Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


03 jul

Zelfstandige apothekers slaan handen ineen

Op vrijdag 29 juni 2012 heeft een groep van ongeveer veertig apothekers, ondersteund door Pluripharm, de coöperatieve vereniging PACT U.A. opgericht. De initiatiefnemers, waaronder SGE, zijn verspreid over het hele land.

PACT wil de zelfstandige apothekers helpen bij de onderhandelingen over een evenwichtig en eerlijk basiscontract met de zorgverzekeraars, tegen reële tarieven en voorwaarden. Gezien de problemen die apothekers nu ondervinden met het lopende contract heeft dit de hoogste prioriteit. Daarnaast zal PACT extra services en zorg gaan aanbieden via een addendum op het basiscontract. Deze extra zorgmodules en de benodigde ICT ondersteuning, waaronder het intelligente datawarehouse Nexus, worden aan PACT geleverd door Pluriplus, een zusteronderneming van Pluripharm.

PACT is een vereniging gebaseerd op het kralenketting model. Dat wil zeggen alleen apothekers die volgens NMa / NZa richtlijnen niet te beschouwen zijn als concurrenten kunnen deelnemen aan de coöperatie.

Dat heeft als voordeel dat leden in alle vrijheid met elkaar kunnen overleggen. Apothekers die wel als concurrenten worden beschouwd kunnen meedoen op een andere basis, namelijk als aangeslotenen. PACT is een vereniging van, voor en door zelfstandige apothekers. De leden zijn de baas en bepalen hoe en door wie er onderhandeld wordt.

Professionele ondersteuning is beschikbaar.

Nu PACT bestaat, is één van de belangrijkste doelen de vereniging zo snel mogelijk te laten groeien in alle kernwerkgebieden van de grote verzekeraars. Enerzijds om meer evenwicht aan te brengen in de onderhandelingen, anderzijds om een interessante onderhandelingspartner te worden. PACT roept daarom alle zelfstandige apothekers in Nederland op om aan te sluiten.

De apothekersvereniging PACT heeft voor zelfstandigen een aantal pluspunten ten opzichte van andere collectieven;

 

Toegang voor alle zelfstandige apothekers en apothekersgroepen

zonder verplichte koppeling aan een formule of groothandel. Iedereen kan onder eigen vlag blijven werken.

 

De zelfstandige apothekers zijn de baas in PACT.

 

De leden kunnen onderling vrijelijk overleggen over de

onderhandelingsstrategie, het zorgaanbod, de beste delegatie, de resultaten en  het al dan niet ondertekenen.

 

Er wordt scherp gelet op de overheadkosten en PACT wil het meest

kosteneffectieve collectief zijn. De voorlopige contributie voor PACT is € 100,- per maand per apotheek.

Apothekers die meer informatie zoeken of lid willen worden kunnen zich wenden tot

www.apothekerspact.nl

Het bestuur van PACT; Jan Dirk Jansen (voorzitter), Peter Wognum

(secretaris), Valérie Jansen van Rosendaal (penningmeester)

ANH JANSEN 05-07-2012 23:59
En Conquestor adviseert om meer parallel geneesmiddelen in te voeren om zo de lagere prijzen elders ook in Nederland te verkrijgen.

Hoe komt Conquestor op deze gedachte? Staat op pagina 85.

