Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


14 jun

Vernieuwde Handleiding Geneesmiddelsubstitutie uit

De herziene versie van de Handleiding Geneesmiddelsubstitutie van juni 2013 is beschikbaar. De Handleiding Geneesmiddelsubstitutie biedt een praktische handleiding voor geneesmiddelen of situaties waarbij overwogen moet worden om niet te substitueren. (KNMP)

De herziene versie van de Handleiding Geneesmiddelsubstitutie van juni 2013 is beschikbaar. De Handleiding Geneesmiddelsubstitutie biedt een praktische handleiding voor geneesmiddelen of situaties waarbij overwogen moet worden om niet te substitueren. (KNMP)

henricop 16-06-2013 21:28
Het is als gezegd: de apotheker wordt als melkkoe ingeschakeld, de patient krijgt onvoldoende zorg, ter meerdere eer en glorie van het huisartsinkomen.

tegelijk wordt de bureaucratie verdubbeld, omdat de zorggroep een soort tussenbank wordt tussen zorgverzekeraar en huisarts.

zorgverzekeraars zijn de lachende derde: de uitvoering gaat bij hen weg, de premie kan precies berekend worden en de risico's zijn nul geworden. In de regio is de arts de baas en de concurrentie tussen zorgverzekeraars is geheel dood gemaakt.
ANH JANSEN 16-06-2013 11:37
"Gebiedsgericht inkopen en mededinging

De relatie tussen populatiebekostiging en mededinging kent twee kanten: die van de aanbieders en die van de
financiers (gemeenten en zorgverzekeraars).
Aan de financieringskant speelt de mededinging geen rol bij gemeenten, zij zijn immers geen marktpartij en
worden gecontroleerd door de gemeenteraad. Voor zorgverzekeraars is het voor ons op dit moment niet helder in hoeverre zij gezamenlijk mogen inkopen; onze inschatting is dat het de praktische uitvoerbaarheid van het
inkopen van gebiedsgerichte zorg in wijken (ongeacht de bekostiging overigens) zou helpen als verzekeraars in
gezamenlijkheid met gemeenten kunnen inkopen, waarbij zij bijvoorbeeld de marktleider volgen.
Aan de aanbiederskant spelen er ons inziens geen mededingingsissues. Immers, gemeenten en
zorgverzekeraars kunnen bijvoorbeeld eens in de vier jaar een nieuwe aanbieder(s) in een wijk/buurt contracteren.
Ook kan ervoor gekozen worden (zie ook hierboven), gelijktijdig meerdere aanbieders per gebied te contracteren.
Hier bij speelt de afweging van een optimale integrale zorg (die wellicht makkelijker te realiseren is met een
tijdelijke ‘monopolist’ per gebied) versus keuzevrijheid."

--Het leven is zoveel simpeler als je complexe zaken gewoon over de schutting gooit.

Plexus doet dan ook een groot beroep op de intrinsieke goedheid van de zorgaanbieder.

En ja. Iedere 4 jaar een nieuwe huisarts, wijkverpleging, thuiszorg, apotheek, fysiotherapeut e.d. in de wijk/regio?

Wat kan in het openbaar vervoer kan ook in de zorg denkt Plexus.

Hoe gaat het met het concessie model in het openbaar vervoer?

Laat daar SEO B Baarsma maar een rapport over schrijven.
ANH JANSEN 16-06-2013 11:34
Een van de pijlers van het systeemmodel Zorgstelsel 2006 was de beoogde concurrentie tussen verschillende zorgverzekeraars die om de gunst van verplicht verzekerden zouden moeten strijden. Jaarlijks zouden de verplicht verzekerden mogen wisselen van verzekeraar om zo druk te zetten op de geleverde prestaties; zorg van kwaliteit inkopen voor de beste prijs.

Als het budget zoals vastgesteld door de Overheid/VWS maar niet werd overschreden.

Hoe denkt Plexus nu deze pijler onder het systeemmodel te handhaven als de populatie bekostiging wordt ingevoerd in dit land?

Nou ja, simpel: afschaffen die pijler! Geen concurrentie tussen verzekeraars meer.

