Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
07 nov
NZa-onderzoek naar naleving zorgplicht zorgverzekeraars
De NZa concludeert dat wat betreft medicatieoverdracht tussen de eerste en tweede lijn, geen enkele zorgverzekeraar bepaalde prestaties expliciet bij zowel
eerste- als tweedelijnsapotheken inkoopt.
De NZa concludeert dat wat betreft medicatieoverdracht tussen de eerste en tweede lijn, geen enkele zorgverzekeraar bepaalde prestaties expliciet bij zowel
eerste- als tweedelijnsapotheken inkoopt.
Meijer Apeldoorn
13-11-2013
22:24
Bij wie ligt de bewijslast? Kan nog geinig worden. Een familielid of de buurvrouw komt afhalen.
Verhaal wordt gedaan, patient claimt achteraf geen EU te hebben gehad. Zo zijn er nog wel een paar te bedenken.
Bewijst eens te meer dat splitsing van de EU een idiote en in feite onuitvoerbaar geheel is.
EU kan niet geweigerd worden.
Verhaal wordt gedaan, patient claimt achteraf geen EU te hebben gehad. Zo zijn er nog wel een paar te bedenken.
Bewijst eens te meer dat splitsing van de EU een idiote en in feite onuitvoerbaar geheel is.
EU kan niet geweigerd worden.
ANH JANSEN
09-11-2013
12:58
EU gesprek wordt geprotocolleerd. Medicom/Pharmacom is bezig e.a. vorm te geven: 75 vragen, antwoorden aanvinken of op vrije open vraag het antwoord noteren en vervolgens het de patiënt nogmaal laten navertellen om te controleren of de boodschap is overgekomen.
En alles vastleggen.
En dan nog weet je niet of je de EU prestatie vergoed krijgt omdat de verzekeraar kan nacalculeren; heeft de patient het eerder gehad? Ongeacht vorm en sterkte en cluster? Zo ja, dan kan je er naar fluiten.
Fantastisch werk van de KNMP. 2012 heeft de KNMP gelobbyed om de vrije prijzen en prestaties erdoor te krijgen, tegen de zin van ZN/ZN-leden in.
Waar blijft de oproep van de KNMP voor de demonstratieve optocht door de Stad Den Haag? Is eerder gedaan zonder succes en zonder resultaat. Dat vraagt in de KNMP logica om een herhaling met extra daadkracht: een massale flagellantie met als topper de AutoDaFe op het Plein!
Marc van Gelder stak er de brand in met zijn visie op de toekomst; zie FD 28 juni 2008.
Na de verbranding een nieuwe wereld. Een betere wereld.
Mozes leidde zijn Volk nog door de woestijn en kwam nog bij het beloofde land van melk en honing aan; mocht er zelf niet in, maar zijn Volk heeft het geweten.
Marc van Gelder doet het beter: ik niet, dan niemand niet.
IGZ vindt dat een gesprek altijd moet, NZA vindt dat een betaling niet altijd hoeft. De ZN leden hebben de zorgplicht en zijn de boeman.
We zien de ziektekostenpolissen in Jip en Janneke taal wel verschijnen. Waar zijn de Hinderpalen en waaruit bestaan deze? Waar heeft de verzekerde expliciet recht op? Waarop niet? Dat scheelt heel veel gesprekken om niets aan de balie. Beter vooraf korten bij de patient, dan achteraf bij de zorgverlener.
En alles vastleggen.
En dan nog weet je niet of je de EU prestatie vergoed krijgt omdat de verzekeraar kan nacalculeren; heeft de patient het eerder gehad? Ongeacht vorm en sterkte en cluster? Zo ja, dan kan je er naar fluiten.
Fantastisch werk van de KNMP. 2012 heeft de KNMP gelobbyed om de vrije prijzen en prestaties erdoor te krijgen, tegen de zin van ZN/ZN-leden in.
Waar blijft de oproep van de KNMP voor de demonstratieve optocht door de Stad Den Haag? Is eerder gedaan zonder succes en zonder resultaat. Dat vraagt in de KNMP logica om een herhaling met extra daadkracht: een massale flagellantie met als topper de AutoDaFe op het Plein!