b. Omvangrijke handelsstromen geneesmiddelen met Nederland
In onderstaande tabel zijn de import- en exportstromen tussen Nederland en de afzonderlijke landen opgeteld om te komen tot de totale handelsstroom van farmaceutische producten.
Handelstromen Farmaceutische producten
totale handelstroom (sommatie van import en export met Nederland)
(in mln US-dollar)
2005 2006 2007 2008 2009 2010
Germany 3.249 4.279 6.271 7.656 7.366 10.581
United Kingdom 2.138 2.186 3.222 4.124 2.853 3.914
Italy 1.548 1.671 1.993 2.379 2.302 2.203
Belgium 1.802 1.975 2.098 2.249 2.272 2.187
France 1.051 1.238 1.548 1.835 1.606 1.339
Spain 836 897 1.109 1.315 1.339 . . .
Ireland 318 331 589 464 520 551
Denmark 180 214 347 356 393 384
Greece
381
366
333
420
436
364 Austria 218 249 327 311 282 263
Sweden
248
298
351
374
308
255 Poland 174 187 243 359 307 . . .
Norway
165
178
273
281
253
240 Portugal 179 184 194 222 223 235
Czech Republic
107
118
141
206
237
197 Hungary 179 178 197 193 186 168
Finland
187
200
225
241
236
156 Slovak Republic 50 46 74 85 76 80
Slovenia
33
36
46
72
63
70 Estonia 13 14 21 27 26 27
Luxembourg
2
2
6
4
4
4
(bron: OECD database, geraadpleegd 21-9-2011)

Tja....Dan wordt een deskundige van de werkvloer en financiële sector ten zeerste gemist. Wie ontbrak er ook alweer op de lijst geraadpleegde experts?
ANH JANSEN 05-07-2012 23:54
De ontbrekende KNMP vertegenwoordiger had Conquestor even kunnen uitleggen dat vergoedingssystemen per land verschillen en dat prijsvorming van geneesmiddelen best wel eens te maken kunnen hebben met die verschillen en dat in alle landen behalve Nederland het de Regeringen van die landen zijn die in overleg met de fabrikanten/groothandels/ziekenfondsen de prijzen van geneesmiddelen, gekoppeld aan de vergoeding voor apotheken, wordt bepaald. Behalve in Nederland!

Wat een blamage weer van de KNMP. En waar was de ASKA?

Grootste grap van dit Conquestor rapport is dat zij voorstellen om een referentie groep van landen te nemen bestaande uit Polen, Noorwegen en Frankrijk. Twee landen zonder euro, dus met valuta perikelen, en Frankrijk met een grote farmaceutische sector en een centrale REgering die centraal inkoopt!

GMT VWS is de leidende en beslissende factor in dit dossier. Hugo Hurts trekt aan de touwtjes.

Wat gaat het PACT daar tegen doen? Hugo met de VUT?

Dit ging de verkeerde kant op en blijft de verkeerde kant op gaan.

Slot regel en tip voor de KNMP uit dit Conquestor rapport:
 Informatie over de brutoprijzen zijn in Zuid- en Oost-Europese landen niet altijd goed beschikbaar.

Reden: die hebben geen centrale KNMP prijslijst Taxe!
ANH JANSEN 05-07-2012 23:46
Taxe
Officiële prijs vanaf 1991 waartegen fabrikanten een geneesmiddel op de Nederlandse markt aanbieden.
De fabrikanten stellen zelf de prijzen in de taxe vast. De Taxe wordt gemaakt door Z-Index, een bedrijf dat gelieerd is aan de KNMP.

Bijlage B Lijst van geïnterviewden
Achmea
Peter de Braal
Gerrit-Jan Verbeek
BG Pharma
Geo Aldershof
Marco Kortleve (Mediq)
Eduard Lip (Mediq)
Bogin
(Bond Generieke Industrie)
Frank Bogers
Brabers
René van Ierschot
CvZ
(College voor
Zorgverzekeringen)
Hans Piepenbrink
Misja Speur
Menzis
Henk Eleveld
Julius van Dam
Nefarma
Michel Dutrée
Jan Oltvoort
NZa
(Nederlandse Zorgautoriteit)
Mindert Mulder
Ivan Vermeulen
PPRI
Harrie Storms
Sanquin
Robert Tiebout
SFK
(Stichting Farmaceutische
Kengetallen)
Ronald van der Vaart
UVIT
Jan Broeren
Vektis
Guus de Ruiter
Zorgverzekeraars Nederland
Anneke Prenger

---Tja.Wie ontbreekt er in dit rijtje? En wat doet de SFK daar dan wel?

