Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


05 feb

Radio 1: Tekort aan medicijnen met Rik van der Meer

De apothekers slaan alarm over een dreigend tekort aan medicijnen. Dat zou volgens de apothekerskoepel KNMP komen doordat van sommige medicijnen alleen het goedkoopste nog door de zorgverzekeraar wordt vergoed . Dat gaat dan om medicijnen waarvan het patent verlopen is. De apothekers willen van dit voorkeursbeleid af. Rik van der Meer in gesprek met Marcel Daniels (Orde Medisch Specialisten)

De apothekers slaan alarm over een dreigend tekort aan medicijnen. Dat zou volgens de apothekerskoepel KNMP komen doordat van sommige medicijnen alleen het goedkoopste nog door de zorgverzekeraar wordt vergoed . Dat gaat dan om medicijnen waarvan het patent verlopen is. De apothekers willen van dit voorkeursbeleid af. Rik van der Meer in gesprek met Marcel Daniels (Orde Medisch Specialisten)

ANH JANSEN 05-02-2013 23:36
Oplossingen die door gesprekspartners werden genoemd:

w Maak het mogelijk dat registraties van geneesmiddelen sneller kunnen worden
aangepast om ompakken van geneesmiddelen te vergemakkelijken.
w Versoepel de regelgeving zodat bij problemen bijvoorbeeld voor Duitsland
bestemde blisters kunnen worden gebruikt in Nederland.
w Haal geneesmiddelen met een zeer lage prijs (bijv. < € 2,- per patiënt per maand)
en een hoog volume uit het preferentiebeleid.
w Stel een minimumprijs vast per geneesmiddelen en laat geen leveranciers toe die
onder deze prijs leveren.
w Pas het IDEA-model5 van Achmea algemeen toe, omdat dit betere kansen biedt op
het voorkomen van tekorten.
w Laat binnen het preferentiebeleid het pakket van de grootste regionale
zorgverzekeraar domineren. De kleine zorgverzekeraars volgen de in de regio
dominante zorgverzekeraar.

5 Het IDEA-model gaat uit van een maximumvergoeding. De apotheek kan zelf bepalen wat hij daarvoor
levert.

Ad 5: maar de verzekeraar zegt wel tegen zijn verzekerden dat zij alles kunnen krijgen en dat onder multi source ook specialites zitten die niet vervangbaar zijn door generieken. De apotheekhoudende is de klos.


En over tekorten bij de specialites heeft IVM het uitsluitend over de import van parallellen en niet over de export. Export van gequoteerde specialites is juist de grote veroorzaker van de tekorten in het single source gebied. En wie zijn de grootste exporteurs? De Groothandelaren!

Namens de KNMP: Postma, Smeets, Lelie- van der Zande, Horikx,

Namens Mediq: Kortleve, van Marle.
Teva: Scheer en Beekman.
Bogin; Bongers.

Dan weet je wel dat het IDEA een goed idee wordt gevonden.

Dit krijg je als je interviews houdt onder de "usual suspects". De Roemeense kunstdieven zijn er niets bij in vergelijking.
ANH JANSEN 05-02-2013 23:11
In een persbericht van 15 september 2012 meldt de SFK dat de Nederlandse apotheken per jaar 60 tot 70 miljoen euro aan kosten maken als gevolg van het niet-beschikbaar zijn van geneesmiddelen vanwege het preferentiebeleid.

--En dat zal de verzekeraars een zorg wezen zolang die kosten worden betaald uit het vaste budget voor de zorg.

Als de tekorten worden opgelost gaan de verzekeraars het budget korten met 60 tot 70 miljoen. Zo werkt dat nu eenmaal in Nederland.

Want voor de verzekeraars geldt het volgende:

Er is weinig over bekend of en in hoeverre geneesmiddeltekorten daadwerkelijk tot schade voor patiënten hebben geleid. In een ander deeltraject
van het onderzoek Borging van de continuïteit van de geneesmiddelenvoorziening van het ministerie van VWS, stelt het RIVM een model op dat moet helpen in de toekomst een betere inschatting te maken van de gevolgen van geneesmiddeltekorten voor de volksgezondheid.

--Dus Rik van der Meer zit op het verkeerde spoor.
ANH JANSEN 05-02-2013 23:03
En dit krijg je dus als de USA als rolmodel neemt;

Het rapport van het IVM is gebaseerd op een literatuurstudie en interviews met relevante partijen in Nederland.

In onze analyse wordt veel lering
getrokken uit de ervaringen in de VS met geneesmiddeltekorten.

