Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


09 mei

Mogelijk toch (9 euro) eigen bijdrage per receptregel

De ouderenbonden ANBO, Unie KBO, PCOB, NVOG en NOOM luiden samen met apothekersorganisatie KNMP de noodklok, omdat nog steeds onduidelijk is hoe de geplande bezuinigingen in de zorg zullen worden ingevuld. Aanvankelijk leek de 9 euro eigen bijdrage voor medicijnen uit het zogeheten Catshuisberaad van tafel, maar in de onlangs gepubliceerde stukken over de bezuinigingen 2013 van het ministerie van Financiën wordt dit niet expliciet vermeld.

De ouderenbonden ANBO, Unie KBO, PCOB, NVOG en NOOM luiden samen met apothekersorganisatie KNMP de noodklok, omdat nog steeds onduidelijk is hoe de geplande bezuinigingen in de zorg zullen worden ingevuld. Aanvankelijk leek de 9 euro eigen bijdrage voor medicijnen uit het zogeheten Catshuisberaad van tafel, maar in de onlangs gepubliceerde stukken over de bezuinigingen 2013 van het ministerie van Financiën wordt dit niet expliciet vermeld. Een eigen bijdrage van maximaal 9 euro per recept met een maximum van 380 euro per jaar raakt vooral ouderen in de portemonnee. Dit blijkt uit nieuwe berekeningen van de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK).

65-plussers de dupe
De berekeningen van SFK (bijlage) laten zien dat de 9 euro maatregel, indien deze in 2011 van kracht zou zijn geweest, er toe zou hebben geleid dat 260.000 mensen het maximum van 380 euro per jaar hadden moeten betalen. Voor een groep van 2,3 miljoen mensen kwam de bijdrage uit op minimaal 100 euro. Bijna de helft van de totale opbrengst van de 9 euro regeling komt voor rekening van mensen van 65 jaar en ouder. Van de mensen die een bijdrage van minimaal 100 euro zouden moeten betalen loopt het aandeel 65-plussers op tot bijna zestig procent. Zeventig procent van de mensen met een maximale eigen bijdrage bestaat uit 65-plussers. Voor  een huishouden met twee 65-plussers betekent dit een maximum eigen bijdrage ongeveer een halve maand AOW-uitkering per jaar per persoon. Dit komt mogelijk bovenop een verplicht eigen risico.

Behandeling met medicijnen relatief goedkoop
Behalve de forse financiële consequenties voor patiënten, zal de maatregel naar verwachting uiteindelijk juist zorgen voor een stijging van de zorgkosten. Behandeling met medicijnen is relatief goedkoop en helpt om dure ziekenhuisopnames uit te stellen of zelfs te voorkomen. Het is dan ook onverstandig om zo'n hoge drempel op te werpen voor het gebruik van medicijnen.

Apotheker is zorgverlener
Door apotheken in te zetten als loket om zorgkosten te innen wordt de zorgrelatie, die apothekers met hun patiënten hebben, ondermijnd. Bovendien zal de invoering van deze maatregel een verdere toename betekenen van de als maar stijgende administratieve lastendruk voor apothekers.

ANH JANSEN 12-05-2012 16:41
http://circ.ahajournals.org/content/119/3/365.full

A study in this issue of Circulation makes this point clearly.11 Using a difference-in-difference approach, Doshi et al evaluated the impact of an increase in statin copayments (from $2 to $7 per 30-day prescription) among patients in the Veterans Affairs system. They found that this copayment change was associated with a 7% greater decline in adherence and a 12% greater increase in having a 90-day gap in therapy than observed for veterans whose copayments remained unchanged. Most important, these results were observed in all of the subgroups that were evaluated, including patients at high risk of coronary artery disease-related events.

A prospective study involving 1 large employer found that reducing statin copayments increased adherence by 3 percentage points.17 An analytic model suggests that eliminating statin copayments for high-risk (higher-value) patients and raising them for lower-risk (lower-value) patients could prevent approximately 80 000 hospitalizations and 30 000 emergency department admissions and save $1 billion per year in the United States.10 Analyses in post-myocardial infarction patients show similar results.18

Eigen bijdrag van 9 euro max tot 380 euro per jaar is typisch voorbeeld van penny wise en very pound foolish.

12 september moet de KNMP een stem advies geven. Dat is enige oplossing voor dit luie VVD/CDA beleid.

Paard van Troje VVD Bart Smals als Minister inbrengen is een wel heel naief plan van de KNMP.
ANH JANSEN 12-05-2012 16:30
The compliance conundrum
Out-of-pocket cost is but one reason people don’t take their drugs. “We have noticed that for every $1 increase in co-pay there’s about 1 percent decrease in compliance,” says Brian Sweet, WellPoint’s chief pharmacy officer.

