Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
08 jun
10 jaar FarmaActueel symposium: 10 jaar toekomst farmacie
Vanwege haar 10 jarig jubileum organiseert FarmaActueel op 21 september een groot symposium over de toekomst van de farmacie. Belangrijke sprekers en visionairs zullen hun visie daarop geven. De inschrijving is beperkt tot 150 deelnemers, alleen openbare en ziekenhuisapothekers.
Vanwege haar 10 jarig jubileum organiseert FarmaActueel op 21 september een groot symposium over de toekomst van de farmacie. Belangrijke sprekers en visionairs zullen hun visie daarop geven. De inschrijving is beperkt tot 150 deelnemers, alleen openbare en ziekenhuisapothekers.
Op Skipr doet Wim van der Meeren, CZ topman, een boekje open over hoe hij aankijkt tegen zorgaanbieders: als de Vereniging van Kalkoenen die gevraagd wordt een substantiële bijdrage te leveren aan het Kerstmaal. (blog martin van rijn over A Klink)
Dat zorgaanbieders vechten voor het voortbestaan van de eigen onderneming vindt W vd Meeren maar lastig.
Met een Debat win je de oorlog niet. Wel met het afblazen van de KNMP Z-index prijslijst. W vd Meeren doet er sinds 2008 zijn voordeel mee en de premies zijn niet verlaagd door hem. 1.1 miljard euro is er al in de zakken van CZ verdwenen. Betere kwaliteit? Verlaging wachtlijsten? Vergroting toegankelijkheid? Bereikbaarheid? Niets van dit alles. CZ heeft het voordeel netjes boekhoudigkundig weggewerkt, voor later.
Verplichte literatuur voor beleidsmakers, beslissers en politici: 'The Health Care Dilemma".
Tot 2016 is de terugval optie van Hans Hoogervorst nog mogelijk. Bezoekje naar Duitsland kan het blikveld al verbreden. Voor onderweg: NHS PLC van Allyson Pollock.
12 miljard hebben de verzekeraars al afgeroomd van de Nederlandse premie betaler. Belastinggeld. Achterover gedrukt. En ze komen er nog mee weg ook.
Hou daar eens een debat over!
Met deze vragen win je de oorlog niet. Zijn allemaal vragen naar de bekende weg. Stel eens vragen die er toe doen: per 1 januari 2013 stopt het private bedrijf dat de Z-index Taxe prijslijst met de publicatie daarvan. De marktwerking wordt erdoor belemmerd en verzekeraars en Overheid maken er misbruik van. Het bedrijf wil de marktwerking versterken. Overigens in alle overige landen met marktwerking is er geen centrale publieke prijslijst. Alleen in landen met een sociaal stelsel bestaat een dergelijke lijst en die wordt dan uitgegeven door de Overheid zelf! Wat is de mening van politici op dit voornemen van dit bedrijf?
http://www.pw.nl/nieuws/nieuwsberichten/pw-debat-wat-willen-de-politieke-partijen-met-farmacie/newsitem_view
Deze discussie heeft dan ook totaal geen toegevoegde waarde. Hier een toelichting.
Antwoorden: -1-de patiënt is geregistreerd bij de verzekeraar, die koopt zorg in namens de patiënt, en bij de huisarts als poortwachter. Dat volstaat. Zo behoudt de patiënt de vrije keus.
-2- Marktwerking sluit samenwerking niet uit. Samenwerking is noodzakelijk. Zo hebben NMa en NZa besloten. -3- De waarom vraag is verboden. Zet de tegenpartij direct in het defensief; antwoord zal dan ook zijn: jawel, wij zijn zeer tevreden. -4- En preferentie beleid is een wettelijk recht. De KNMP moet stoppen hierover te zeuren.
Betere vragen zijn: -1- Wat is u mening over het afschaffen van de publieke prijslijst KNMP Taxe per 1 januari 2013! -2- NZa stelt dat de prijsvorming van geneesmiddelen zelf, dus niet de dienstverlening, een zaak is van verzekeraars, importeurs en de Overheid zelf. Wat is u mening over het uitblijven van de noodzakelijk ingreep door GMT VWS en wat gaat u eraan doen?