Marc van Gelder stak er de brand in met zijn visie op de toekomst; zie FD 28 juni 2008.
Na de verbranding een nieuwe wereld. Een betere wereld.
Mozes leidde zijn Volk nog door de woestijn en kwam nog bij het beloofde land van melk en honing aan; mocht er zelf niet in, maar zijn Volk heeft het geweten.
Marc van Gelder doet het beter: ik niet, dan niemand niet.
IGZ vindt dat een gesprek altijd moet, NZA vindt dat een betaling niet altijd hoeft. De ZN leden hebben de zorgplicht en zijn de boeman.
We zien de ziektekostenpolissen in Jip en Janneke taal wel verschijnen. Waar zijn de Hinderpalen en waaruit bestaan deze? Waar heeft de verzekerde expliciet recht op? Waarop niet? Dat scheelt heel veel gesprekken om niets aan de balie. Beter vooraf korten bij de patient, dan achteraf bij de zorgverlener.
Meijer Apeldoorn
08-11-2013
19:54
Geachte collega Zwaan:
Tuchtzaak, welke tuchtzaak?
Immers volgens alle professionele standaarden en de NAN normen is de apotheker verplicht met het oog op de veiligheid van de klant/patient te handelen.Het niet volledig verwerken van alle signalen en bijbehorende voorlichting bij een EU kan je wel op een tuchtzaak komen te staan. Het weigeren onveilig te werken niet.
De patient tegen zijn eigen onwetendheid beschermen is geen tuchtzaak waard.
Ik zie het al gebeuren: een chirurg opereert zonder verdoving omdat de patient dat te duur vindt.
Tuchtzaak, welke tuchtzaak?
Immers volgens alle professionele standaarden en de NAN normen is de apotheker verplicht met het oog op de veiligheid van de klant/patient te handelen.Het niet volledig verwerken van alle signalen en bijbehorende voorlichting bij een EU kan je wel op een tuchtzaak komen te staan. Het weigeren onveilig te werken niet.
De patient tegen zijn eigen onwetendheid beschermen is geen tuchtzaak waard.
Ik zie het al gebeuren: een chirurg opereert zonder verdoving omdat de patient dat te duur vindt.
ANH JANSEN
08-11-2013
16:31
ZN en ZN-leden hebbben aangedrongen op invoering van de losse EU prestatie en waarom zou dat nou zijn?
Eigen verantwoordelijkheid van de zorgconsument? Zelfmanagement? Ehealth? De Nacalculatie mbv hun databanken die verder kijken dan de kozijnen van de dorpsapotheker?
EU prestatie wisselt per verzekeraar en is daarom ook aangescherpt; AIS houdt daar nu geen rekening mee. Wisseling van sterkte van eenzelfde middel? Ander merk van hetzelfde middel? Andere toedieningsvorm van eenzelfde middel? Wisseling tussen specialite en generiek van eenzelfde middel? Binnen eenzelfde cluster wisselen van middel met eenzelfde therapeutische werking?
Weigeren te leveren als de zorgconsument de EU prestatie weigert gaat dan ook niet lukken.
Vandaar de inboeking van 75miljoen extra taakstelling op de extramurale farmacie. Gaat echt wel lukken. Dankzij de nacalculatie. Je kan calculeren wat je wilt, maar die Nacalculatie is de Joker van de Minister!
Z-index is en blijft de strop waaraan wij ons zelf ophangen. Zie de laatste grap met de bereidingen; DMB, DCB, Ceban, Pharmaline gebruiken de apotheek als PinAutomaat en de KNMP vindt dat prima zolang hun verdienmodel maar niet wordt aangetast. Factuurprijs aan apotheek is hoger dan de AIP prijs in de KNMP Z-index en de verzekeraar vergoed de declaratie prijs bevroren Taxe.
Zonder Z-index is prima te leven. Factuurprijs is dan de declaratie en de vergoedingsprijs. Zo gaat dat in de rest van de wereld met private uitvoering van de zorg.
AIP in de Z-index zien de juristen van ZN/ZN-leden en VWS/NZa als de Apotheek Inkoop Prijs. Was zo tot 2006. Toen golden de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur nog.
