Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
07 okt
Webcast toespraak Andre Rouvoet (ZN)_ tijdens het KNMP-congres
Tijdens het KNMP-congres sprak Andre Rouvoet, voorzitter van ZN, over de onderhandelingen tussen apothekers en zorverzekeraars. De webcast is een service van FarmaActueel®
Tijdens het KNMP-congres sprak Andre Rouvoet, voorzitter van ZN, over de onderhandelingen tussen apothekers en zorverzekeraars. De webcast is een service van FarmaActueel®
ANH JANSEN
08-10-2012
15:19
Pagina 82 laat mooi zien waar de lekken zitten:
Ziekenhuizen, klinisch, 35% van de uitgaven. In de USA is dat 19%, in Zweden 28%, Denemarken 29%, Duitsland 29, Belgie 30%, Canada 20%. Poliklinische zorg in Nederland 19%, VS 51%, Zweden 42%, Canada 33%.
Hotelfunctie van ziekenhuizen is nog immer het verdienmodel bij de ziekenhuizen en de zorgverzekeraars blijven de duurste hotelbedden ter wereld inkopen. Beste zorg toch voor hun verzekerden?
En overige uitgaven? Nederland 9%, Noorwegen 3%, Denemarken 3%, Zweden 6%, VS 11%. Overige uitgaven is beleid, beheer, bestuur, winst verzekeraars en ook nog preventie.
En de genees-en hulpmiddelen? Nederland 15%, Denemarken 12%, Zweden 16%, Noorwegen 12%, VS 14%, Duitsland 20%, Frankrijk 21%, Belgie 17%. Engeland heeft geen data ingeleverd bij de OECD Health Data 2011 of de NZa wilde ze niet publiceren.
Bedenk dat vergoeding voor geneesmiddelen per land verschilt. Veel dure middelen in de Eerste lijn vallen in andere landen bij de budgetten voor de Tweede lijn.
Bleeders in de zorg in Nederland zijn de AWBZ, 23% in NL, maar in Denemarken en Noorwegen hoger, in Belgie 20%, Frankrijk 12%, Duitsland 12%, en de ziekenhuizen. Was bekend, is bekend en er zal niets aan veranderen; eerst de prijs van de doosjes verder omlaag; Laagste prijs per doosje is toch de extramurale farmaceutische zorg?
Jon Stewart, of soortegelijk type, is nodig om deze logica en denkfout uit de wereld te helpen.
Ziekenhuizen, klinisch, 35% van de uitgaven. In de USA is dat 19%, in Zweden 28%, Denemarken 29%, Duitsland 29, Belgie 30%, Canada 20%. Poliklinische zorg in Nederland 19%, VS 51%, Zweden 42%, Canada 33%.
Hotelfunctie van ziekenhuizen is nog immer het verdienmodel bij de ziekenhuizen en de zorgverzekeraars blijven de duurste hotelbedden ter wereld inkopen. Beste zorg toch voor hun verzekerden?
En overige uitgaven? Nederland 9%, Noorwegen 3%, Denemarken 3%, Zweden 6%, VS 11%. Overige uitgaven is beleid, beheer, bestuur, winst verzekeraars en ook nog preventie.
En de genees-en hulpmiddelen? Nederland 15%, Denemarken 12%, Zweden 16%, Noorwegen 12%, VS 14%, Duitsland 20%, Frankrijk 21%, Belgie 17%. Engeland heeft geen data ingeleverd bij de OECD Health Data 2011 of de NZa wilde ze niet publiceren.
Bedenk dat vergoeding voor geneesmiddelen per land verschilt. Veel dure middelen in de Eerste lijn vallen in andere landen bij de budgetten voor de Tweede lijn.
Bleeders in de zorg in Nederland zijn de AWBZ, 23% in NL, maar in Denemarken en Noorwegen hoger, in Belgie 20%, Frankrijk 12%, Duitsland 12%, en de ziekenhuizen. Was bekend, is bekend en er zal niets aan veranderen; eerst de prijs van de doosjes verder omlaag; Laagste prijs per doosje is toch de extramurale farmaceutische zorg?
Jon Stewart, of soortegelijk type, is nodig om deze logica en denkfout uit de wereld te helpen.
