Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
03 sep
Meer administratie, meer medicatieveiligheid
Artsen vrezen voor een flinke toename in de administratie door de nieuwe wet die eist dat meer gegevens worden doorgegeven aan de apotheker, zo blijkt uit de reacties op het bericht over de nieuwe regel. Volgens de beroepsorganisatie van apothekers KNMP zal de moeite worden beloond met verbetering van de medicatieveiligheid.(Medisch Contact)
Artsen vrezen voor een flinke toename in de administratie door de nieuwe wet die eist dat meer gegevens worden doorgegeven aan de apotheker, zo blijkt uit de reacties op het bericht over de nieuwe regel. Volgens de beroepsorganisatie van apothekers KNMP zal de moeite worden beloond met verbetering van de medicatieveiligheid.(Medisch Contact)
Zorg is niet in prestaties vooraf te vangen. Laat Marcel Canoy en Paul Frissen maar in een PW artikel e.a. verklaren.
En Econoom Marcel Canoy kan dan tegelijk even aangeven hoe hij denkt over de Overheidsbudgettering; is ie er wel of is ie er niet? En dan ook maar een collegiale kritiek op het Advies van de Commissie Baarsma: BKZ handhaving middels wettelijk verbod op overschrijding door private verzekeraars en wettelijk gebod aan zorgverleners om dan maar gratis zorg te bieden aan verplicht verzekerden, zodat de private verzekeraars nog wel aan hun contractuele verplichtingen richting verzekerden kunnen voldoen.
Kan Marcel Canoy ook uitleggen waar de zorgverleners dan van moeten leven en hoe zij hun kosten moeten betalen.
Waar blijft de BOA 2.0? Brochure Achmea Eerste Lijnscontractering 2014 belooft bitter weinig goeds. En van de KNMP moeten we het sinds 2006 niet meer hebben.
Fetisj
De eerste reden voor de financiële janboel zijn de verschillende systemen: functionele bekostiging, dbc, dot, a-segment, risicobeheersing, macro honorariumbudget, compensatieregelingen. Het ene vervangt niet het andere, maar we gebruiken het naast en door elkaar. Leuk voor boekhouders met een fetisj voor gordiaanse knopen, maar minder leuk voor bestuurders.
Illusie
De tweede reden is dat we de illusie koesteren dat een transparant systeem van productdefinities mogelijk is. Goed, het was slimmer geweest als we ons meteen hadden aangesloten bij internationaal gangbare definities in plaats van het wiel opnieuw proberen uit te vinden (met de dbc), maar ook de gangbare definities kennen tal van manco’s.
Premieverhogend
De derde reden is dat het schadejaar waar zorgverzekeraars verplicht mee werken, maakt dat een bestuurder twee jaar moet wachten voordat hij weet wat er is uitgegeven. Door de verwerking van het systeem van risicoverevening duurt het nog eens twee jaar voordat dat definitief duidelijk wordt. Daarmee is er te lang onzekerheid in het systeem, hetgeen premieverhogend en inzichtverlagend werkt.
Sommige verzekeraars zijn overgegaan op aanneemsommen in een poging de onderliggende systematiek te ‘negeren’. Een begrijpelijke stap, maar in feite het levende bewijs dat het systeem niet deugt.
Ontkenningsfase
De minister zit nog in de ontkenningsfase getuige haar uitspraak dat ‘de overgang (naar dots) nog niet is voltooid’ en vindt het te voorbarig om conclusies te trekken. Nu de zorgkosten eindelijk dalen, is het waar dat de markt niet zo hard faalt als sommigen ons willen doen geloven, maar dat is eerder ondanks de bekostigingssystematiek dan dankzij.
‏@andre_rouvoet 2u @AllardBolland Eens.
In mijn 1e toespraak als voorzitter #ZN heb ik uit overtuiging gezegd: "De core business van ZV's is NIET verzekeren."
VAN RIJN: ZORG IS MEER DAN VERZEKEREN
Zorgverzekeraars zullen in de toekomst niet alleen moeten zorgen voor een goede zorginkoop, maar óók goede relaties met gemeenten moeten opbouwen en onderhouden. Dat zegt staatssecretaris Martin van Rijn in de Verbondsuitgave Verzekerd!