De literatuur met betrekking tot Europa biedt relatief weinig aanknopingspunten. Naast de beschrijving van voorkomen en oorzaken van geneesmiddeltekorten, worden
aanbevelingen gedaan voor de aanpak daarvan. Deze zijn gebaseerd op zowel de bevindingen in de internationale literatuur als de suggesties die
werden gedaan in de vraaggesprekken met de stakeholders. De
aanbevelingen zijn zowel gericht op een proactieve als reactieve aanpak. In de conclusies en aanbevelingen komen de bevindingen uit literatuur en
interviews bijeen.

--Bedenk dat de USA wet en regelgeving totaal anders is dan de EU en NL wetgeving en dat de USA de grenzen voor import van geneesmiddelen heeft gesloten. Het is een gesloten markt van 350 miljoen consumenten.

Onvergelijkbaar met NL, 17 miljoen consumenten, en met zeer strikte EU wet en regelgeving en NL gedoog regels om overtredingen van EU wetten mogelijk te maken.

Hoe serieus moet je dit IVM dan nog nemen?
ANH JANSEN 05-02-2013 22:47
Voor ministerie en zorgverzekeraars
Preferentiebeleid

Onderzoek hoe het preferentiebeleid dusdanig kan worden ingericht dat er geen geneesmiddeltekorten door gaan optreden. Het preferentiebeleid heeft een belangrijke rol gespeeld bij het realiseren van de verlaging van de
geneesmiddelprijzen (realiseren dat de bruto lijstprijzen een netto karakter hebben gekregen). Er zijn echter nu verschillende redenen waarom het preferentiebeleid kan gaan leiden tot tekorten. Als de kostprijs van
geneesmiddelen hoger wordt dan de verkoopprijs kan dit leiden tot terugtrekking van aanbieders. Het preferentiebeleid bemoeilijkt ook de planning van de productie door producenten. Een goede planning van de
productie vereist dat je afzet te schatten is. Door het preferentiebeleid gaat de afzet fluctueren en daardoor leiden tot geneesmiddeltekorten. Op het ogenblik zijn er signalen dat de geneesmiddelprijzen op een dusdanig laag
niveau zijn gekomen dat de groothandel en apotheken financieel in de knel komen. Ook dit kan leiden tot tekorten. Daarmee kan het preferentiebeleid
tot geneesmiddeltekorten gaan leiden.

---Ga eens kijken naar de berekening van de WGP prijzen. Is gemiddelde van 2 goedkoopste landen uit vier; Belgie, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Die vier landen voeren een Overheidsprijsbeleid. Marge apotheek wordt eruit gehaald en de dan verkregen prijs is de af fabriek prijs verhoogd met groothandelsmarge. Per land verschillend berekend. De Minister bepaalt de prijzen aan de hand van door haar collegae vastgestelde prijzen.

Waar zijn de NL importeurs en groothandels dan mee bezig door de eigen marges geheel of zelfs meer weg te geven? Marges die ze van de vier omliggende regeringen wel mogen houden?

De aanbeveling die werkelijk hout snijdt doet de IVM niet: regulatie volgens de vier referentie landen overnemen.

ANH JANSEN 05-02-2013 22:28
Voor het ministerie van VWS: verder
Inventarisatie Nederlandse en Europese productiecapaciteit
Onderzoek hoeveel productiefaciliteiten in Europa en Nederland aanwezig zijn om in noodsituaties beter voorbereid te zijn om de productie van kritische
geneesmiddelen op gang te krijgen. Ga na of momenteel sprake is van overcapaciteit die niet wordt ingezet, maar wel in noodsituaties kan worden benut.

Hierbij valt op te merken dat het merendeel van de grondstoffen buiten de EU wordt geproduceerd. Daarvoor kunnen de Europese productiefaciliteiten niet voor worden ingezet.

Importprocedure Formaliseer een te verstrekken vergoeding voor gemaakte transportkosten als een geneesmiddel moet worden geïmporteerd als gevolg van een tekort.
Vereenvoudig de procedure die nodig is om een niet in Nederland geregistreerd geneesmiddel te importeren als dit noodzakelijk is als gevolg van een tekort.

Dit kan name gelden voor geneesmiddelen die wel in een
ander EU-land zijn geregistreerd.

--En waar worden de preferente middelen gefabriceerd? Met welke grondstoffen uit welke landen? En hoever reikt de lange arm van de Minister?

Gaat niet lukken.


ANH JANSEN 05-02-2013 22:25
Aanbevelingen

Voor het ministerie van VWS: voor de korte termijn

Aanpassingen in wet- en regelgeving

Pas de Geneesmiddelenwet zodanig aan dat collegiale bereiding zonder registratie onder voorwaarden kan worden toegestaan, bijvoorbeeld totdat het geregistreerde geneesmiddel weer beschikbaar is. Men zou ook de IGZ
circulaire uit 2007 in de wet kunnen opnemen. In deze circulaire staan de strikte voorwaarden waaronder doorlevering van zelfbereide geneesmiddelen is toegestaan.