ANH JANSEN
08-10-2012
15:05
Marktaandelen
De vier grootste concerns van zorgverzekeraars zijn Achmea, VGZ, CZ en Menzis. Deze vier concerns hebben in
2012 samen een marktaandeel van 90%.
Er is sprake van een geconcentreerde markt.
Aantal concerns, verzekeraars en polissen
Er zijn in 2012 26 risicodragende zorgverzekeraars verdeeld over 9 verzekeringsconcerns. Er zijn twee wijzigingen
ten opzichte van 2011: er is een concern minder door de fusie van De Friesland met Achmea en er is een
zorgverzekeraar
minder door de fusie van Trias met VGZ binnen de Coöperatie VGZ8.
Sinds de invoering van de Zvw in 2006 zijn er nog geen nieuwe toetreders geweest op de zorgverzekeringsmarkt.
Er zijn de NZa momenteel twee initiatieven van potentiële toetreders op de zorgverzekeringsmarkt bekend9.
Verzekeraars bieden samen in 2012 in totaal 60 polissen voor de basisverzekering aan.
Toenemende concentratie op de markt
Vergeleken met vorig jaar is de concentratiegraad op de
zorgverzekeringsmarkt
gestegen door de fusie tussen Achmea
en De Friesland. Op de index van Herfindahl-Hirschmann (HHI),
die de mate van concentratie uitdrukt, scoorde de
zorgverzekeringsmarkt in 2011 nog 2.105. In 2012 steeg
dit naar 2.277.
Overstapgedrag
Vanaf 2008 stappen er elk jaar meer mensen over van
zorgverzekeraar.
In 2012 stapten 1 miljoen mensen over, dat is
6% van de verzekerden. De consument heeft in 2012 bijna
E 40 miljoen aan premiegelden bespaard door over te stappen
naar een andere polis en/of zorgverzekeraar.
---De NZa verzwijgt hier dat het aantal overstappers veel minder is dan het lijkt: het zijn bijna uitsluitend overstappers binnen eenzelfde concern! met name naar internet labels als Blue e.d.
De vier grootste concerns van zorgverzekeraars zijn Achmea, VGZ, CZ en Menzis. Deze vier concerns hebben in
2012 samen een marktaandeel van 90%.
Er is sprake van een geconcentreerde markt.
Aantal concerns, verzekeraars en polissen
Er zijn in 2012 26 risicodragende zorgverzekeraars verdeeld over 9 verzekeringsconcerns. Er zijn twee wijzigingen
ten opzichte van 2011: er is een concern minder door de fusie van De Friesland met Achmea en er is een
zorgverzekeraar
minder door de fusie van Trias met VGZ binnen de Coöperatie VGZ8.
Sinds de invoering van de Zvw in 2006 zijn er nog geen nieuwe toetreders geweest op de zorgverzekeringsmarkt.
Er zijn de NZa momenteel twee initiatieven van potentiële toetreders op de zorgverzekeringsmarkt bekend9.
Verzekeraars bieden samen in 2012 in totaal 60 polissen voor de basisverzekering aan.
Toenemende concentratie op de markt
Vergeleken met vorig jaar is de concentratiegraad op de
zorgverzekeringsmarkt
gestegen door de fusie tussen Achmea
en De Friesland. Op de index van Herfindahl-Hirschmann (HHI),
die de mate van concentratie uitdrukt, scoorde de
zorgverzekeringsmarkt in 2011 nog 2.105. In 2012 steeg
dit naar 2.277.
Overstapgedrag
Vanaf 2008 stappen er elk jaar meer mensen over van
zorgverzekeraar.
In 2012 stapten 1 miljoen mensen over, dat is
6% van de verzekerden. De consument heeft in 2012 bijna
E 40 miljoen aan premiegelden bespaard door over te stappen
naar een andere polis en/of zorgverzekeraar.
---De NZa verzwijgt hier dat het aantal overstappers veel minder is dan het lijkt: het zijn bijna uitsluitend overstappers binnen eenzelfde concern! met name naar internet labels als Blue e.d.
ANH JANSEN
08-10-2012
14:56
En ZN directeur Andre Rouvoet zelf:
“Er is veel meer mogelijk als het gaat om
de herinrichting van de zorg in de regio”
- André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland
Daarnaast zijn zorgverzekeraars stap voor stap bezig met het
concentreren van specialistische zorg. Met name complexe
behandelingen die weinig voorkomen, zullen omwille van de
kwaliteit niet in alle ziekenhuizen in een regio aangeboden
kunnen blijven worden. Dat betekent dat zorgverzekeraars
samen met ziekenhuizen op basis van goede kwaliteitsnormen
onderhandelen over welke zorg in de regio wordt aangeboden.