Zo win je de oorlog niet. En wat kan het PACT daar tegen doen?
ANH JANSEN 05-07-2012 23:39
Mogelijke wijzigingen in Nederlands beleid
Het Nederlandse beleid op het gebied van geneesmiddelen is gericht op de introductie van marktwerking. Dit vanuit de gedachte dat marktwerking leidt tot evenwichtsprijzen voor individuele geneesmiddelen die de beschikbaarheid van geneesmiddelen garanderen voor zover er voldoende vraag is naar het geneesmiddel en leidt tot prijzen die, bij een evenwichtige verdeling van marktmacht, op een laag dan wel economisch verantwoord niveau liggen. Voor zowel de regulering van de markt(macht) als de kanalisering van de vraag naar geneesmiddelen wordt door de overheid beleid ontwikkeld. Dit beleid bestaat uit meerdere instrumenten die tevens in de toekomst kunnen worden uitgebreid.

7.2 Het Noorse model
In het kort houdt de huidige Nederlandse rekenmethode in dat er een gemiddelde wordt berekend van de brutoprijzen in de vier referentielanden. De rekenmethode leidt tot een gemiddeld prijsniveau ten opzichte van de vier referentielanden.
Het Noorse model daarentegen gaat uit van negen referentielanden (Zweden, Finland, Denemarken, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, België, Ierland en Nederland). Per geneesmiddel wordt het gemiddelde berekend van de drie laagste brutoprijzen waargenomen bij de negen referentielanden. Het Noorse model leidt voor ieder geneesmiddel tot een brutoprijs die tot de laagste behoort ten opzichte van de negen referentielanden. Uit tabel 23 blijkt dat Noorwegen in de door ons uitgevoerde prijsvergelijking een laag bruto prijsniveau kent, met name voor spécialités.

---Tja. Noorwegen; NHS achtig model.
ANH JANSEN 05-07-2012 23:33
Het vrijgeven van de prijsvorming per 1-1-2012 kan als gevolg hebben dat de prijsverschillen wel ten gunste komen van de consument en dat de uitonderhandelde prijzen (nettoprijzen) van Nederland bewegen naar de uitonderhandelde prijzen in het buitenland (daar waar de parallelimport vandaan komt). Twee elementen zijn daarbij van belang:
1. Hebben zorgverzekeraars voldoende marktmacht om de lagere prijs te bemachtigen? (Een zorgverzekeraar heeft zich voorgenomen in 2012 een aftrek van 5 % toepassen op declaraties voor parallel geïmporteerde geneesmiddelen.)
2. Zijn de quota van fabrikanten voldoende ruim dat de benodigde hoeveelheid parallelimport op gang komt?

Zorgverzekeraars onderhandelen met fabrikanten of fabrikanten zetten een prijs (bruto apotheekinkoopprijs),waarin de fabrikant rekening dient te houden met een marge voor de distributie tot aan de apotheek. Die marge wordt niet bepaald door de groothandel of de apotheker maar door de fabrikant.

--En dit komt uit de dikke duim van Conquestor; Bevriezen van prijzen is geen onderhandelen tussen verzekeraar en fabrikant.

Laat de KNMP nu eindelijk eens wat doen tegen deze onzin!
ANH JANSEN 05-07-2012 23:29
Vrije prijsvorming apothekers per 1-1-2012
Op 1 januari 2012 worden de “consumenten”prijzen van geneesmiddelen vrijgegeven. Dit betekent dat de apothekers geen verplichting meer hebben om geneesmiddelen te leveren tegen maximaal de bruto apotheekinkoopprijs minus de clawback. De Wgp en het GVS blijven ongewijzigd van kracht. De maximumprijzen van de Wgp blijven gelden voor de distributieketen, tot aan de apothekers. Zorgverzekeraars maken afspraken over de prijzen die apothekers declareren en hanteren daarbij verschillende modellen al of niet met een eigen clawback. De zorgverzekeraar die dit het beste doet heeft een concurrentievoordeel. Dit zal zijn concurrenten aanzetten om het beter te doen. Hierdoor ontstaat meer dynamiek in de prijsvorming.