Van Rijn gaat in het interview in op zijn hervormingsplannen voor de langdurige zorg, die is gebaseerd op drie pijlers: de AWBZ wordt beperkt tot zorg in instellingen, de medische zorg (waaronder thuisverpleging) komt onder de paraplu van de Zorgverzekeringswet en zorg die mensen nodig hebben om langer zelfstandig te kunnen wonen, wordt overgeheveld naar de gemeenten.
Een omvangrijke operatie, die de staatssecretaris samen met alle betrokken partijen wil doen. “Het is niet zo dat ik ‘even overleg’, daarna een wetsvoorstel maak en dan klaar ben. Zowel in de voorbereiding als in de uitwerking én vooral ook bij de implementatie wil ik betrokken zijn. Het is heel belangrijk dat we in alle fasen alle partijen betrekken, praten over wat goed gaat, wat niet en wat beter kan.”
Van zorgverzekeraars verwacht Van Rijn specifiek dat ze niet alleen de zorgpolissen goed beheren en zorgen voor een goede zorginkoop, maar óók goede relaties met de gemeenten opbouwen en onderhouden. “Ze moeten niet alleen verstand van verzekeren, maar vooral van mensen hebben.”
=---Wat is nu de core business van zorgverzekeraars?
Andre Rouvoet spint zich een slag in de rondte en komt zichzelf tegen.
We hebben met dit gedachtengoed wel te maken!
Humor van de KNMP.
VGZ en CZ contracteren geen enkele openbare apotheek, contracten worden aangetekend opgezegd. Ook Menzis contract is voor de klassieke openbare apotheek onhaalbaar. En de KNMP gaat stug door met uitbrengen dikke pakken papier met procollen en richtlijnen.
Activiteit van WSO. Autonoom orgaan binnen de KNMP en geheel onafhankelijke opererend van de realiteit.
Waar is de CEO? Waar is de LOA?
Geen Geld geen Zwitsers. Geen Geld geen Verzekeraars.
Geen Geld, geen apothekers? Doorleverplicht. Gratis. De KNMP is daar voorstander van.
HB KNMP heeft een de leden overstijgende visie: lidmaatschap van de KNMP is vereist om voor een contract met een verzekeraar in aanmerking te kunnen komen. Herregistratie via de KNMP. 600 euro per punt. E-online is gestegen naar 1000 euro. Zo blijft het verdienmodel van de KNMP in stand. De KNMP is niet langer financieel afhankelijk van de leden van de KNMP of van de openbare apothekers.
LOL.
En de administratieve druk op het geheel neemt dramatische vormen aan; je moet als arts toch die aanvragen beantwoorden en doorvoeren en administreren. Tijd die ook besteed kan worden aan productie. Betaalde productie.
Zakelijke opstelling van de huisartsen. Koekje van eigen deeg voor de verzekeraars en ambtenaren; werken die dan voor niets? 13de en 14de maand lopen gewoon door. Overuren? kennen ze niet. 36 urige werkweek.
Geen Geld, geen Zorgverleners. Geen Zorgverleners, geen Zorg.
Zorgverzekeraars kunnen het immers niet zelf en al helemaal niet alleen.
Dat muntje moet nog vallen bij de Koepels.
De 'intrinsieke' goedheid van de apothekers kent geen grenzen.
Sebastiaan Wegman is in het PW gekomen met het plan van de Zwitsers en Verzekeraars zelf: De Menu Kaart. 100% betaling en de apotheker bepaalt wat hij aanbiedt. Budget voor de verzekeraar is maximaal bekent, 10 euro per wmg volgens de NZa zelf en die heeft altijd gelijk, in ruil voor alle K&B. Geen claw back. Gewoon je werk doen wat je kan en wil doen. Doe je het niet, dan krijg je minder dan de 10 euro. Menu Kaart model. Simpel. Doelmatig. KISS.
Reactie van de KNMP: 'weet wel, dat je er alleen voor staat'.
Geen Geld, geen Apothekers. Het blijft de KNMP ontgaan.
Wat staat er nu te gebeuren? De regeling weer verder strippen onder invloed van de meest belangrijk geachte zorgactoren? Wederom met de 'op termijn'-belofte?
Het komt mij ernstig voor dat de (vrijwel) laatste schakel in de zorgketen de risée is van de zorgwereld. Dat wordt wederom zwaar van de bak afbijten!
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.