In dat verband kijken zorgverzekeraars bijvoorbeeld ook naar de
organisatie van de spoedeisende hulp. Daarbij kan de vraag aan
de orde komen of meerdere ziekenhuizen in een regio allemaal
op hetzelfde niveau hun spoedeisende hulp moeten
organiseren.
---Hoe is nu de bijdrage van Henk Don, NMa, te rijmen met de inbreng van ZN? ZN die overigens ZN-leden niet kan binden?
En hoe kan een regionale verzekeraar de andere verzekeraars binden en per regio de zorg bepalen en gelijktijdig landelijk concurreren met diezelfde verzekeraars?
Er zit een vreselijk logica en denkfout in het systeemmodel anno 2012.
Een denkfout en logica fout die je niet hebt met een single payer systeem. Jon Stewart snapt dat. De Nederlandse toezichthouders niet. En Andre Rouvoet is niet de man om het hen te vertellen; ZN betaalt Andre Rouvoet en AR is een man van principes.
“Er is veel meer mogelijk als het gaat om
de herinrichting van de zorg in de regio”
- André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland
Daarnaast zijn zorgverzekeraars stap voor stap bezig met het
concentreren van specialistische zorg. Met name complexe
behandelingen die weinig voorkomen, zullen omwille van de
kwaliteit niet in alle ziekenhuizen in een regio aangeboden
kunnen blijven worden. Dat betekent dat zorgverzekeraars
samen met ziekenhuizen op basis van goede kwaliteitsnormen
onderhandelen over welke zorg in de regio wordt aangeboden.
In dat verband kijken zorgverzekeraars bijvoorbeeld ook naar de
organisatie van de spoedeisende hulp. Daarbij kan de vraag aan
de orde komen of meerdere ziekenhuizen in een regio allemaal
op hetzelfde niveau hun spoedeisende hulp moeten
organiseren.
---Hoe is nu de bijdrage van Henk Don, NMa, te rijmen met de inbreng van ZN? ZN die overigens ZN-leden niet kan binden?
En hoe kan een regionale verzekeraar de andere verzekeraars binden en per regio de zorg bepalen en gelijktijdig landelijk concurreren met diezelfde verzekeraars?
Er zit een vreselijk logica en denkfout in het systeemmodel anno 2012.
Een denkfout en logica fout die je niet hebt met een single payer systeem. Jon Stewart snapt dat. De Nederlandse toezichthouders niet. En Andre Rouvoet is niet de man om het hen te vertellen; ZN betaalt Andre Rouvoet en AR is een man van principes.
ANH JANSEN
08-10-2012
14:52
En de logica van NMa/NZa;
Machtsconcentratie van aanbieders is veel gevaarlijker dan
machtsconcentratie van inkopers. Samenwerking bij inkoop richt
zich in de regel op lagere prijzen en betere kwaliteit, wat ook in
het belang is van de patiënt en/of verzekerde. Dat geldt voor de
inkoop van genees- en hulpmiddelen door zorgaanbieders, het
geldt ook de inkoop van zorg door zorgverzekeraars. Zo lang er
op de verkoopmarkt voldoende concurrentiedruk is, zullen de
voordelen van inkoopsamenwerking worden doorgegeven aan
de afnemers. Zorgverzekeraars hebben vaak regionaal een sterke
positie, wat hen een zekere inkoopmacht geeft op de lokale
zorgmarkten. Maar hun polissen verkopen ze op een landelijke
verkoopmarkt, waar zij meerdere grote en kleine concurrenten
naast zich vinden. Het functioneren van die markt wordt door
de NZa nauwlettend gemonitord; geen van de aanbieders op
die markt beschikt over aanmerkelijke marktmacht.