Tja. Wat zei het IVM ook weer over de EU? Wat ging er ook weer boven NL wetgeving? En nu komt IVM met een vergroting van het grote gedogen?

Gaan we met ons allen weer zelf tabletten slaan? Doxycycline voor 15 cent per 8 stuks? Inclusief verpakking? Of mogen we dan iedere prijs rekenen die de Z-index ons toestaat?

Gaat niet lukken, tenzij de KNMP zich weer eens laat ringeloren.

Handhaven van de Geneesmiddelenwet en de WMG. Zonder Z-index prijsinformatie is er pas echte marktwerking en moeten de verzekeraars de prijzen waar maken die zij nu opleggen aan zorgverleners.

Wat zegt het IVM daarover?
ANH JANSEN 05-02-2013 22:17
In hoofdstuk 7 komt een groot aantal mogelijkheden aan bod waarmee het optreden en/of de effecten van geneesmiddeltekorten kunnen worden tegengegaan of aangepakt. Het betreft oplossingen die genoemd worden in
de bestudeerde literatuur, en oplossingen die ter sprake zijn gekomen in de interviews.

Deze zijn niet alle even geschikt om uit te voeren. Naar de eventuele geschiktheid zal nader moeten worden gekeken. Bij de keuze van mogelijkheden moet de aanpak meegenomen die de EMA voor ogen heeft. Bij de oplossingen voor tekorten moet ermee rekening worden gehouden dat de meeste producenten multinationals zijn, de productie plaatsvindt in het
buitenland en beslissingen worden genomen op buitenlandse hoofdkantoren.
Het zal dan ook moeilijk zijn om op Nederlands en zelfs EU niveau invloed te hebben op productie-investeringen, productiebeslissingen en economische getinte beslissingen van het management.

Relatief eenvoudig te realiseren op Nederlands niveau zijn maatregelen om de import van geneesmiddelen en collegiale bereidingen te faciliteren, wanneer
er geneesmiddeltekorten optreden.

--Tja. Handhaven van de Geneesmiddelenwet zit er niet in. IVM ziet dat niet zitten. Kwaliteit gaat gelijk omhoog en daarmee de prijs ook en dat mag niet.

We gaan rustig verder met gedogen van overtredingen van de EU wet en regelgeving.

Wat zegt IVM daarover?

Bij het komen tot oplossingen voor geneesmiddeltekorten speelt mee dat Nederland een relatief kleine markt is voor de farmaceutische industrie en dat
de geneesmiddel kwaliteitswetgeving op EU-niveau wordt gemaakt. Dit betekent in veel gevallen dat Nederland voor het realiseren van oplossingen
voor geneesmiddeltekorten afhankelijk is van de EU.

-En dan is gedogen wel zo Nederlands.
ANH JANSEN 05-02-2013 22:09
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/02/05/geneesmiddeltekorten.html

Oorzaken van geneesmiddeltekorten zijn multifactorieel. Het is daardoor vaak moeilijk inzicht te krijgen welke factoren het belangrijkst zijn voor het ontstaan van een tekort. Het betreft onder meer factoren van productietechnische
aard en economische aard (bijvoorbeeld assortiment beslissingen
en fusies). Ook wetgeving en regulering op gebied van kwaliteit en prijzen, en kwaliteitstoezicht (GMP-eisen) spelen vaak een rol.

In dit rapport wordt een model gehanteerd dat oorzaken bestudeert op het
niveau van de farmaceutische bedrijfskolom (van fabrikant tot apotheker), op het niveau van registratie van geneesmiddelen en het kwaliteitstoezicht, prijsregulering en vergoedingsstelsel. De literatuur laat een wisselwerking zien tussen de farmaceutische bedrijfskolom en de regelgeving (regulering kwaliteit en regulering prijzen). De afgenomen interviews bevestigen het
model.

Regulering van kwaliteit betekent verhoging van de kosten. Dit kan tot geneesmiddeltekorten leiden wanneer vanwege prijsregulering de kosten niet
kunnen worden doorberekend in de kostprijs.

---De Bal lag, ligt en blijft liggen bij de KNMP zelf! Handhaven van de Geneesmiddelenwet om zo de kwaliteit te handhaven en zo mogelijk te verhogen.

Rik van der Meer zit op verkeerde spoor. Preferentie is een gegeven. Het is hoe je er mee omgaat. De Geneesmiddelenwet en de WMG bieden voldoende handvatten om e.a. aan te pakken. Dan moet je dat wel doen!
JaapDik 05-02-2013 17:02
Bij mij werkt deze link niet. Drie verschillende browsers geprobeerd. Maar geen geluid. De BNR site van gisteren werkt wel goed.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.