maar niet in Europa. Er zijn grote verschillen in voorschrijven tussen de verschillende ziekenhuizen. Soms wordt er overbehandeld. Achmea wil op zoek naar de best practices, niet naar regressie naar het gemiddelde. Per 2015 wordt er met ziekenhuizen onderhandeld over deze middelen. Simons is vóór de overheveling van kortingen van extra- naar intramuraal. Margriet Helder (ook Achmea) verheldert dat extramuraal het gaat om wel of niet vergoeden, maar intramuraal gaat het om of er wel zorg, inclusief het geneesmiddel, gecontracteerd is. Sommige geneesmiddelen zijn zo duur dat ze in een addon terecht komen. Zoals iemand in de zaal het anders zegt: Vóór overheveling ligt het probleem in de vergoeding, na overheveling ligt het probleem in het ziekenhuis.
Beschikbaarheid dure geneesmiddelen.
Jennifer Korporaal verklaart dat er dus een aantal patiënten zijn met een aanspraak, die moeten putten uit het budget van het ziekenhuis. Dat is zorgwekkend en zij houdt daarom een pleidooi om samen met de voorschrijvers te onderhandelen met de zorgverzekeraars. Kemna is het hier deels mee eens: Spreek snel af met je zorgverzekeraar hoe je omgaat met nieuwe dan nog onbekende middelen en indicaties. Op een vraag uit de zaal, antwoordt Korporaal dat dit nog niet zo besproken wordt met de zorgverzekeraars. Simons verklaart echter dat dit steeds meer gebeurt, voor nieuwe indicaties wordt dan budget gereserveerd. Helder vult aan dat dit budget steeds minder wordt, ingegeven door de overheid. Op een vraag uit de zaal wat de budgetimpact is van een dergelijke nieuwe indicatie, antwoordt van der Hoeven ”zo’n 25-50 miljoen bij prostaatkanker”. Ook Knoester komt met een voorbeeld: een patiënt op pertuzimab kost al gauw € 350.000,- per jaar. Hij wil liever samen met de zorgverzekeraars dit probleem oplossen. De Jong maakt zich dan ook zorgen over de beschikbaarheid van deze middelen. Eleveld echter vindt dat het gaat om de uitkomst van de behandeling. Niet altijd is het duurste middel de beste behandeling. Wat is de meerwaarde van 7 maanden levensverlenging? Daar heeft de politiek nooit een uitspraak over gedaan. De jong vindt dan ook dat de schotten tussen de departementen moeten worden weggehaald om de maatschappelijke meerwaarde te kunnen aantonen. Knoester vult aan dat je qua dosering vaak ook meer moet geven dan verwacht. En dat maakt, volgens de Jong, de begroting nog moeilijker. Simons geeft aan dat in de Maartenskliniek een verlaging van de dosering van 33% mogelijk is.
Macro-economisch is het probleem dat nieuwe geneesmiddelen vaak geregistreerd worden voor micro-indicaties. Vervolgens komen de grote indicaties, maar dan is de (hoge) prijs al geaccepteerd. Er zijn dan vaak geen macro-afspraken meer mogelijk. Kemna wijst op de zorgakkoorden. Vanaf 2015 is daardoor maar een groei mogelijk van 1%.
Budgetverdeling
Kemna beantwoordt deze vraag met “goede richtlijnen”. Vd Hoeven vindt dat te makkelijk. Als bijv. oncolytica uit patent gehaald wordt, dan wordt het geld weggehaald. Dan belemmer je de innovatie. Eleveld vult aan dat er een groeipercentage zit in de overheveling. Er zijn echter wel grote behandelverschillen tussen ziekenhuizen. Iemand van Novo-Nordisk vertelt dat de onderhandelingen tussen industrie en zorgverzekeraars nu goed gaan, maar dat patiënten en zorgverleners nog geen verbond sluiten tegen de zorgverzekeraars. Dat vindt de Braal polariserend: Patiënten zijn ook klanten van de zorgverzekeraars.
Wie beoordeelt de nieuwe indicaties? Van der Hoeven noemt de Commissie BOM, in samenspraak met CVZ. Commissie BOM zegt echter niets over de financiering, dat moet de politiek doen. Kemna geeft aan dat ieder zijn eigen rol heeft. De Commissie BOM geeft een advies. Van der Meer geeft aan dat er bij de NOAC’s wel een prijsafspraak is gemaakt, het is wel de toekomst om het zo te doen. Kromhout (MSD) staat open voor dergelijke onderhandelingen. Simons ziet het liefst dat de prijs bepaald is voordat het de markt op gaat bij elke indicatie. Van der Hoeven mist nog de kwaliteit, bijv. Enzalatamide heeft geen bijwerkingen, maar toch 7 maanden levensverlenging. Knoester geeft aan dat het totaal aan intramurale geneesmiddelen jaarlijks 10% stijgt. Dat maakt de keuze discussie los tussen geneesmiddelen of FTE’s. Kemna vraagt Knoester om dat te monitoren, want dat is een onaangename discussie.