Aanmerkelijke marktmacht kan wél ontstaan wanneer
zorgaanbieders
vanuit eenzelfde discipline met elkaar
samenwerken. Daarom moeten NZa en NMa inderdaad kritisch
kijken naar die zorggroepen waar bijvoorbeeld bijna alle
huisartsen uit de regio in meedoen. Dat kan gemakkelijk leiden
tot onderlinge afstemming van prijzen. Daarnaast bestaat het
risico dat de keuzevrijheid van patiënten wordt belemmerd en
de markt wordt verdeeld, zodat de aanbieders niet meer
geprikkeld worden om hun best te doen voor betere kwaliteit
en lagere kosten. Op lokale of regionale zorgmarkten kunnen
ook individuele zorgaanbieders, bijvoorbeeld ziekenhuizen,
beschikken over aanmerkelijke marktmacht. Ik zou daarom
verwachten dat de NZa vaker gebruik maakt van haar
mogelijkheden om aan zulke aanbieders gedragsregels op
te leggen.
Machtsconcentratie van aanbieders is veel gevaarlijker dan
machtsconcentratie van inkopers. Samenwerking bij inkoop richt
zich in de regel op lagere prijzen en betere kwaliteit, wat ook in
het belang is van de patiënt en/of verzekerde. Dat geldt voor de
inkoop van genees- en hulpmiddelen door zorgaanbieders, het
geldt ook de inkoop van zorg door zorgverzekeraars. Zo lang er
op de verkoopmarkt voldoende concurrentiedruk is, zullen de
voordelen van inkoopsamenwerking worden doorgegeven aan
de afnemers. Zorgverzekeraars hebben vaak regionaal een sterke
positie, wat hen een zekere inkoopmacht geeft op de lokale
zorgmarkten. Maar hun polissen verkopen ze op een landelijke
verkoopmarkt, waar zij meerdere grote en kleine concurrenten
naast zich vinden. Het functioneren van die markt wordt door
de NZa nauwlettend gemonitord; geen van de aanbieders op
die markt beschikt over aanmerkelijke marktmacht.
Aanmerkelijke marktmacht kan wél ontstaan wanneer
zorgaanbieders
vanuit eenzelfde discipline met elkaar
samenwerken. Daarom moeten NZa en NMa inderdaad kritisch
kijken naar die zorggroepen waar bijvoorbeeld bijna alle
huisartsen uit de regio in meedoen. Dat kan gemakkelijk leiden
tot onderlinge afstemming van prijzen. Daarnaast bestaat het
risico dat de keuzevrijheid van patiënten wordt belemmerd en
de markt wordt verdeeld, zodat de aanbieders niet meer
geprikkeld worden om hun best te doen voor betere kwaliteit
en lagere kosten. Op lokale of regionale zorgmarkten kunnen
ook individuele zorgaanbieders, bijvoorbeeld ziekenhuizen,
beschikken over aanmerkelijke marktmacht. Ik zou daarom
verwachten dat de NZa vaker gebruik maakt van haar
mogelijkheden om aan zulke aanbieders gedragsregels op
te leggen.
ANH JANSEN
08-10-2012
14:50
Artikel 13 Zvw gaat eraan!
Fabel: Als zorgaanbieders en zorgverzekeraars niet uit de onderhandelingen komen, moet de overheid/de NZa
ingrijpen.
Feit: Als het zorgaanbod of het voorstel daartoe van een zorgaanbieder niet aantrekkelijk genoeg is voor de
zorgverzekeraar
om aan zijn verzekerden aan te bieden, mag de zorgverzekeraar dit weigeren. De overheid grijpt niet
in, omdat de consument zo de sterkste troef behoudt: de keuze voor de beste polis met voor de consument het meest
aantrekkelijke/meest geschikte zorgpakket. Wel heeft de NZa een leidraad opgesteld voor goed contracteren.
Zorgaanbieders kunnen zorgverzekeraars hierop aanspreken. De NZa blijft zorgvuldig monitoren hoe de
contractonderhandelingen
verlopen.
Fabel: Het zorgstelsel is succesvol als alle zorg blijft bestaan die er nu is.
Feit: De belangrijkste parameter voor succes in de gezondheidszorg is op dit moment de hoogte van de vergoeding voor
niet-gecontracteerde zorg. Als deze vergoeding omlaag gaat, betekent dit namelijk:
• Dat zorgverzekeraars de regierol op zich nemen en echt selectief inkopen.
• Dat de zorg in Nederland beter en goedkoper gaat worden. Selectieve zorginkoop bevordert namelijk de
kwaliteit, doelmatigheid, transparantie en innovatie van de zorg.