En de concurrentie tussen zorgaanbieders? Ook simpel; gewoon het concessie model doorvoeren. Iedere 4 jaar mogen zorgaanbieders bieden!

ANH JANSEN 16-06-2013 11:18
"De termen populatiebekostiging, regio-/wijkbudget en budget per aanbieder worden vaak door elkaar gebruikt.
Met ‘regiobudget’ of ‘wijkbudget’ wordt soms een budget bedoeld dat de overheid en/of een verzekeraar toekent
aan een regio/wijk. Dat budget staat dan voor de maximale zorgkosten van die regio/wijk. In andere gevallen wordt de term gebruikt voor de situatie waarin een groep aanbieders een dergelijk budget voor de regio beheert, en daarmee het risico van de zorgverzekeraar (deels) overneemt, vergelijkbaar met de Accountable Care Organizations in de VS.
Het essentiële punt van populatiebekostiging is dat de aanbieder het budget beheert, dat uitgaat van een vast
bedrag per verzekerde/inwoner, en dat in onderhandeling met de verzekeraar of de gemeente tot stand komt. Dat creëert de gewenste prikkel tot doelmatigheid en preventie."

Plexus aan het woord in de notitie.

Voor degenen die het nog niet wisten wat het inhoudt. Ook Plexus verzwijgt en verdraait hier weer e.a. Populatie bekostiging is nergens in de wereld nog doorgevoerd wegens evidente mankementen aan dit keiharde budgetteringssysteem.

Zelf even over nadenken dus.

Laat de KNMP nu maar eens komen met een constructieve bijdrage.

Essentieel onderdeel van concept Populatie bekostiging is honorering op uitkomsten. Een ander concept.

Uitkomsten van behandelingen in de zorg zijn niet te meten. Dat is het probleem van de zorg. Aanleggen van een weg is meetbaar op uitkomsten. Aanleggen van HSL is meetbaar op uitkomsten. Behandeling van continue zichzelf muterende patiënt/medemens is onmeetbaar op uitkomsten, juist wegens de continue mutatie (door leven/ouder worden an sich) van de mens.

Wat meetbaar is het handen wassen en de Plexus/VWS ambtenaren wassen hun handen in onschuld. Ook meetbaar en het betaalt nog goed ook. W Bos; 400.000 euro per jaar, 4 dagen per week, papadag en 6 weken vakantie.

Kom daar als zorgverlener maar eens om.
ANH JANSEN 16-06-2013 11:10
"Economen, beleidsmakers en schrijvers als George
Bernard Shaw weten al ruim een eeuw dat elke manier van het betalen van aanbieders (bekostiging)zijn eigen, specifieke gedrag oproept. Stimuleer je verrichtingen door er per stuk voor te betalen (‘fee for service’) dan krijg je veel verrichtingen en een hoge productiviteit, maar weinig samenhang. Bij fee for service wordt namelijk voor iedere verrichting betaald, maar niet voor de ‘ coördinatie’ van deze verrichtingen en al helemaal niet voor het voorkómen
van zorg."

--Kan iemand dat ook eens vertellen aan al die consultants en adviseurs aan de zijlijn die volgens hetzelfde principe leven als de door hen vermaledijde zorgverleners?

Betalen per advies, per publicatie, per consult, per congres roept meer van hetzelfde op. Plexus bestaat het zelfs om eigen werk en daarmee nog hogere onkosten voor de zorg te realiseren voordat er ook maar enige zorg kan worden geleverd door de nadelen en onmogelijkheden van de populatie bekostiging in de zorg en helemaal dat in het systeemmodel Nederland weg te moffelen in de salami door te wijzen op een correcte invoering die noodzakelijk is om de salami te maken; onder toezicht van Plexus.

Plexus geeft geen enkele garantie dat hun salami ook eetbaar is; smaken verschillen immers.

Niet aan beginnen dus. 13 miljard euro Dood Geld ligt op de plank van de verzekeraars. Garantie stelling door de Overheid zelf levert hetzelfde op. Laat Plexus daar eens naar kijken en een rapport over schrijven: voor eigen rekening.

13 miljard premie geld kan direct terug naar de burger. Scandinavisch model invoeren, vestigingsbeleid, spreidingsbeleid, alles transparant, benchmarking, e.d.