-3- Wat vindt u van het OESO advies inzake welk type zorgstelsel een land zou moeten doorvoeren? Tot 2x toe heeft de OESO e.a. uitgezocht en is tot de conclusie gekomen dat invoeren van een NHS/Scandinavisch zorgmodel toekomstbestendiger e.d. is, met als grootste voordeel dat de mededingingsregels niet geldig zijn. Is naar uw mening de Nederlandse Overheid in staat en bereid om dit OESO advies op te volgen?
-4- Bent u op de hoogte van het feit dat de EU de aan de private verzekeraars verstrekte 10 miljard ziekenfondspremies beschouwd als staatssteun en wel tot 2016. Wat vindt u van het idee om de terugvaloptie van Hans Hoogervorst in werking te stellen en zo de 12 miljard euro terug te laten vloeien naar de Schatkist?
Dergelijke vragen zetten de boel op scherp en lokken uitspraken uit die er toe doen. En daarvoor houdt men toch een discussie?
6. Onverhoopte overschrijdingen
De door de commissie geadviseerde oplossingsrichting minimaliseert de risico’s dat de budgettaire deelkaders voor medisch-specialistische zorg en de cGGZ worden overschre-den. In het geval van omzetcontracten geldt immers dat wanneer een zorgverlener meer
29 Stam en Van de Ven (2008) en Van de Ven (2011).
30 WOR (2011).
31 Er is overigens wel ruimte om meer specialisten in loondienst aan te nemen, aangezien deze niet onder het beheersmodel vallen.
32 Tweede Kamerstuk 29 248 nr. 165.
Advies Commissie Macrobeheersinstrument
22/27
zorg levert dan contractueel met de zorgverzekeraar is overeengekomen, de hiermee ver-band houdende meerkosten voor eigen rekening van de zorgaanbieder komen.
Ook bij de oplossingsrichting van de commissie blijft zorg een verzekerd recht, houdt de zorgverzekeraar zorgplicht en blijft dus altijd een risico bestaan op overschrijdingen van het uitgavenkader. De commissie verwacht dat zorgverzekeraars beter dan de overheid in staat zijn om dit risico met zorgverleners te delen. Zorgverleners beschikken over de beste informatie om dit risico te beheersen.
--Vraag is waarop deze verwachting is gebaseerd? En waarom de Overheid dat niet zou kunnen? De OESO adviseert landen te kiezen voor een NHS/Scandinavisch model en dat is niet voor niets. De OESO komt op voor de burger. Zou dat het verschil verklaren?
Vergoeding van niet-gecontracteerde zorg
Gegeven het stelsel met gereguleerde concurrentie vormt contracteren van zorg het meest geëigende instrument om de uitgaven te beheersen. De effectiviteit van dit instrument kan worden vergroot door het basispakket te beperken tot naturapolissen. Restitutiepolissen komen dan in de aanvullende verzekering. Dit dwingt verzekeraars om zorg in natura te leveren, zodat zij contracten met zorgaanbieders moeten sluiten. Het nadeel uit een oog-punt van kostenbeheersing is dat verzekeraars de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg uit angst voor reputatieschade mogelijk te hoog vaststellen en hun verzekerden daar-door niet effectief kunnen sturen.
Het alternatief is medisch-specialistische zorg en cGGZ aan te wijzen als vormen van zorg die slechts op basis van een zorgcontract mogen worden verstrekt of vergoed. Dan bedraagt de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg nul euro. Aan deze optie kleeft het bezwaar dat zorgverzekeraars zwakker staan bij onderhandelingen met zorgaanbieders, omdat polis-sen met selectief ingekochte zorg voor verzekerden in dat geval erg onaantrekkelijk kunnen zijn.
Barbara Baarsma gaat nog even door. En de KNMP blijft pleiten voor een gelijk speelveld en is van mening dat zij wat moet terugkrijgen voor haar loyale opstelling inzake marktwerking. Bart Smals in het PW. Hij heeft de boodschap nog immer niet begrepen.
2.3% is de toegestane groei BKZ extramurale geneesmiddelen per jaar. Inclusief dienstverlening. Is door GMT VWS verlaagd. CPB raamde veel hoger. Autonome groei is immers 6%.