• Er grotere verschillen tussen polissen ontstaan.
• De consument de sterkste troef in handen krijgt: het gefundeerd kiezen voor een zorgpakket/polis die aansluit bij
wat hij of zij belangrijk vindt.
Fabel: Zorgaanbieders moeten wel fuseren om de kosten in de hand te houden.
Feit: Grote machtsconcentraties van zorgaanbieders bemoeilijken de onderhandelingen met zorgverzekeraars en de
toetreding van nieuwe zorgaanbieders. Onderzoeken wijzen uit dat de prijzen stijgen na een fusie.
Fabel: Als zorgaanbieders en zorgverzekeraars niet uit de onderhandelingen komen, moet de overheid/de NZa
ingrijpen.
Feit: Als het zorgaanbod of het voorstel daartoe van een zorgaanbieder niet aantrekkelijk genoeg is voor de
zorgverzekeraar
om aan zijn verzekerden aan te bieden, mag de zorgverzekeraar dit weigeren. De overheid grijpt niet
in, omdat de consument zo de sterkste troef behoudt: de keuze voor de beste polis met voor de consument het meest
aantrekkelijke/meest geschikte zorgpakket. Wel heeft de NZa een leidraad opgesteld voor goed contracteren.
Zorgaanbieders kunnen zorgverzekeraars hierop aanspreken. De NZa blijft zorgvuldig monitoren hoe de
contractonderhandelingen
verlopen.
Fabel: Het zorgstelsel is succesvol als alle zorg blijft bestaan die er nu is.
Feit: De belangrijkste parameter voor succes in de gezondheidszorg is op dit moment de hoogte van de vergoeding voor
niet-gecontracteerde zorg. Als deze vergoeding omlaag gaat, betekent dit namelijk:
• Dat zorgverzekeraars de regierol op zich nemen en echt selectief inkopen.
• Dat de zorg in Nederland beter en goedkoper gaat worden. Selectieve zorginkoop bevordert namelijk de
kwaliteit, doelmatigheid, transparantie en innovatie van de zorg.
• Er grotere verschillen tussen polissen ontstaan.
• De consument de sterkste troef in handen krijgt: het gefundeerd kiezen voor een zorgpakket/polis die aansluit bij
wat hij of zij belangrijk vindt.
Fabel: Zorgaanbieders moeten wel fuseren om de kosten in de hand te houden.
Feit: Grote machtsconcentraties van zorgaanbieders bemoeilijken de onderhandelingen met zorgverzekeraars en de
toetreding van nieuwe zorgaanbieders. Onderzoeken wijzen uit dat de prijzen stijgen na een fusie.
ANH JANSEN
08-10-2012
14:43
En dan is er nog de NZa;
Fabel: Zorgaanbieders weten zelf het beste wat goed presteren is.
Feit: Zorgverzekeraars willen een goed pakket aan zorg- en dienstverlening aanbieden voor hun verzekerden. Zij mogen
dus zelf bepalen wat zij goed presterende zorgaanbieders vinden en kunnen daar onderling in verschillen. Zo mag de
ene zorgverzekeraar vooral zorg willen inkopen die zo efficiënt en betaalbaar mogelijk geleverd wordt, terwijl een
andere zorgverzekeraar wellicht vooral selecteert op bovengemiddelde kwaliteit of service.
VAN FABELS NAAR FEITEN
Stand van de zorgmarkten 2012
Net verschenen en geeft antwoorden op alle KNMP vragen.
Daar helpt een stadswandeling door Den Haag niet tegen!
Enige wat helpt is de chaos te vergroten en een aantal krachtzetten te doen: intrekken van de private Z-index, afdwingen van kostendekkende tarieven voor Zorg apart van de kostendekkende tarieven voor materiaalkosten; die zijn door de NZa zelf gescheiden van elkaar en dan moet de KNMP het niet beter willen weten.
Dienstapotheken dienen apart te worden gecontracteerd en niet via een regelvergoeding bij iedere apotheek; dwing naleving van de beleidsregel af!
EPD/LSP; geen geld, geen zorg. Dat zegt de NZa zelf! En over het geld gaat de Overheid en die budgetteerd de zorgververzekeraar en die koopt in naar eigen inzicht!