Met de introductie van de vrije prijsvorming schaft de Nederlandse overheid de eind jaren 90 van de vorige eeuw geïntroduceerde verplichte clawback af, waarmee een deel van de kortingen die apothekers kregen, werd afgeroomd. Het is de bedoeling dat zorgverzekeraars zelf de kortingen en bonussen afromen. Daarbij voeren zij preferentiebeleid, hanteren zij voor 2012 bijvoorbeeld een eigen clawback of continueren zij het pakjesmodel om zodoende deze kortingen ten gunste te laten komen van de zorgpremie. Het is daarbij van belang in welke mate de zorgverzekeraars beschikken over inkoop en onderhandelingsmacht.

En wat gaat het PACT hier tegen doen?
ANH JANSEN 05-07-2012 23:27
Op MinVWS staan nu twee documenten: geneesmiddelenbeleid en prijsvorming WGP, onderzoek Conquestor.

Daar kan het PACT niet tegenop, net zomin als de KNMP die weer eens slecht heeft gelobbied. De Claw Back is per 2012 echt niet verdwenen zoals Conquestor stelt. De KNMP is gevraagd om commentaar en heeft gemeend dat niet te zeggen.

Prijsvorming van geneesmiddelen is geen zaak van apotheken stelt Conquestor ook. Toch wentelen verzekeraars ongestraft, want niet door de KNMP tegengesproken of juridisch aangepakt, prijsstijgingen af op apotheken.

4 pagina's over geneesmiddelenbeleid, 98 pagina's over WGP.

"Het preferentiebeleid heeft de zorgverzekeraars tot op heden veel opgeleverd en onder concurrentiedruk is dit doorberekend in de zorgpremies en het eigen risico van de patiënt. De zorgverzekeraar die de beste onderhandelingsresultaten behaalt, verkrijgt hiermee een voordeel op de concurrentie."

En zo krijgt Conquestor bij VWS en ZN de handen op elkaar.

Laat Nefarma, ASKA, PACT, NapCo en de KNMP nu maar eens terugslaan; wat een onzin van Conquestor.

Afschaffen van de KNMP-Z-Index zal de marktwerking pas goed van de grond doen komen. Waarom de KNMP weigert blijft een raadsel.
ANH JANSEN 03-07-2012 18:40
Valerie komt uit Leuven. Sinds 1998 apotheker. Zit nu in eindhoven. Gezondheidscentra Eindhoven. May 2011 – Present (1 year 3 months) Eindhoven Area, Netherlands

De belangen behartigen en sturing geven aan de apotheken binnen de SGE.

Dirk Jan is bekend. Farmamagazine, Mediq en nu Plurifarm.
Kost je 250 euro per maand. Pluriplus is verplicht en zonder afname bij Plurifarm heb je niets aan Pluriplus, maar inkopen bij Plurifarm is niet verplicht. Dat gaat wringen.
Mediq, BenU, Mosadex en Walgreens gaan allemaal dezelfde kant op en Plurifarm kan niet achterblijven.

Peter Wognum zit bij SAL Apotheken.

Heeft SGE op de relevante markt Eindhoven AMM of heeft de SGE op de relevante markt Nederland geen AMM?

Landelijke dekking krijg je bij 350 tot 450 apotheken en dan krijg je automatisch AMM aan je broek. CZ geeft het in Farmamagazine netjes aan: de Ketens snappen het spel en de onafhankelijke hebben maar te volgen: lagere prijzen!

Walgreens (Kring-Apotheken) en Mediq zullen samengaan. Die snappen hoe het spel moet worden gespeeld; HEMA apotheken!
Aan los zand hebben verzekeraars helemaal niets. Harde ketens staan gelijk met harde euris en daar gaat het om.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.