Bestuursrecht. Dat is heel wat anders dan Civiel Recht.
Het is de KNMP nog altijd niet duidelijk.
Eigen verantwoordelijkheid van de zorgconsument? Zelfmanagement? Ehealth? De Nacalculatie mbv hun databanken die verder kijken dan de kozijnen van de dorpsapotheker?
EU prestatie wisselt per verzekeraar en is daarom ook aangescherpt; AIS houdt daar nu geen rekening mee. Wisseling van sterkte van eenzelfde middel? Ander merk van hetzelfde middel? Andere toedieningsvorm van eenzelfde middel? Wisseling tussen specialite en generiek van eenzelfde middel? Binnen eenzelfde cluster wisselen van middel met eenzelfde therapeutische werking?
Weigeren te leveren als de zorgconsument de EU prestatie weigert gaat dan ook niet lukken.
Vandaar de inboeking van 75miljoen extra taakstelling op de extramurale farmacie. Gaat echt wel lukken. Dankzij de nacalculatie. Je kan calculeren wat je wilt, maar die Nacalculatie is de Joker van de Minister!
Z-index is en blijft de strop waaraan wij ons zelf ophangen. Zie de laatste grap met de bereidingen; DMB, DCB, Ceban, Pharmaline gebruiken de apotheek als PinAutomaat en de KNMP vindt dat prima zolang hun verdienmodel maar niet wordt aangetast. Factuurprijs aan apotheek is hoger dan de AIP prijs in de KNMP Z-index en de verzekeraar vergoed de declaratie prijs bevroren Taxe.
Zonder Z-index is prima te leven. Factuurprijs is dan de declaratie en de vergoedingsprijs. Zo gaat dat in de rest van de wereld met private uitvoering van de zorg.
AIP in de Z-index zien de juristen van ZN/ZN-leden en VWS/NZa als de Apotheek Inkoop Prijs. Was zo tot 2006. Toen golden de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur nog.
Bestuursrecht. Dat is heel wat anders dan Civiel Recht.
Het is de KNMP nog altijd niet duidelijk.
Kees zwaan
08-11-2013
08:40
'Het niet uitvoeren van een volledige EU is in strijd met alle professionele standaarden en dient daarom door elke apotheker geweigerd te worden.':
Bij weigering betaling door patiënt blijven dan over:
1) niet afleveren met risico tuchtzaak
2) EU zorg gratis leveren ter vermijding van risico
NL is ten opzichte van andere Europese landen(nog) goed georganiseerd in medicatiebewaking, dat kan blijkbaard wel een tandje minder volgens de beleidsmakers.
Beleidsmakers maken handig gebruik van de verplichtingen die als BIG-geregistreerde hebt.
Bij weigering betaling door patiënt blijven dan over:
1) niet afleveren met risico tuchtzaak
2) EU zorg gratis leveren ter vermijding van risico
NL is ten opzichte van andere Europese landen(nog) goed georganiseerd in medicatiebewaking, dat kan blijkbaard wel een tandje minder volgens de beleidsmakers.
Beleidsmakers maken handig gebruik van de verplichtingen die als BIG-geregistreerde hebt.
Meijer Apeldoorn
07-11-2013
22:30
Hallo! Beetje bedrijfsblind geworden zeker.
Bij een EU komt alle ellende van interacties, contraindicaties, allergieen etc volledig naar voren.
Denk dat minimaal 70% van alle contacten tussen voorschrijver en apotheek een gevolg zijn van een EU. Al dat werk heeft u meestal al gedaan voordat de klant/ patient aan de balie staat.
Wellicht al een dosering aangepast, of dat van een ander ook gebruikt geneesmiddel, een alternatief of een afspraak geregeld voor een lab bezoek etc. etc. Dat alles voor de veiligheid van de patient.
En dan EU weigeren omdat ie geen vi foldertje wil of haast heeft? Dacht het niet.
Sinds wanneer zijn zorgverzekeraars zo scheutig dat ze 6 euro betalen voor 1,5 minuut werk, zijnde het overhandigen van een vi en een mondelinge toelichting.?