In addition to the Pitney Bowes experience that Choudhry studied, Fendrick documented nine case studies of VBID drug programs in his 2009 report “Value-based Insurance Design Landscape Digest,” each with varying results.

And last year Cigna released results of a program that discounted drugs for participating diabetics who lowered their blood sugar levels. Participants were 3 percent more likely to have their blood sugar under control than those not in the program, and they showed a 4.5 percent increase in blood-sugar lab testing. Cigna cited a 2005 Medical Care study that showed reduced overall health savings of up to $8,000 when a person takes prescribed drugs 80 percent or more of the time.

---Afwentelen van kosten op de verzekerde is een van de domste dingen die een verzekeraar/Overheid kan doen.

Het is een vorm van heel lui beleidmaken en roept de vraag op waarom wij 15.000 ambtenaren hebben zitten bij VWS.

Maar als je het toch wil doordrukken dan die 9 euro maximum aan materiaalkosten laten innen door de apotheken.

Dat moet zelfs de KNMP begrijpen. Nu Marc van Gelder nog.
ANH JANSEN 12-05-2012 16:28
http://www.managedcaremag.com/archives/1102/1102.vbid.html

Voor iedere dollar verhoging van de copayment, eigen bijdrage, krijgt de verzekeraar een 1% verlaging van de therapie trouw.

Dat is de les uit de USA, Wellpoint. Een verzekeraar.

Even short-term savings may not be sustainable. WellPoint’s pilot program with the employers of Maine targeted about 2,000 people with diabetes among 40,000 beneficiaries. The target group’s adherence rates increased from 77 to 86 percent after the program launched, and participants had an adjusted average cost of $1,300 less over 12 months, according to Fendrick’s report. But, Sweet says, “We did another analysis a year later after that first analysis, and that second analysis actually showed no significant savings, but rather a shift in costs associated with office visits, labs, and medications and a decrease in costs associated with ER visits and hospital admissions.”

ANH JANSEN 12-05-2012 16:12
Andere landen zijn ons al jaren voor en wat is de les?

Restraining the Health Care Consumer
The History of Deductibles and Co-payments in U.S. Health Insurance
Beatrix Hoffman
Abstract
Health insurance with high deductibles is an important feature of the Bush administration's health savings accounts initiative. A similar type of insurance, known as major medical, was the most common type of health coverage in the United States from the 1950s through the 1970s. This article traces the history of cost sharing in health insurance from its origins in insurers' concerns about “moral hazard” to the heyday of major medical insurance to the temporary comeback of first-dollar coverage during the era of managed care. Proponents of deductibles and co-payments, today and in the past, have argued that they bring down costs by forcing consumers to make more careful health care choices. The history of major medical insurance, however, shows that high-deductible insurance failed to curb medical inflation and also hurt consumers who expected their coverage to protect their incomes from the costs of sickness and injury.

CiteULikeConnoteaDeliciousDiggFacebookGoogle+RedditTechnoratiTwitter
What's this?

Articles citing this article
Moral Hazard
Journal of Health Politics, Policy and Law (2011) 36(5): 887-896

Full Text (PDF)

---NICE en de NHS of NZi en Achmea?

12 september 2012 laatste kans. 2016 is point of no return.

En of wij met Bart Smals als Minister van VWS beter af zijn behoeft niet gevraagd te worden: VVD gaat voor NZi en Achmea. Dan weet je het wel.
ANH JANSEN 12-05-2012 12:45
Achter de schermen voeren verzekeraars een felle lobby tegen de 9 euro materiaalkosten afwentelingsoperatie. Zij snappen zeer goed dat zij dan de greep op de verzekerde verliezen en helemaal dat zij de apotheekhoudenden als dunne stront door de vingers zijn glijden. Zij zetten alles op alles om die 9 euro van tafel te krijgen en indien onmogelijk om zelf die 9 euro te gaan innen.

Ongetwijfeld zal de KNMP hiermee instemmen. Die blijft op de oude voet verder gaan: dommemannetje spelen.

Van de KNMP dan ook geen enkel bericht mogen ontvangen van de inbreng. Vergeet niet dat HB Lid Bart Smals op de nominatie staat om Tweede Kamerlid te worden namens de VVD! Dat mag wat kosten!

Wellicht dat Mediq Marc van Gelder het spel nu eindelijk begint te snappen.

En helaas is het 9 euro max materiaalkosten en een verhoging van het verplicht eigen risico. Die 1.6 miljard euro afwenteling moet ergens vandaan komen. Het is dus en/en. En daarmee nog steeds niet ons probleem. Verkiezingen zijn per 12 september 2012!

Er wordt nu wel gekeken naar een inkomensafhankelijke component. Probleem is dat private ondernemingen, en dat zijn de commerciele verzekeraars, geen inzage mogen hebben in de inkomens en vermogenspositie van verzekerden.