Er komt nog heel veel onheil aan. Het dode paard is versneld aan het ontbinden. Is Bart Smals verkouden?
van aanneemsommen. De maximale volumeprikkel voor aanbieders en
professionals belemmert het gepast gebruik van zorg en heeft een opwaarts
effect op de groei van de zorguitgaven. Aanneemsommen zijn een manier om
de volumeprikkel te beperken. Tegelijkertijd kennen zij het risico van
wachtlijsten en lagere klantgerichtheid. Slimme aanneemsommen - quality
adjusted capitation fees - zijn gebaseerd op integrale afspraken tussen
verzekeraar en zorgaanbieder over kwaliteit, toegankelijkheid, prijs en volume.
Instellingen met betere prestaties kunnen het daarop volgende jaar worden
beloond door de verzekeraar via een hoger gecontracteerd volume. Vanuit de
overheid wordt dit ondersteund door de ontwikkeling van richtlijnen en
uitkomstmaten te bevorderen via het Kwaliteitsinstituut. Voorts legt de
overheid op dat de informatie voor deze aanneemsommen breed beschikbaar
komt.
Naar beter betaalbare zorg
Naar beter betaalbare zorg
PDF document | 92 pagina's | 2,4 MB
Rapport | 15-06-2012 | VWS
Rapport van de Taskforce Beheersing Zorguitgaven.
---En zo doet het er niet toe wie er op de stoel komt.
Barbara Baarsma en Taskforce laten zien hoe de ambtenaren de gereguleerde marktwerking invullen.
Barbara Baarsma. Vrije markt? Gereguleerde markt? Als haar schoorsteen maar blijft roken. Ook een vorm van marktwerking.
Rapport | 05-06-2012 | VWS
Adviesrapport van de commissie Baarsma over een alternatief voor het 'macrobeheersinstrument' om de uitgaven voor medisch-specialistische zorg en curatieve geestelijke gezondheidszorg beheersbaar te houden.
1. De aan het macrokader voor medisch-specialistische zorg en cGGZ ten grondslag liggende raming moet worden opgesteld door een onafhankelijke partij, zoals het Centraal Planbureau. Het streven is een zo geobjectiveerd mogelijke raming van de te verwachten zorguitgaven op te stellen.11
2. Met inachtneming van deze raming wordt door de coalitiepartijen in het regeerak-koord het Budgettair Kader Zorg voor een gehele kabinetsperiode vastgesteld. Wanneer het BKZ krapper is dan de uitgavenraming aanwijst, moet bij de kabinets-formatie op een transparante manier worden aangegeven welk beleid hieraan ten grondslag ligt (bijvoorbeeld maatregelen om overbehandeling tegen te gaan, ver-kleining van het pakket collectief verzekerde zorg, of hogere eigen betalingen van zorgverzekerden).
--En zo doet het er niet toe wie er op de stoel zit.
85 miljard euro gaat erom in zorg en welzijn. 5 miljard de farmacie. Waar gaat men dus op bezuinigen?
Kaiser Permanente weet exact waar de meest doelmatige zorg is te behalen: versterking van de farmacie en eerste lijn ten koste van de tweede lijn: ligdag KP is 2.4 dag per opgenomen patiënt. Nederland 5.6 dag. Bedbezetting KP ziekenhuizen is 100%. Omloopsnelheid 100%. Nederland: 60% van de bedden is in gebruik. De rest staat leeg! Operatie kamers: 50% staat leeg.
Als je dit weet dan weet je ook wat je moet doen om de kosten in de zorg te verlagen zonder de kwaliteit aan te tasten. Verhoging van de kwaliteit begint met cultuur wijziging: handen wassen. handen wassen. handen wassen.
Benchmark: Mayo Clinic. Cleveland clinic. MDAndersson.
Dus wat doet Nederland: die bouwt rustig een nieuw ziekenhuis met 1000 bedden in een gebied waar er al 7 teveel zijn. En dus ook een klassiek ziekenhuis model 1960.
Wat een beleid. Henk van Vliet is beloond met een prima VUT regeling. Kan allemaal bij de Overheid.
Dus wie gaan er spreken en wie lachen er in hun vuistje?
Zou als minister niet zulke ongefundeerde uitspraken doen.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.