Ook in zo'n stelsel is populatie bekostiging onmogelijk; allocatie van middelen is in een scandinavisch model wel eenvoudiger.

Laat de KNMP maar komen. Omzeilen van Plexus/VWS is heel wat constructiever dan omzeilen van wettelijke regelingen.
ANH JANSEN 16-06-2013 10:59
http://www.kpmg.com/NL/nl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/PDF/Healthcare/Populatiebekostiging-waarom-wat-en-hoe.pdf

Leon Tinke zit er al op te zinspelen dat de KNMP dit waanidee gaat ondersteunen. Vadertje Staat laat zich wat influisteren en de consultants van Plexus (W Bos et al) weten van wanten: copy paste uit de USA en uurtje factuurtje; zo krijg je je 400.000 euro per jaar voor 4 daagse werkweek wel binnen.

Vadertje Staat dient het door Plexus voorgestelde menu op en de KNMP eet gewoon mee. Vooral niet zelf nadenken en vooral geen eigen visie naar buiten brengen en vooral Vadertje Staat niet tegen spreken.


"Populatiebekostiging, mits goed ingevoerd, biedt grote kansen;half ingevoerd zou het wel eens een middel kunnen zijn dat erger is dan de kwaal."

Dus gaan we het in Nederland heel invoeren. Salami tactiek werkt in dit land altijd. Dan gaat het mis en gaan we wat harder roeren.

Afschaffing alle ex poste vereveningen in een zorgverzekeringssysteem zonder een perfect ex ante verevening is ook een laatste, draconisch, middel om een doel te halen: marktwerking in de zorg als middel om een doel te behalen; budgettering opleggen zonder daarvoor verantwoordelijkheid te willen dragen als Openbaar Bestuur.(=is politiek en ambtenarij).

Populatie bekostiging willen invoeren in het Nederlandse Zorgsysteem is vragen om nog meer problemen: voor de burgers in dit land.

De grote jongens hebben daar maling aan: als hun factuurtjes maar worden betaald.
ANH JANSEN 16-06-2013 10:43
http://www.nujij.nl/economie/de-struikelgang-van-mediq-hoe-het-mis-ging.23549857.lynkx

Mediq verloor driekwart in beurswaarde, maar komt terug. 'Ik wil de Ahold van de gezondheidszorg zijn', zegt ceo Marc van Gelder.
'Een inschattingsfout’, noemt Marc van Gelder het. Met de kennis van nu. Had hij in 2008 geweten hoe de politiek zou reageren, dan had hij het destijds anders gedaan. Maar hij kon toch ook niet voorzien dat de bodem onder zijn verdienmodel werd weggeslagen? En dat terwijl hij de zaken zo mooi op de rit leek te hebben.

---Was bekend hoe de politiek zou reageren, was Marc van Gelder ook gezegd hoe de politiek zou reageren, maar Marc van Gelder wilde niet luisteren; FD artikel van zijn hand zegt genoeg: eerst het gebouw afbreken voordat je wat nieuws kan bouwen.

Hij heeft het systeemmodel Zorgstelsel 2006 nog steeds niet begrepen. Net zoals BenU topman en net zoals alle andere jaknikkers en meelopers: opeten wat de pot schaft en vooral niet zelf nadenken of het ook niet anders kan.

Hopen dat Vadertje Staat wat beters gaat opdienen is de enige strategie van BenU, Mediq, Kring en NapCo/NFZg.

Dat gaat niet werken om evidente redenen: je moet zelf de Menu kaart samenstellen en zelf in de keuken staan!

Maar ja, daarvoor moet je zelfstandig kunnen nadenken.

Gaat er niet van komen zolang alle ketens en semi ketens de KNMP blijven steunen. (wellicht tegen beter weten in)

Als er 1 gebouw wel moet worden afgebroken dan is het de KNMP Alexanderstraat wel.
henricop 14-06-2013 22:23
De Wildt weet nog niet hoe het gaat werken????
Huisartsen zijn de baas en krijgen geld als de populatie goedkopere zorg krijgt.
Ra, ra, ra wat betekent dat voor de apotheker???