Stem 12 september 2012 dan ook op een partij die een NHS wil doorvoeren. NICE ipv NZi.

R.E. de Backer 11-05-2012 19:02
Ben het deels met collega Jansen eens:

De (maximaal) 9 euro aan 'materiaalkosten' voor de patiënten zorgen voor een stuk transparantie waar IDEA, preferentiebeleid en zorgverzekeraars niet aan kunnen tippen. Het prijskaartje van geneesmiddelen wordt zo duidelijk zichtbaar en meer nog: een patiënt kan zelf invloed uitoefenen op de prijs. Dit zal generieke fabrikanten scherper laten werken dan ronde weet-ik-het-hoeveel van het preferentiebeleid.

Als dit het alternatief is voor een torenhoog eigenrisico van 400 plus: meteen doen. Financiële compensatie op geneesmiddelverstrekking is makkelijker dan op een eigen risico. Bovendien zullen velen besluiten dat 400 euro eigen risico bovenop een premie van 150 euro per maand wel erg veel geld is voor een zorgverzekeraar...

Vraag ik me alleen af waarom de KNMP de noodklok luidt, in plaats van eens naar de mensen in het veld te luisteren. Maar ja, dat is dan ook meteen het grootste manco van de beroepsgroep.

En de zorgverzekeraar? Wie weet valt er nog wel een gunstig aanvullend verzekeringetje aan te slijten...
ANH JANSEN 10-05-2012 01:31
Van een gelijk speelveld tussen verzekeraars zal en kan in het systeemmodel Zorgstelsel 2006 nimmer sprake zijn!

Moet zijn ook: tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders zal en kan in het systeemmodel Zorgstelsel 2006 nimmer sprake zijn.!

De JC's onder ons hadden dat al door.
ANH JANSEN 10-05-2012 01:29
Gezien de politieke en ambtelijke realiteit zit een verhoging van het verplicht eigen risico al dan niet inkomensafhankelijk of/en een introductie van forse eigen bijdragen/remgelden op vele terreinen er aan te komen. De KNMP kan daarop tegen zijn, maar verstandig is dat dus niet. Zorgverzekeraars en de koepel zorgverzekeraars nederland doen er niet voor niets het zwijgen toe! Is dat de KNMP ontgaan?

9 euro eigen bijdrage voor de materiaalkosten per receptregel is bij uitstek een gouden kans voor de KNMP/Apothekers om onder het juk van de verzekeraars uit te komen! Laat de verzekerden immers maar beslissen wat zij willen afnemen. Het gaat immers om de materiaalkosten! Alles moet dan transparant zijn! Weg met de onderhandse aanbestedingen, weg met de couvert prijzen, weg met de bevroren taxe prijzen, weg met het IDEA contract. Allemaal niet transparant en voor verzekerden helemaal niet duidelijk. Farmacotherapeutische substitutie op verzoek van de verzekerde zelf onder begeleiding van de apotheker is nu mogelijk! Is het de KNMP ontgaan?

Heel dom van de KNMP en heel kortzichtig van de KNMP om zo snel aan de klok te hangen.

Altijd bereid voor het geven van een nadere toelichting. 0252-210169. ANH Jansen of DT Hendriksz.

En de marktscan van de NZa over de vrije prijzen geeft exact de verhoudingen weer: de zorgverzekeraars zijn gevraagd naar hun ervaringen want die hebben als enige de wettelijke zorgplicht.

Laat u dat eens tot u doordringen!

Van een gelijk speelveld tussen verzekeraars zal en kan in het systeemmodel Zorgstelsel 2006 nimmer sprake zijn!

Daar kan aankomend Tweede Kamerlid Bart Smals niets aan veranderen!

Groet,

ANH Jansen

Aan de KNMP. Zien wat ervan komt.
ANH JANSEN 10-05-2012 00:51
De KNMP moet toch eens gaan nadenken voordat zij in actie komt. Die 9 euro maatregel betreft de materiaalkosten per receptregel. Patiënten zouden 9 euro per receptregel maximaal moeten betalen aan de materiaalkosten. Dat geeft patiënten eindelijk inspraak en zeggenschap over de producten en de prijzen waarvoor zij inkopen. Dat zet de zorgverzekeraars geheel buiten spel. Preferentie beleid, IDEA, couvert beleid, bevroren prijzen en noem maar op. Is allemaal van de baan want de patiënt wil weten wat hij nu werkelijk betaalt. Laat maar zien dus.

Onbegrijpelijk dat de KNMP hier tegen is. Geen wonder dat Zorgverzekeraars Nederland en de grote verzekeraars er het zwijgen toe doen. Die snappen de finesses van deze maatregel wel.