Stoppen met zagen, klagen en zeuren over de preferentie e.d De KNMP maakt dat allemaal zelf mogelijk met de eigen centrale prijslijst.
De krachtzet per 31 december 2012: per 1 januari 2014 geen KNMP prijslijst meer. Moet je eens zien wat de Overheid en verzekeraars dan gaan doen.
Fabel: Zorgaanbieders weten zelf het beste wat goed presteren is.
Feit: Zorgverzekeraars willen een goed pakket aan zorg- en dienstverlening aanbieden voor hun verzekerden. Zij mogen
dus zelf bepalen wat zij goed presterende zorgaanbieders vinden en kunnen daar onderling in verschillen. Zo mag de
ene zorgverzekeraar vooral zorg willen inkopen die zo efficiënt en betaalbaar mogelijk geleverd wordt, terwijl een
andere zorgverzekeraar wellicht vooral selecteert op bovengemiddelde kwaliteit of service.
VAN FABELS NAAR FEITEN
Stand van de zorgmarkten 2012
Net verschenen en geeft antwoorden op alle KNMP vragen.
Daar helpt een stadswandeling door Den Haag niet tegen!
Enige wat helpt is de chaos te vergroten en een aantal krachtzetten te doen: intrekken van de private Z-index, afdwingen van kostendekkende tarieven voor Zorg apart van de kostendekkende tarieven voor materiaalkosten; die zijn door de NZa zelf gescheiden van elkaar en dan moet de KNMP het niet beter willen weten.
Dienstapotheken dienen apart te worden gecontracteerd en niet via een regelvergoeding bij iedere apotheek; dwing naleving van de beleidsregel af!
EPD/LSP; geen geld, geen zorg. Dat zegt de NZa zelf! En over het geld gaat de Overheid en die budgetteerd de zorgververzekeraar en die koopt in naar eigen inzicht!
Stoppen met zagen, klagen en zeuren over de preferentie e.d De KNMP maakt dat allemaal zelf mogelijk met de eigen centrale prijslijst.
De krachtzet per 31 december 2012: per 1 januari 2014 geen KNMP prijslijst meer. Moet je eens zien wat de Overheid en verzekeraars dan gaan doen.
ANH JANSEN
08-10-2012
12:47
Jon Stewart is op dreef bij 1.05 als het gaat over Health Care. De burgemeester van Bullshit Mountain blijft steken: een stelsel van private verzekeraars die concurreren om de gunst van de verzekerde zal de prijzen omlaag drukken. In Amerika zijn er nu per staat 1 tot 2 verzekeraars. Dat is het probleem in de USA volgens de Burgemeester; Bill o'Reilly. Alias Andre Rouvoet.
Beste is een single payer systeem; waarom kan de Overheid wel een leger in de lucht houden en organiseren en niet de gezondheidszorg?
De KNMP moet gewoon Jon Stewart inhuren als woordvoerder en lobbyist. Maar ja, de KNMP is voorstander van marktwerking en concurrentie in de zorg, als de eigen Z-index en eigen registratie maar blijft! KNMP is er voor de KNMP; 250 man moeten ook blijven eten, ja toch?
Bullshit Mountain op de Alexanderstraat.
Beste is een single payer systeem; waarom kan de Overheid wel een leger in de lucht houden en organiseren en niet de gezondheidszorg?
De KNMP moet gewoon Jon Stewart inhuren als woordvoerder en lobbyist. Maar ja, de KNMP is voorstander van marktwerking en concurrentie in de zorg, als de eigen Z-index en eigen registratie maar blijft! KNMP is er voor de KNMP; 250 man moeten ook blijven eten, ja toch?
Bullshit Mountain op de Alexanderstraat.
ANH JANSEN
08-10-2012
11:47
Inmiddels begrepen dat na iedere toespraak een flinke discussie is gevoerd met vragen stellers uit de zaal. Wellicht kunnen die discussies in een apart blokje worden gezet en als webcast wordt gepubliceerd?
Wat wij nodig hebben is jon stewart.