Knippen door de zorgverzekeraar en scheren door de huisarts.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
ANH JANSEN 14-06-2013 20:03
Een verdere verkokering
van de zorg als gevolg van specialisatie
leidt vooral bij ouderen en
chronisch zieken om die reden tot
een grotere kans op overbehandeling.
Dit risico kan nog eens worden
vergroot omdat efficiëntiewinst van
specialisatie ook betekent dat er
meer behandelcapaciteit ontstaat.
Aanbod dreigt dan weer extra zorg
te creëren. Concentratie bemoeilijkt
ook de afstemming tussen regionale
zorgverleners (ziekenhuizen, huisartsen,
apothekers, verpleeghuisartsen
e.d.). Bovendien zal de energie
die bestuurders en professionals
steken in de meerjarige trajecten van
bestuurlijke herverkaveling ten koste
kunnen gaan van trajecten van kwa-

litatieve zorgverbetering. Ten slotte,
is er nog het risico van monopolie
vorming op aanbieders niveau doordat
het aantal aanbieders sterk wordt
teruggebracht. Dit is een bedreiging
voor de lagere prijzen die sinds de
introductie van het nieuwe stelsel
zijn gerealiseerd. Bij een concentratie-
agenda moet met deze nadelen
rekening gehouden te worden. Zorg
dichtbij, tenzij het ten koste gaat van
de kwaliteit, zou het uitganspunt
moeten zijn.

-Is A Klink de zwaargewicht die de KNMP zoekt en maar niet kan vinden?
ANH JANSEN 14-06-2013 20:01
Ab Klink over populatie bekostiging.

http://www.booz.com/media/file/BoozCo_Kwaliteit-als-medicijn.pdf

In de publieke discussie lijken
alternatieve bekostigingsstructuren
terrein te winnen, bijvoorbeeld populatiebekostiging
door middel van
regio-budgetten. Vaste regio-budgetten
hebben het grote voordeel
dat volumeprikkels uit het systeem
worden gehaald. Maar regio-budgetten
hebben al snel ook grote
nadelen, waarop initiatiefnemers
bedacht moeten zijn. Het wegvallen
van de productiedruk kan leiden
tot wachtlijsten en het verdwijnen
van prikkels voor innovatie en
kwaliteit. De verdelingsvraag tussen
zorgverleners kan bovendien steeds
indringender worden, zeker als het
budget na enige tijd weer onvermijdelijk
gaat knellen. Verzekeraars
en zorgaanbieders moeten tenslotte
zien te vermijden dat zij het overzicht
gaan verliezen, omdat de
relatie tussen zorg en bekostiging in
het geval van een vast budget niet
transparant is. Regio-budgetten en
populatie bekostiging initiatieven
kunnen gezondheidswinst tot doel
stellen. Gezondheidswinst is echter
nauwelijks te meten op individueel
niveau. Op regionaal niveau kunnen
wel redelijke indicaties worden
gegeven, maar dit heeft als nadeel
dat de resultaten ver af komen te
staan van de bijdrage van de individuele
zorgverlener. Als het initiële
enthousiasme is weggeëbd, kunnen
prikkels tot onderhandeling en de
demotivatie van individuele productiviteit
ook in gezondheidsregio’s
weer terugkeren.

De laatste jaren is er grote aandacht
voor concentratie van ziekenhuiszorg
als middel om kosten te verlagen en
kwaliteit te verhogen. Het regionaal
inzetten op herverkaveling en
de concentratie van zorg in grotere
ziekenhuizen creëert op haar beurt
ook weer een aantal belangrijke
problemen. Behandelingen kunnen
gebaat zijn bij specialisatie, maar
voor diagnostiek en indicatiestelling
is de weg naar kwaliteit juist gelegen
in een integrale en multidisciplinaire
benadering.

KNMP?
ANH JANSEN 14-06-2013 19:05
http://www.farma-magazine.nl/jan-erik-de-wildt-apothekers-worden-wakker-nadat-de-koek-al-is-verdeeld/

Jan-Erik de Wildt, adviseur in de eerste lijn, directeur bedrijfsvoering van een innovatieve zorg­groep: “Schaalgrootte in de openbare farmacie zal toenemen. Een grotere achterban betekent meer marktmacht.”

