Column Carlo: Knuppeltje

Dagelijks staan apotheekmedewerkers met klotsende oksels aan de balie om de LPG schade te beperken. Per 1 januari 2019 verdwijnt daarom de aanspraak op merkgeneesmiddelen uit de basisverzekering. Dat is het nieuwste plan nu de herijking van het GVS toch niet doorgaat. (Apotheekkennisbank)

>>> Lees verder (Artikel)

De beste hoofdredacteur die de PRAWDA nooit heeft gehad.
Statler&Waldorf vochten de verkeerde oorlog, het herijken van het GVS.(misschien wel te goed zodat VWS ervan af zag)

Maar dit is een leuke:

-De KNMP is in de hoerastemming. Ze wijst wel op substitutielijst met onderling uitwisselbare geneesmiddelen. Er zitten wat haken en ogen aan bijvoorbeeld Parkinsonmedicatie of anti-epileptica. In de dagelijkse praktijk blijkt de apotheker hier echter uitstekend mee om te kunnen gaan...-

https://www.pw.nl/achtergrond/2018/relatie-met-patient-geen-grond-voor-medische-noodzaak

Geen Fleetwood Mac maar ons clublied:

https://www.youtube.com/watch?v=6184RHJiX0M

Johan Kortekaas | 10-04-2018 | 10:04

If I could turn the page
In time then I'd rearrange
Just a day or two
Close my, close my, close my eyes

But I couldn't find a way
So I'll settle for one day
To believe in you
Tell me, tell me , tell me lies

Tell me lies
Tell me sweet little lies
(Tell me lies, tell me, tell me lies)
Oh, no, no you can't disguise
(You can't disguise, no you can't disguise)
Tell me lies
Tell me sweet little lies

Although I'm not making plans
I hope that you understand
There's a reason why
Close your, close your, close your eyes

https://www.youtube.com/watch?v=Xr9Oubxw1gA

Carlo zijn liedje


Johan Kortekaas | 10-04-2018 | 10:07

Niet zozeer de verkeerde oorlog. De oorlog wordt nog steeds gevoerd. Merkwaardig dat de dispatches van het front uitblijven, de koepels en collectieven doen er het zwijgen toe en wachten blijkbaar met de platte pet in de hand en de broek op de enkels op de stoep van het Ministerie wat er komen gaat.

We zijn afhankelijk voor onze investeringen en personeelsbeleid van nieuws door 'goed' ingevoerde journalisten.

Van de zotte.

En niet vergeten: 'little lies".

Kan alsnog zomaar doorgaan als VWS en ZN de Aap in de bol krijgen.

ANH JANSEN | 10-04-2018 | 10:13

Enig commentaar van een Collectief;

'je moet er professioneel mee omgaan'

en

'waarom niet praten na 1 juli 2018? Eerst over de inhoud spreken en eerst daarna over de bekostiging en hoe dit in te kleden. Budgettair neutraal als het aan ons ligt".

In die volgorde.

Ze vergeten dat de begroting 2019 voor 1 juli wordt beslist! Omgekeerde volgorde dus! Eerst het geld, dan de Zwitsers. Geldt ook voor Nederlanders.

KNMP en Collectieven hebben zich van de uitslaande brand afgewend en doen aan een partijtje navel staren.

Klagen over het rumoer vanuit de brandstapel; koppen dicht, je moet daar professioneel mee omgaan!

ANH JANSEN | 10-04-2018 | 10:18

Geen recht op specialite met meer dan 2 generieke varianten is juridisch niet houdbaar. De Zvw moet ook worden gewijzigd en zo ook de WMG. En de EU Commissie zal toch wat te zeggen hebben. Dit komt in geen enkele EU land voor.

Daarnaast is de opbrengst te laag. Regeer Akkoord is heilig in dit land. Stempel van het CPB staat erop. Zonder dat stempel had MinFin geen vergunning tot regeren afgegeven.

Wie het laatst lacht, lacht het hardst; De KNMP verkoopt weer eens een pak veren zonder de Kip te hebben.