De EU is veel meer dan dat. Het niet uitvoeren van een volledige EU is in strijd met alle professionele standaarden en dient daarom door elke apotheker geweigerd te worden. Het is verbazingwekkend dat iedereen meegaat in de redenering dat er slechts sprake is van betaling voor een vi en een toelichting. Dit onderwerp verdient een keiharde fundamentele opstelling van de beroepsgroep met de KNMP voorop. In feite wordt hier de medicatiebewaking gemarginaliseerd en is daarmee een fundamentele aanval op de grondvesten van de huidige Farmacie.
En dat om de laatste paar euro' s uit de openbare farmacie te peuren.
Hallo Alexanderstaat : slapen we nog?
Bij een EU komt alle ellende van interacties, contraindicaties, allergieen etc volledig naar voren.
Denk dat minimaal 70% van alle contacten tussen voorschrijver en apotheek een gevolg zijn van een EU. Al dat werk heeft u meestal al gedaan voordat de klant/ patient aan de balie staat.
Wellicht al een dosering aangepast, of dat van een ander ook gebruikt geneesmiddel, een alternatief of een afspraak geregeld voor een lab bezoek etc. etc. Dat alles voor de veiligheid van de patient.
En dan EU weigeren omdat ie geen vi foldertje wil of haast heeft? Dacht het niet.
Sinds wanneer zijn zorgverzekeraars zo scheutig dat ze 6 euro betalen voor 1,5 minuut werk, zijnde het overhandigen van een vi en een mondelinge toelichting.?
De EU is veel meer dan dat. Het niet uitvoeren van een volledige EU is in strijd met alle professionele standaarden en dient daarom door elke apotheker geweigerd te worden. Het is verbazingwekkend dat iedereen meegaat in de redenering dat er slechts sprake is van betaling voor een vi en een toelichting. Dit onderwerp verdient een keiharde fundamentele opstelling van de beroepsgroep met de KNMP voorop. In feite wordt hier de medicatiebewaking gemarginaliseerd en is daarmee een fundamentele aanval op de grondvesten van de huidige Farmacie.
En dat om de laatste paar euro' s uit de openbare farmacie te peuren.
Hallo Alexanderstaat : slapen we nog?
ANH JANSEN
07-11-2013
20:39
Hangt ervan af wat er aan de patiënten is gevraagd en hoe:
-1-Heeft u eerste uitgifte gesprek gehad?
Of;
Heeft u bij het verstrekken van een geneesmiddel een toelichting in woord en/of papier gehad over werking, bijwerking of wat dan ook over het geneesmiddel en heeft u kans gehad om vragen te stellen en had u uberhaupt een vraag?
Heeft u van de uw apotheek antwoord gehad over door u gestelde vragen, aan de balie, in de spreekkamer, aan de telefoon, via skype, via whatsapp of hoe dan ook over wat dan ook?
EU en TU zegt de leek helemaal niets. Jargon en daar maken NPCF en ZN/ZN-leden dankbaar gebruik van om de schadelast te verminderen. Hou maar rekening met daling van inkomsten met 100.000 euro per jaar per Norm Apotheek in 2014.
ZN/ZN-leden mogen immers achteraf corrigeren voor ten onrechte gedeclareerde EU regels volgens prestatie 2.
En zie het dan maar eens te bewijzen.
De patiënt zal dan toch moeten tekenen voor verkrijging van EU gesprek/informatie.
Gesproken woord telt ook: neem alles op of spreek wat harder opdat NSA en AIVD het wat beter kunnen verstaan.
En dan maar hopen dat PvdA'er Plasterk al die banden niet heeft laten wissen.
-1-Heeft u eerste uitgifte gesprek gehad?
Of;
Heeft u bij het verstrekken van een geneesmiddel een toelichting in woord en/of papier gehad over werking, bijwerking of wat dan ook over het geneesmiddel en heeft u kans gehad om vragen te stellen en had u uberhaupt een vraag?
Heeft u van de uw apotheek antwoord gehad over door u gestelde vragen, aan de balie, in de spreekkamer, aan de telefoon, via skype, via whatsapp of hoe dan ook over wat dan ook?