Hoe zou deze KNMP dag zijn geweest als het Jon Stewart was geweest ipv Leon Tinke of Jan Smits?
http://www.trouw.nl/tr/nl/7788/Verkiezingen-in-de-Verenigde-Staten/article/detail/3328007/2012/10/07/Bill-O-Reilly-Fox-News-en-Jon-Stewart-Daily-Show-doen-debat-nog-even-over.dhtml
Dit is in Nederland onmogelijk, terwijl Nederland zo prat gaat op transparantie, openheid, degelijkheid, solidariteit en een geweldig sociaal zorgstelsel; het beste ter wereld volgens EHCI (zie echter de disclaimers bij ieder onderdeel)
Jon Stewart als KNMP voorzitter!
Is er in Nederland zoiets als Bullshit Mountain? Wie is dan de Burgemeester?
Wat wij nodig hebben is jon stewart.
Hoe zou deze KNMP dag zijn geweest als het Jon Stewart was geweest ipv Leon Tinke of Jan Smits?
http://www.trouw.nl/tr/nl/7788/Verkiezingen-in-de-Verenigde-Staten/article/detail/3328007/2012/10/07/Bill-O-Reilly-Fox-News-en-Jon-Stewart-Daily-Show-doen-debat-nog-even-over.dhtml
Dit is in Nederland onmogelijk, terwijl Nederland zo prat gaat op transparantie, openheid, degelijkheid, solidariteit en een geweldig sociaal zorgstelsel; het beste ter wereld volgens EHCI (zie echter de disclaimers bij ieder onderdeel)
Jon Stewart als KNMP voorzitter!
Is er in Nederland zoiets als Bullshit Mountain? Wie is dan de Burgemeester?
ANH JANSEN
07-10-2012
18:44
Andre Rouvoet is van de samenwerking met behoudt van eigen verantwoordelijkheid. Vergeet de basis van het zorgstelsel 2006: concurrentie en marktwerking tussen spelers horizontaal.
En verzekeraars zijn er om dingen af te dwingen als het niet lukt met samenwerking. Dat schiet dus op. Wekt vertrouwen?Toch?
Vragen? Eerste vraag uit twee delen.
-1-Prestatie bekosting? Antwoord van Andre Rouvoet: ZN gaat niet over ZN-leden en hun beleid. En geeft fijntjes aan dat het de KNMP was die de prestatie bekostiging doordrukte, gelijk met de Tandartsen, NMT. ZN was tegen!
-2-En winsten van verzekeraars worden gebruikt voor demping van de premie stijging.
Heeft Achmea aandeelhouders?
ZN onderhandelt niet over contracten. Niet over budgettair neutraal contracteren. Dat is zaak van het 'veld'.
Verzekeraars hebben ook een beperking opgelegd gekregen door de Overheid. Hebben een beperkte marge om te contracteren.
En zo is het bordje schoon.
Vraag van Erik Gerritsen en antwoord van AR is geknipt. Einde oefening.
En verzekeraars zijn er om dingen af te dwingen als het niet lukt met samenwerking. Dat schiet dus op. Wekt vertrouwen?Toch?
Vragen? Eerste vraag uit twee delen.
-1-Prestatie bekosting? Antwoord van Andre Rouvoet: ZN gaat niet over ZN-leden en hun beleid. En geeft fijntjes aan dat het de KNMP was die de prestatie bekostiging doordrukte, gelijk met de Tandartsen, NMT. ZN was tegen!
-2-En winsten van verzekeraars worden gebruikt voor demping van de premie stijging.
Heeft Achmea aandeelhouders?
ZN onderhandelt niet over contracten. Niet over budgettair neutraal contracteren. Dat is zaak van het 'veld'.
Verzekeraars hebben ook een beperking opgelegd gekregen door de Overheid. Hebben een beperkte marge om te contracteren.
En zo is het bordje schoon.
Vraag van Erik Gerritsen en antwoord van AR is geknipt. Einde oefening.
ANH JANSEN
07-10-2012
18:32
Andre Rouvoet komt weer met het EHCI rapport dat door EHCI zelf terzijde wordt geschoven: je mag immers deze data niet extrapoleren. Lees de disclaimer bij dit EHCI rapport. Het hele EHCI rapport zegt niets over een zorgstelsel!
Komt ook met Zweden aan. Vestigingsbeleid aldaar, NHS systeem. Onvergelijkbaar dus met Nederland dus, behalve voor Andre Rouvoet. Niemand spreekt hem tegen!
Andre Rouvoet hoopt op het beproefde effect van het herhaald vertellen van een leugen; op den duur gaat iedereen het toch geloven.