Verhoging van het verplicht eigen risico naar 440 tot 640 euro is het alternatief. Inkomensafhankelijk, maar dat is EU technisch onmogelijk: private verzekeraars mogen geen kennis krijgen van de inkomens en vermogens van verplicht verzekerden. Achmea krijgt er een pavlov reactie van: met die kennis weten zij wel raad: levensverzekeringen, vermogensverzekeringen, hypotheken, inboedel, auto en noem maar op. Handel genoeg met die kennis.

Ander alternatieven moet de KNMP niet in haar hoofd halen. De politiek en ambtenarij wensen een 9 euro materiaalkosten per regel met een maximum van 380 euro per jaar, met een correctie voor lage inkomens? De politiek en de ambtenarij kunnen dat krijgen.

Zo is het spel. 12 september zijn er verkiezingen. De KNMP doet er goed aan om een politieke afdeling en een economische afdeling in te stellen. En trek een goede Spindoctor en PR man/vrouw aan.
adiyaman 09-05-2012 20:08
Beleid (governance) van de KNMP, politiek of verzekeraars gaat ongetwijfeld voor de rechter komen. De Ondernemingskamer van het Gerechtshof te Amsterdam zal speelplaats zijn denk ik met een grote imagoschade voor het beroep van apotheker.
ANH JANSEN 09-05-2012 19:21
De KNMP doet er goed aan nu eindelijk eens een politieke en economische afdeling beleid op te bouwen. Die nodig gemiste afdeling zou dan weten dat Erasmus Economen aan het lobbyen zijn voor de invoering van een verschuivend eigen risico en verschuivend eigen bijdrage/remgeld regeling die ook de leeftijd meeneemt: hoe ouder de patiënt, hoe hoger het verplicht eigen risico en hoe hoger de eigen bijdrage.

Die Erasmus Hoogleraren, oa W vd Ven, vinden dat op die manier het effect van remgelden sterker wordt, maar het totaal aan te betalen remgelden minder wegens het remmend effect op de zorgconsumptie.

Hogere economie zonder aanziens des patiënts.

Ook daarom is het verzet van de KNMP tegen de 9 euro materiaalkosten maximaal per regel en met een aftopping tot 400 euro per jaar zinloos.

De actie van de KNMP was al onverstandig vanuit onderhandelingsoogpunt. De zorgverzekeraars houden zich nu stil en dat is niet voor niets. Die snappen beter hoe het spel te spelen.

De verzekeraars mogen bij doorgaan van die 9 euro materiaalkosten regeling gaan uitleggen wat nu de echte prijzen zijn: dan is het gedaan met de geheime afspraken. Laat de patiënt zelf maar kiezen.

De KNMP zou nu toch wel beter moeten weten of ruikt Bart Smals het pluche al? Dan moet de KNMP toch snappen dat collega Dees staatssecretaris was in een ziekenfondstijd en dat Bart Smals komt te opereren in een private wereld. Een wereld van verschil. Ook in Nederland.
ANH JANSEN 09-05-2012 19:12
De KNMP moet niet zo bang zijn. De politiek en ambtenarij kiezen voor de luie manier van besturen en wentelen af op de burgers. Mensen betalen die 9 euro. Vragen om de goedkoopste middelen en betalen. Alhier blijkt dat in de praktijk te werken: de Dienstapotheek heeft geen contract met enig zorgverzekeraar en laat iedereen een eigen tarief contant betalen: 40 euro per regel. Men betaalt. Op zaterdag zijn enige apotheken elders geopend en die krijgen nu gaandeweg meer recepten te verwerken. Die apotheken rekenen het met de verzekeraars overeengekomen tarief en een zaterdag is een werkdag. Zo is de KNMP het overeengekomen.
Alternatief is verhoging van verplicht eigen risico naar 400 tot 600 euro en wellicht inkomensafhankelijk. Dat is helemaal onuitvoerbaar.
9 euro maximaal per regel contant afrekenen bij de apotheek is heel goed te doen. Laat de burger dan per 12 september kiezen. SP en PvdA gaan dan winnen en die partijen zullen nog voor 2016 10 miljard euro terughalen bij de private verzekeraars: dat zijn immers de door de EU als staatssteun beschouwde ziekenfondspremies van voor 2006.
Dat is de hogere politiek die de KNMP moet spelen.
Maar ja. Bart Smals is actief VVD lid en wil zelf graag in de Tweede Kamer komen. Dubbele petten en driedubbele agenda's laten zich nu kennen.
henricop 09-05-2012 16:23
Vraag me af hoe het berekend is. Als je de eerdere maatregel las, was de betaling maximaal 9 euro, maar bij een lagere prijs dat bedrag. Dat zou een run op generieken veroorzaken en op zich is dat niet zo erg! Het systeem lijkt mij erg op het GVS van vroeger en ook dat werkte wel. Mensen moeten gaan overleggen met arts en apotheker.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.