EU en TU zegt de leek helemaal niets. Jargon en daar maken NPCF en ZN/ZN-leden dankbaar gebruik van om de schadelast te verminderen. Hou maar rekening met daling van inkomsten met 100.000 euro per jaar per Norm Apotheek in 2014.
ZN/ZN-leden mogen immers achteraf corrigeren voor ten onrechte gedeclareerde EU regels volgens prestatie 2.
En zie het dan maar eens te bewijzen.
De patiënt zal dan toch moeten tekenen voor verkrijging van EU gesprek/informatie.
Gesproken woord telt ook: neem alles op of spreek wat harder opdat NSA en AIVD het wat beter kunnen verstaan.
En dan maar hopen dat PvdA'er Plasterk al die banden niet heeft laten wissen.
henricop
07-11-2013
19:58
de KNMP wordt ook door NZa niet voor vol aangezien. Via de tam tam: zaak tegen beleidsregel verloren omdat patientenclub gklaagd heeft dat 40% EU nooit wordt uitgevoerd in apotheken. Laten we die collega's hartelijk danken.
Zorgplicht begint bij jezelf zal de NZa roepen
Zorgplicht begint bij jezelf zal de NZa roepen
ANH JANSEN
07-11-2013
18:12
De NZa raakt toch verstrikt in de eigen spelregels:
Bevindingen
Wij hebben geconstateerd dat alle verzekeraars 7x24 uur farmaceutische zorg inkopen bij de openbare apotheken. De lokale apotheken hebben de plicht om ervoor te zorgen dat er 7x24 uur farmaceutische zorg beschikbaar is, geleverd door een aparte dienstapotheek of door henzelf. Dit betekent dat qua zorgplicht zich geen direct probleem voordoet bij specifiek dienstapotheken. Wij nemen dan ook geen verdere actie op dit onderwerp. In de aankomende marktscan extramurale farmacie gaan wij aandacht besteden aan de landelijke dekking van (dienst)apotheken.
Zorgplicht ligt bij de verzekeraars, apotheken mogen het ANZ tarief declareren indien zij uitsluitend zijn geopend voor het verrichten van ANZ diensten. Dat is de NZa beleidsregel. Moeten apothekers dan 2 apotheken aanhouden? En wat te denken van de verschillende, concurrerende, tarieven en zorgprestaties; moet de centrale dienstapotheek kennis hebben van die verschillende tarieven? Wat denkt de ACM daarvan?
Wat over de schutting kan, zal erover heen moeten. Van de vrije markt kan toch niet worden verwacht dat met elkaar concurererende verzekeraars allemaal specieke ANZ apotheken contracteren? En dan nog het VWS beleid: samenvoegen SEH en HAP; waar moet dan de ANZ apotheek komen?
De VWS, ZN, ACM en NZa komen er niet uit en gooien het zelf gecreeerde probleem over de schutting: dat mogen de apothekers zelf oplossen. En het budget? Neen, dat is vrij.
En de KNMP wordt verwezen naar de voetnoot. Nog even en zij is zelf verworden tot een voetnoot.
Wat heeft de KNMP ingebracht bij de NZa? Concreet?
Bevindingen
Wij hebben geconstateerd dat alle verzekeraars 7x24 uur farmaceutische zorg inkopen bij de openbare apotheken. De lokale apotheken hebben de plicht om ervoor te zorgen dat er 7x24 uur farmaceutische zorg beschikbaar is, geleverd door een aparte dienstapotheek of door henzelf. Dit betekent dat qua zorgplicht zich geen direct probleem voordoet bij specifiek dienstapotheken. Wij nemen dan ook geen verdere actie op dit onderwerp. In de aankomende marktscan extramurale farmacie gaan wij aandacht besteden aan de landelijke dekking van (dienst)apotheken.
Zorgplicht ligt bij de verzekeraars, apotheken mogen het ANZ tarief declareren indien zij uitsluitend zijn geopend voor het verrichten van ANZ diensten. Dat is de NZa beleidsregel. Moeten apothekers dan 2 apotheken aanhouden? En wat te denken van de verschillende, concurrerende, tarieven en zorgprestaties; moet de centrale dienstapotheek kennis hebben van die verschillende tarieven? Wat denkt de ACM daarvan?