Aanspraak zonder vergoeding
Kien haalt uit het rapport van de NZa, dat er onvoldoende addon’s zijn en dat het ziekenhuis de patiënt vervolgens zegt dat het middel niet vergoed wordt. Simons beaamt dat uit de benchmark blijkt dat dit gebeurt. Echter als er midden in het jaar een nieuw middel of indicatie komt, moet het direct gemeld worden. Dan kan er maandelijks worden bijgestuurd. De politiek is helder dat er budgetoverheveling moet gebeuren.
Eleveld vertelt dat Menzis in 2013 vergoedt o.b.v. nacalculatie. Hij maakt zich dus geen zorgen. Het grootste probleem zijn nu de weesgeneesmiddelen. Bovendien zijn zorgverzekeraars vanaf 2015 risicodragend. Kemna signaleert dat off label wel of niet verzekerde zorg afhangt van de zorgverzekeraar. Liever ziet hij die afspraak in ZN-verband. Margriet Helder vult aan dat verzekerde zorg door VWS bepaald wordt, echter Dupree van CVZ geeft aan dat het niet aan CVZ is om te bepalen wat verzekerde zorg is. Als CVZ unaniem is, kunnen de zorgverzekeraars dit oppakken en dan kan het verzekerde zorg worden. Simons geeft aan dat Achmea werkt aan een systeem, zodat vanaf 2015 per maand gevolgd kan worden welke patiënt welke zorg heeft gehad. Eleveld pleit voor een national registry. Ook van der Hoeven geeft aan dat Nederland nu een voorbeeldfunctie heeft.
FarmaActueel®
2 oktober BvS
Dit is nou het beste bewijs! Ondanks dat die fabrikanten daar misschien niet bij waren — ik weet dat niet, want er gebeurt heel veel en mijn mensen praten met en gaan op bezoek bij fabrikanten van generieke geneesmiddelen en die van spécialités en overal — zie je dat het geneesmiddelenbeleid op basis van onder andere de gesprekken die in het Apollo Netwerk hebben plaatsgevonden, honderden miljoenen, zo niet miljarden heeft opgeleverd. Daardoor hebben wij het basispakket met die 1,2 miljard niet hoeven verkleinen.
Minister Schippers:
Ik ben geen uitnodigende partij. Overigens wordt nu wel alles door elkaar gehaald, want het zijn nu opeens Apolloreisjes naar de Côte d'Azur. Ik ken die niet. Het is een netwerk waarin deskundigen elkaar treffen en zonder last of ruggenspraak hun kennis ter beschikking stellen om het beleid beter te maken. Daarin hebben wij ongelofelijk veel kennis opgedaan. Er is overigens een motie hier in de Kamer ingediend door een collega van mevrouw Klever en mijzelf om een tijdelijke toelating in het pakket mogelijk te maken. Dat heeft daar proefgedraaid. Dat kunnen wij nooit zonder die fabrikanten, proefdraaien
---?
Dure geneesmiddelen worden massaal overgeheveld naar intramuraal, generieke blijven extramuraal. Er is proefgedraaid in het ApolloNetwerk? Arjan Nistelrooij en Marc van Gelder zitten daar als vertegenwoordigers van KNMP, Mosadex en Mediq aan?
Ad hoc bereidingen naar Pharmaline, CB en DMB? Proefgedraaid? Doorgeleverde bereidingen tegen couvert prijzen preferent aanbesteed? Proefgedraaid?
En KNMP, ASKA en Mosadex/NapCo/NFZ waren daarmee akkoord?
Apollonetwerk is heel wat groter en belangrijker dan door menigeen voor mogelijk is gehouden.
En alles is transparant volgens de Minister.
Dit verslag van de begrotings(debatten) is verplichte leesstof voor alle zorgaanbieders in dit land.
We gaan ons maar even dompelen in de dimple. GVD.
De brief zou eerst in het najaar komen, maar het heeft wat meer tijd gekost om die bijeenkomsten te organiseren.
Ik denk dat wij voor de zomer een brief kunnen hebben. Daarin staan dan niet alleen de resultaten, maar ook wat wij daaraan denken te doen. Het zal echt een mededingingsbrief zijn.
Wordt de positie van de verzekerde ook sterker bij de keuze voor een naturaverzekering? Die positie wordt al sterk verbeterd in het wetsvoorstel dat een verbod op verticale integratie regelt. Die positie wordt in de eerste plaats sterker omdat de verzekeraar geen afhankelijkheidsrelatie heeft met de aanbieder. De verzekeraar handelt dus geheel in het belang van zijn verzekerde.