In landen als Canada en Zweden werkt het al. En in ons land wordt er volop mee geëxperimenteerd: populatiebekostiging. Populatiebekostiging wil zeggen dat de financiering van de zorg gericht is op een bepaalde populatie, waarbij het totale zorgaanbod inclusief preventie en nazorg in samenhang aangeboden en bekostigd wordt

---Tja. Kan iemand die Jan Erik vertellen dat Zweden en Canada single payer systemen hebben en werken zonder concurrentie tussen zorgaanbieders en beiden een vestigingsbeleid hanteren voor zorgaanbieders?

Jan-Erik de Wildt is nauw betrokken bij Slimmer met Zorg. Hij is een spin in het web van de eerste lijns zorg. Zo is hij uitgever van het tijdschrift De Eerste lijn dat zich richt op beslissers in de eerste lijn, adviseert allerlei partijen in de zorg en is bedrijfsdirecteur van de eerder genoemde De Ondernemende Huisarts.

Voor de farmacie is het nu belangrijk dat door middel van populatiebekostiging er een integrale kijk ontstaat op de kosten en de opbrengsten van de zorg: niet langer kijken wat het kost, maar vooral naar wat de zorg, inclusief de farmacie oplevert. En daar ligt een kans voor apothekers.” Met een tevreden overheid en zorgverzekeraars die hebben laten zien dat er geld te besparen is verwacht De Wildt geen grote veranderingen in de organisatie van de zorg. “Ik verwacht wel dat farmacie onderdeel wordt van de projecten rondom populatiebekostiging. Zaak voor apothekers is om aan te haken.

Maar hoe populatiegerichte bekostiging er precies uit zal zien, is nog niet helemaal duidelijk.

-Tja. zelf lezen.
ANH JANSEN 14-06-2013 18:48
http://www.farma-magazine.nl/portret-frank-grosse-natrop-zoeken-naar-nieuwe-business-modellen/

“Ik was in het recente verleden te positief over de invloed van marktwerking en vrije prijzen in de farmacie op ons bedrijfsresultaat. Bij de invoering van het preferentiebeleid en vrije prijzen vertrouw je erop dat gemaakte afspraken met alle partijen ook in de praktijk worden nagekomen. Dat was echter niet het geval. Wij en onze apothekers zijn de afspraken nagekomen, maar dat geldt niet voor alle deelnemende partijen.


Portret Frank Grosse-Natrop: Zoeken naar nieuwe business modellen

"Vandaar dat we onlangs alle zorgverzekeraars hebben uitgenodigd op ons bedrijf om nader met elkaar kennis te maken. En ik heb het gevoel dat het werkt. Langzaam ontstaat er begrip voor elkaars situatie. Veel contact leidt uiteindelijk tot betere contracten tussen zorgverzekeraar en zorgverlener.”

Rik van der Meer koopt in bij de verkeerde groothandel. Dat zal het zijn.

Zorgverzekeraars hebben door het preferentiebeleid zo veel geld kunnen binnenhalen dat ik niet verwacht dat ze dat ooit gaan investeren in de zorg of in het verlagen van de premie. Dat geld houden ze vast en zien wij niet terug.”

En die meerwaarde van de apotheek lees ik ook uit het rapport van de verkenners Rinnooy Kan en Reibestein: de apotheker kan veel meer dan hij nu laat zien en waar hij voor wordt betaald. Maar of die toegevoegde waarde ook direct leidt tot een beter beleg op de boterham van de apotheker, dat is nog maar de vraag.”

Maar stellen we de patiënt wel echt centraal? Ik denk het niet. Nog niet. We moeten nu eens echt de slag maken dat we zorg rondom de patiënt goed gaan organiseren. Dat willen we allemaal wel, maar het gebeurt in de praktijk nog onvoldoende. Dat begint bij de gesprekken met zorgverzekeraars. De eerste minuut gaat het nog over de patiënt, daarna alleen maar over geld.

--En dan gaat ook BenU mee in het verhaal van i2i: farmacotherapeutische substitutie! Geld op 1

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.