Wat over de schutting kan, zal erover heen moeten. Van de vrije markt kan toch niet worden verwacht dat met elkaar concurererende verzekeraars allemaal specieke ANZ apotheken contracteren? En dan nog het VWS beleid: samenvoegen SEH en HAP; waar moet dan de ANZ apotheek komen?
De VWS, ZN, ACM en NZa komen er niet uit en gooien het zelf gecreeerde probleem over de schutting: dat mogen de apothekers zelf oplossen. En het budget? Neen, dat is vrij.
En de KNMP wordt verwezen naar de voetnoot. Nog even en zij is zelf verworden tot een voetnoot.
Wat heeft de KNMP ingebracht bij de NZa? Concreet?
ANH JANSEN
07-11-2013
17:25
De NZa heeft een beschaafd gevoel voor humor:
In het kader van dit onderzoek naar naleving zorgplicht door zorgverzekeraars hebben wij de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) gevraagd zo concreet mogelijk onderzoeksonderwerpen te benoemen. Als reactie hierop heeft u ons op 12 april 2013 per e-mail een brief gestuurd met onderwerpen, die zijn betrokken in dit onderzoek. Met deze brief informeer ik u over de resultaten van het onderzoek.
Dit onderzoek is uitgevoerd met inbreng van de KNMP en individuele zorgverzekeraars. Deze inbreng gaf ons aanleiding tot nader onderzoek naar zorgplicht op de volgende onderwerpen:
1. Medicatieoverdracht tussen 1e en 2e lijn;
2. Beschikbaarheid preferente geneesmiddelen;
3. Dienstapotheken;
4. Medicatiebeoordeling.
De overige door u aangedragen onderwerpen vallen niet onder het onderwerp zorgplicht, maar hebben wij meegenomen in ons signaaltoezicht.1
En de NZa verwijst dan naar een voetnoot. Daar kan de KNMP het mee doen.
We zien de email van J Hermans aan de NZa wel verschijnen. Transparantie in de belangenbehartiging: wat heeft de KNMP nu gevraagt wat buiten de zorgplicht vallen en daarmee geen onderwerp voor nader onzoek door de NZa?
Aan punten 1 t/m 4 doet de NZa helemaal niets. Ze houdt de vinger aan de pols. Dat levert meer op dan Ja-Knikken.
In het kader van dit onderzoek naar naleving zorgplicht door zorgverzekeraars hebben wij de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) gevraagd zo concreet mogelijk onderzoeksonderwerpen te benoemen. Als reactie hierop heeft u ons op 12 april 2013 per e-mail een brief gestuurd met onderwerpen, die zijn betrokken in dit onderzoek. Met deze brief informeer ik u over de resultaten van het onderzoek.
Dit onderzoek is uitgevoerd met inbreng van de KNMP en individuele zorgverzekeraars. Deze inbreng gaf ons aanleiding tot nader onderzoek naar zorgplicht op de volgende onderwerpen:
1. Medicatieoverdracht tussen 1e en 2e lijn;
2. Beschikbaarheid preferente geneesmiddelen;
3. Dienstapotheken;
4. Medicatiebeoordeling.
De overige door u aangedragen onderwerpen vallen niet onder het onderwerp zorgplicht, maar hebben wij meegenomen in ons signaaltoezicht.1
En de NZa verwijst dan naar een voetnoot. Daar kan de KNMP het mee doen.
We zien de email van J Hermans aan de NZa wel verschijnen. Transparantie in de belangenbehartiging: wat heeft de KNMP nu gevraagt wat buiten de zorgplicht vallen en daarmee geen onderwerp voor nader onzoek door de NZa?
Aan punten 1 t/m 4 doet de NZa helemaal niets. Ze houdt de vinger aan de pols. Dat levert meer op dan Ja-Knikken.
Meijer Apeldoorn
07-11-2013
16:54
Hier past maar een krachtterm: GVD.
Wellicht kunnen wij onderling gewoon weer allerlei afspraken maken.