Professioneel omgaan met Koepelfalen; krijg je daar StipCo punten voor?

ANH JANSEN | 10-04-2018 | 14:55

Carlo als fluisteraar van fake-news?
Even wennen na zijn grondige beschrijvingen vanuit een toko in Het Gooi.

Tell me lies
Tell me sweet little lies
(Tell me lies, tell me, tell me lies)
Oh, no, no you can't disguise
(You can't disguise, no you can't disguise)
Tell me lies
Tell me sweet little lies

Johan Kortekaas | 10-04-2018 | 19:23

Mocht dit inderdaad een nieuw ballontjes zijn van VWS dan is dat een heel snel leeglopend ballonnetje; gaat niet werken. Ned Spec met 2 generieke alternatieven in de aanvullende verzekering? Denk eens na over de consequenties!

MN blijft bestaan? Dan weer in de basis?

Is na te gaan wie er aanvullend is verzekerd? Nemen verzekeraars het incasso risico over? Kunnen apotheken dan 'blind' declareren? Gaan verzekeraars dit segment aanbesteden? Centrale levering?

Een sluitend dossier is verder weg dan ooit.

Vermindering van administratieve lastendruk zit er niet in. Dat is wel duidelijk.

ANH JANSEN | 11-04-2018 | 12:26

Het kan heel simpel zijn. Gewoon 1 jaar na uit peatent gaan van geneesmidde de vergoedingslimiet met 70% verlagen. Specialite verdwijnt uit ons lanf en MN passe.
Heeft iemand ooit voor amoxicilline een probleem gehad aan de balie? Dacht het niet.

henricop | 11-04-2018 | 18:21

Leg nu eens de brief van de verzekeraars naast het pleidooi van de KNMP voor verdere verlaging van de Ter Hand Stelling tarieven om zo budgettair ruimte te maken voor beloning van andere werkzaamheden van de apotheker.

Die KNMP brief wordt nu ook aangehaald door Guus Schrijver in een groot stuk in de Leeuwarder Courant.

Daar moeten we professioneel mee omgaan. Zeggen de gezamenlijke collectieven.

Wie is verantwoordelijk en aansprakelijk bij scheiding van distributie en zorg? En mag dit van de EU? Geneesmiddelenwet? Of gaan we gedogen?

Wie is het knuppeltje? Smeken om verlaging van tarieven?

ANH JANSEN | 12-04-2018 | 13:41

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2018A01205

Rondetafelgesprek inzake Zorgakkoorden.

Alle partijen zijn present. Inclusief position papers.

Het schiet dus niet op voor onze beroepsgroep dat ons knuppeltje zich niet laat zien, laat staan horen.

WSO? LOA? KNMP? Collectieven? Ze schitteren door afwezigheid.

In de media pleit de KNMP nu voor verlaging van de Ter Hand Stelingstarieven!

Kan eraf volgens Guus Schrijvers. Apothekers verdienen genoeg. De KNMP deelt die mening blijkbaar.

VvAA en KNMP gaan bij kostenberekeningen uit van 50 euro per uur voor een apotheker.

Vacature voor een bedrijfseconoom bij de KNMP.

ANH JANSEN | 12-04-2018 | 15:02

Er zijn meer knuppels in het hoenderhok dan onze knuppel.

Guus Schrijvers weet het allemaal zo goed. In de Leeuwarder Courant gaat hij los; 'Apothekers verdienen tegenwoordig redelijk, maar geen tonnen. Voor elk doosje pillen ontvangt de apotheker een apart tarief van de verzekeraar. Dat komt bovenop de vergoeding voor het geneesmiddel zelf. De overige 13 procent ontvangen de apothekers als winst."

Tja. Met dit soort informatie weten de verzekeraars wel raad mee; Winst? Lezen we daar winst? 13% winst? Extra!

Onze knuppel moet nu toch wel eens uit zijn hoenderhok komen.

En verlagen van het THS tarief voor budgettair neutrale bekostiging? Ga daarna maar terug in je hoenderhok.

ANH JANSEN | 12-04-2018 | 17:28