In de tweede plaats wordt de positie sterker omdat de verzekeraar, voordat de verzekerde moet kiezen, inzichtelijk moet maken wie hij heeft gecontracteerd en wat hij uitbetaalt als de verzekerde gaat naar een niet-gecontracteerde aanbieder. Als de verzekerde dan ook zelf kan nagaan wat de prestaties zijn van de aanbieder, is de cirkel rond.
---?
Piet Stam op een eerdere webcast: "je kan het zo moeilijk en complex maken als je maar wilt, als je maar de diensten va SiRM gebruikt; wij hebben de databanken om e.a. te monitoren".
VVD en logica? Mismatch.
Helaas zit de KNMP vol met VVD leden en volgt zij de VVD agenda blindelings.
Het is ontzettend belangrijk dat mensen in dat systeem ieder jaar opnieuw kritisch kijken naar waar zij verzekerd willen zijn. Uiteindelijk gaan wij niet over de hoogte van die marketingkosten. De verzekeraars bepalen die zelf. De verzekeraar kan er ook voor kiezen om minder te steken in marketing en te kijken of hij daarmee iets kan doen in de premie. Die afweging maken verzekeraars gewoon zelf. Het is essentieel dat de dynamiek in de markt blijft.
De VVD vraagt de minister te onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van de introductie van meerjarige contracten in de Zorgverzekeringswet. Alleen als wij een goed inzicht hebben in de voor- en de nadelen kunnen wij tot een definitieve afweging komen over de wenselijkheid, of juist onwenselijkheid, van dergelijke contracten. Ik hoor hier graag een reactie van het kabinet op.
En dat in 1 adem. Antwoord van de Minister laat zich raden, ook VVD. En dus liberaal op zijn Nederlands.
Preventie zorgt automatisch voor lagere kosten? Daar denkt de enige HMO die daar kennis van heeft anders over: Paul Wallace; preventie en ketenzorg verhogen de kosten van de zorg en maken mogelijk de kwaliteit van de zorg wel beter.
Kaiser Permanente.
Of gaat de VVD uit van het contractueel vastleggen van niet ziek worden? Geen kosten veroorzaken?
3 tot 5 jaar vastleggen van zorgaanbieders en zorgverzekerden en daarna wederom aanbesteden?
Hebben VWS en VVD al bedacht dat een zorgaanbieder die de aanbesteding verliest na 5 jaar niet meer bestaat?
Zie de gevolgen van aanbestedingen in de benzine markt. Oligopolie van leveranciers. Maar volgens de ambtenaren van EL&I kan iedereen meedingen.
Verzekeraars vragen echter nu al bewezen kwaliteiten uit het verleden als garantie voor de toekomst.
Aanbestedingsmodellen hebben voor en nadelen. Het is de EL&I, VWS en NL economen onbekend.
http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plenaire_vergaderingen/details/index.jsp?date=29-10-2013#2013A03602
Aan de orde is de behandeling van:
• het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2014 (33750-XVI).
De heer Rutte (VVD):
Ons zorgverzekeringstelsel is een open systeem waarin nieuwe, innovatieve behandelingen redelijk makkelijk kunnen instromen. Dat is een groot goed, want daardoor blijft de zorg in ons land op het allerhoogste niveau
Mijn derde punt betreft de contractduur van zorgverzekeringen. Bij de introductie van de Zorgverzekeringswet is ervoor gekozen om contracten één jaar te laten duren zodat iedereen ieder jaar opnieuw kan overstappen. Op die manier ontstaat dynamiek in de markt en worden zorgverzekeraars scherp gehouden zodat zij goed letten op zowel kosten als kwaliteit. We zien de laatste jaren dat die dynamiek ook steeds weer ontstaat. Het aantal overstappers groeit en dat is goed. Tegelijkertijd hebben jaarcontracten nadelen. Met meerjarige contracten wordt het voor zorgverzekeraars mogelijk om langjarige contracten met zorgaanbieders aan te gaan. Dat zou voor beide partijen voordeel kunnen opleveren. Van dat voordeel kan vervolgens ook de patiënt profiteren. Verder zouden meerjarige contracten het voor zorgverzekeraars lonender kunnen maken om meer te investeren in preventie.
....
Van de hoogte van die uitgave kun je van alles vinden, maar uiteindelijk is het nodig dat mensen in dat systeem overstappen. Daarmee worden de verzekeraars scherp gehouden en wordt ervoor gezorgd dat zij scherp blijven letten op zowel kosten als kwaliteit. Het is een soort noodzakelijk kwaad om de dynamiek in de zorgverzekeringsmarkt te houden zodat de zorgverzekeraar zijn rol namens ons goed kan vervullen.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.