Weliswaar worden wij geacht te weten dat dit als kartelvorming wordt beschouwd, maar misschien kan van ons niet verwacht worden dat wij de intertrepatie die de NZa daar aan geeft kennen.Nogmaals: GVD, te schunnig voor woorden.
Wellicht kunnen wij onderling gewoon weer allerlei afspraken maken.
Weliswaar worden wij geacht te weten dat dit als kartelvorming wordt beschouwd, maar misschien kan van ons niet verwacht worden dat wij de intertrepatie die de NZa daar aan geeft kennen.Nogmaals: GVD, te schunnig voor woorden.
ANH JANSEN
07-11-2013
15:07
Zou eerder zeggen dat de KNMP de bekende vragen naar de bekende weg stelt: de NZa zegt terecht dat zij niet over de prijzen gaan; de tarieven voor farmacie zijn op aandringen van de KNMP zelf vrij gegeven. De NZa kijkt alleen nog of de verzekeraars zich aan de zorgplicht houden.
De controle bestaat uit het openen van de email ontvang box: is die leeg, dan gaat het goed met de zorgplicht.
Openen van de P.O. Box: geen post, geen klachten, dus gaat het goed met de zorgplicht. Geen klachten van verzekerden? Neen, dan gaat het goed. Zorgaanbieders zijn als de boeren in dit land: hoe meer ze klagen, hoe beter het gaat. Toch?
Juridische kijk op de wereld vanachter het bureau; je moet het jezelf niet moeilijker maken dan het al is.
De KNMP stelt de vragen voor de buhne; ze wil de leden van de KNMP wijsmaken dat zij zich toch bezig houdt met de belangenbehartiging.
Vandaag een email van diezelfde KNMP dat de kennistest niet langer gratis is. 500 euro ipv gratis.
Verdienmodel van de KNMP is de leden van de KNMP nog niet duidelijk.
Bloosloos. De KNMP gaat niet over de prijzen, gaat niet over de contracten. De NZa gaat daar ook niet over. Ook niet over de richtlijnen. Die zijn van de beroepsverenigingen. En of de zorgverzekeraars daar voor willen betalen is niet de vraag; disclaimer van de KNMP bij de richtlijnen is duidelijk: de KNMP is niet aansprakelijk voor de gevolgen van naleving van die richtlijnen.
Dus ja, waarom dan betalen?
Wat schort er nu aan de inrichting van de zorg, de uitvoering van de zorg en de controle op de zorg?
De controle bestaat uit het openen van de email ontvang box: is die leeg, dan gaat het goed met de zorgplicht.
Openen van de P.O. Box: geen post, geen klachten, dus gaat het goed met de zorgplicht. Geen klachten van verzekerden? Neen, dan gaat het goed. Zorgaanbieders zijn als de boeren in dit land: hoe meer ze klagen, hoe beter het gaat. Toch?
Juridische kijk op de wereld vanachter het bureau; je moet het jezelf niet moeilijker maken dan het al is.
De KNMP stelt de vragen voor de buhne; ze wil de leden van de KNMP wijsmaken dat zij zich toch bezig houdt met de belangenbehartiging.
Vandaag een email van diezelfde KNMP dat de kennistest niet langer gratis is. 500 euro ipv gratis.
Verdienmodel van de KNMP is de leden van de KNMP nog niet duidelijk.
Bloosloos. De KNMP gaat niet over de prijzen, gaat niet over de contracten. De NZa gaat daar ook niet over. Ook niet over de richtlijnen. Die zijn van de beroepsverenigingen. En of de zorgverzekeraars daar voor willen betalen is niet de vraag; disclaimer van de KNMP bij de richtlijnen is duidelijk: de KNMP is niet aansprakelijk voor de gevolgen van naleving van die richtlijnen.
Dus ja, waarom dan betalen?
Wat schort er nu aan de inrichting van de zorg, de uitvoering van de zorg en de controle op de zorg?
entrepeneur
07-11-2013
09:43
Het oude liedje: een zorgverlener doet wat fout en wordt aan de hoogste juridische boom geknoopt, een zorgverzekeraar doet wat fout en krijgt alleen 'foei' te horen.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.