Leest verder het PR en Frame programma van ZN voor: geen budgettering meer door de Overheid! Wat is het MBI? Wat is het doel van het Akkoord op Hoofdlijnen? Wat is dan het verschil met budgettering door de Overheid? Wat is de rekenpremie?
Agenda voor de Zorg wordt aangehaald: de KNMP was er niet bij! Je moet maar durven.
Selectief contracteren wordt versneld en verstrekt doorgevoerd, ook bij de extramurale farmacie.
Het wordt een heel fijn 2013. Overgangsjaar. Schuldsanering duurt 3 jaar.
Reken op Baxter 1.50 per zakje, 4 euro THS, MRT budgettair neutraal ingevoerd met nacalculatie. En voor de zekerheid de Claw Back uit de losse pols: 5.5% met aftopping van 6 euro!
Wanneer zijn de AISsen klaar voor het kunnen declareren van de zorgprestaties? Welke AIS leverancier heeft de Minister in 2011 gezegd dat zij er wel klaar voor waren?
Kwaliteitsverbetering en lager kosten? AR blijft steken bij dezelfde sector en dient over de schotten te kijken om werkelijk kosten te besparen: investeren in Eerste Lijn, met name in extramurale farmacie om met name in de Tweede Lijn kosten te besparen: dat laat Kaiser Permanente zien, laat ook Zweden zien, laat ook Denemarken zien: landen zonder concurrentie en marktwerking. KP is een HMO: intern geen concurrentie.
Hoe dom kan je zijn?
Komt ook met Zweden aan. Vestigingsbeleid aldaar, NHS systeem. Onvergelijkbaar dus met Nederland dus, behalve voor Andre Rouvoet. Niemand spreekt hem tegen!
Andre Rouvoet hoopt op het beproefde effect van het herhaald vertellen van een leugen; op den duur gaat iedereen het toch geloven.
Leest verder het PR en Frame programma van ZN voor: geen budgettering meer door de Overheid! Wat is het MBI? Wat is het doel van het Akkoord op Hoofdlijnen? Wat is dan het verschil met budgettering door de Overheid? Wat is de rekenpremie?
Agenda voor de Zorg wordt aangehaald: de KNMP was er niet bij! Je moet maar durven.
Selectief contracteren wordt versneld en verstrekt doorgevoerd, ook bij de extramurale farmacie.
Het wordt een heel fijn 2013. Overgangsjaar. Schuldsanering duurt 3 jaar.
Reken op Baxter 1.50 per zakje, 4 euro THS, MRT budgettair neutraal ingevoerd met nacalculatie. En voor de zekerheid de Claw Back uit de losse pols: 5.5% met aftopping van 6 euro!
Wanneer zijn de AISsen klaar voor het kunnen declareren van de zorgprestaties? Welke AIS leverancier heeft de Minister in 2011 gezegd dat zij er wel klaar voor waren?
Kwaliteitsverbetering en lager kosten? AR blijft steken bij dezelfde sector en dient over de schotten te kijken om werkelijk kosten te besparen: investeren in Eerste Lijn, met name in extramurale farmacie om met name in de Tweede Lijn kosten te besparen: dat laat Kaiser Permanente zien, laat ook Zweden zien, laat ook Denemarken zien: landen zonder concurrentie en marktwerking. KP is een HMO: intern geen concurrentie.
Hoe dom kan je zijn?
henricop
07-10-2012
14:22
Het onderscheid is duidelijk.
Voldoende zorg inkopen versus alle kosten van alle apotheken betalen.
ZN versus KNMP.
Dit is wat overheid wilde. Iemand anders die de trekker overhaalt. Hurts durfde niet en nu staat hij zgn aan de zijlijn bezorgd toe te zien.
ZN mag net als KNMP niet onderhandelen en de zorgverzekeraars wijzen naar elkaar.
Dat wordt een fijn 2013.
Voldoende zorg inkopen versus alle kosten van alle apotheken betalen.
ZN versus KNMP.
Dit is wat overheid wilde. Iemand anders die de trekker overhaalt. Hurts durfde niet en nu staat hij zgn aan de zijlijn bezorgd toe te zien.
ZN mag net als KNMP niet onderhandelen en de zorgverzekeraars wijzen naar elkaar.
Dat wordt een fijn 2013.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.