

Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
14 okt
Webcasts KNMP-congres 2012
Het KNMP-congres van 5-6 oktober. De webcasts zijn een service van FarmaActueel®
Het KNMP-congres van 5-6 oktober. De webcasts zijn een service van FarmaActueel®
Externe link:
http://www.farmaactueel.nl/externe-webcast/80/
ANH JANSEN
17-10-2012
11:42
Zorg verzekerd is een recent verschenen uitgave van CA de Kam. PvdA'er. VVD en PvdA kunnen heel goed door een deur als het de zorg betreft. W Bos en W Kok hebben de weg gewezen. CA de Kam, flip, geeft het in zijn boek netjes aan.
Verdienmodel van politici laat zich uittekenen in carriere pad van die twee. W Kok is de koploper, maar W Bos doet met 400.000 a 4 dagen per week een aardig inhaalpoging. Beiden zijn gekomen van 150.000. Economische prikkel werkt zeer goed.
Partijprogramma's zijn puur voor de kattenbak; Wat een aanbod. De katten kunnen er niet tegenop schijten.
VVD'er Hans Hoogervorst bepleit in stilte de terugvaloptie; na 6 jaar moest het systeemmodel haar nut hebben bewezen. Afschaffing van ex poste verevening en na calculatie is draconisch middel om vastgelopen model vlot te trekken. Iedere gezondheidseconoom en jurist met kennis van zaken ontraadt VWS deze ingreep. Acceptatie plicht en budgttering en imperfect ex ante verevening zonder een ex poste verevening is vrijbrief voor een grof en groot schandaal; de burgers en patienten in dit land worden voorzienbaar gruwelijk gedupeerd; uitstel van zorg, onthouding van zorg, verschuiving van zorg, ontkenning van zorg komen er aan.
En grensoverschrijdende zorg inkopen? Zit er niet in; A Klink heeft die mogelijkheid effectief uitgesloten; budgettering gaat boven belang van de burger. Alleen de heel rijken kunnen doen en laten wat zij willen en kunnen.
Griekenland is minder ver weg dan het journaille denkt.
Verdienmodel van politici laat zich uittekenen in carriere pad van die twee. W Kok is de koploper, maar W Bos doet met 400.000 a 4 dagen per week een aardig inhaalpoging. Beiden zijn gekomen van 150.000. Economische prikkel werkt zeer goed.
Partijprogramma's zijn puur voor de kattenbak; Wat een aanbod. De katten kunnen er niet tegenop schijten.
VVD'er Hans Hoogervorst bepleit in stilte de terugvaloptie; na 6 jaar moest het systeemmodel haar nut hebben bewezen. Afschaffing van ex poste verevening en na calculatie is draconisch middel om vastgelopen model vlot te trekken. Iedere gezondheidseconoom en jurist met kennis van zaken ontraadt VWS deze ingreep. Acceptatie plicht en budgttering en imperfect ex ante verevening zonder een ex poste verevening is vrijbrief voor een grof en groot schandaal; de burgers en patienten in dit land worden voorzienbaar gruwelijk gedupeerd; uitstel van zorg, onthouding van zorg, verschuiving van zorg, ontkenning van zorg komen er aan.
En grensoverschrijdende zorg inkopen? Zit er niet in; A Klink heeft die mogelijkheid effectief uitgesloten; budgettering gaat boven belang van de burger. Alleen de heel rijken kunnen doen en laten wat zij willen en kunnen.
Griekenland is minder ver weg dan het journaille denkt.
ANH JANSEN
15-10-2012
18:16
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/10/09/nota-naar-aanleiding-van-het-verslag-inzake-het-wetsvoorstel-tot-wijziging-van-de-wet-marktordening-gezondheidszorg-etc/nota-naar-aanleiding-van-het-verslag-inzake-het-wetsvoorstel-tot-wijziging-van-de-wet-marktordening-gezondheidszorg-etc.pdf
En deze helemaal.
Verplichte leesstof. Advent leest mee.
En deze helemaal.
Verplichte leesstof. Advent leest mee.
ANH JANSEN
15-10-2012
18:13
en deze;
De leden van de CDA-fractie vragen hoe in de praktijk kan worden voorkomen dat de zorgverzekeraar op de stoel van de zorgaanbieder gaat zitten en halen daarbij het voorbeeld van nieuwbouw aan.
Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben ieder een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van het leveren van zorg. Zij hebben, op grond van verschillende, al eerder genoemde verplichtingen en belangen, de verantwoordelijkheid om samen, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid afspraken te maken over de continuïteit van zorg. De aanscherpingen uit het onderhavige wetsvoorstel gaan uit van en sluiten aan bij deze eigen verantwoordelijkheid van partijen.
Afspraken over het ondervangen van risico’s bij nieuwbouw horen daar bij.
De regering heeft een andere visie op continuïteitsbeleid dan de leden van de SP-fractie. Een goede werking van het stelsel zorgt er juist voor dat continuïteitsproblemen zoveel als mogelijk worden voorkomen. Risicodragendheid dwingt zorgaanbieders en zorgverzekeraars om vooraf goed na te denken over hun keuzes ten aanzien van de zorgverlening (ook kwaliteit), omdat de consequenties direct door hen worden gevoeld. Steunverlening met het oog op de continuïteit van een zorgaanbieder ondermijnt die eigen verantwoordelijkheid en komt de continuïteit en de kwaliteit van de zorg zelf niet ten goede.
De leden van de CDA-fractie vragen hoe in de praktijk kan worden voorkomen dat de zorgverzekeraar op de stoel van de zorgaanbieder gaat zitten en halen daarbij het voorbeeld van nieuwbouw aan.
Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben ieder een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van het leveren van zorg. Zij hebben, op grond van verschillende, al eerder genoemde verplichtingen en belangen, de verantwoordelijkheid om samen, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid afspraken te maken over de continuïteit van zorg. De aanscherpingen uit het onderhavige wetsvoorstel gaan uit van en sluiten aan bij deze eigen verantwoordelijkheid van partijen.
Afspraken over het ondervangen van risico’s bij nieuwbouw horen daar bij.
De regering heeft een andere visie op continuïteitsbeleid dan de leden van de SP-fractie. Een goede werking van het stelsel zorgt er juist voor dat continuïteitsproblemen zoveel als mogelijk worden voorkomen. Risicodragendheid dwingt zorgaanbieders en zorgverzekeraars om vooraf goed na te denken over hun keuzes ten aanzien van de zorgverlening (ook kwaliteit), omdat de consequenties direct door hen worden gevoeld. Steunverlening met het oog op de continuïteit van een zorgaanbieder ondermijnt die eigen verantwoordelijkheid en komt de continuïteit en de kwaliteit van de zorg zelf niet ten goede.
ANH JANSEN
15-10-2012
18:11
En deze:
De leden van de VVD-fractie vragen naar de verantwoordelijkheidsverdeling indien, ondanks de afspraken tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar zich toch continuïteitsrisico’s voordoen.
Een zorgaanbieder blijft te allen tijde verantwoordelijk voor zijn eigen bedrijfsvoering en de kwaliteit van de geleverde zorg. Een zorgverzekeraar moet er in het kader van de op hem rustende zorgplicht voor zorgen dat zijn verzekerden hun recht op zorg tot gelding kunnen brengen. Dit kan in het geval er sprake is van continuïteitsproblemen bij een van de bij de verzekeraar onder contract staande zorgaanbieders betekenen dat hij voor zijn verzekerden die bij die betreffende zorgaanbieder in zorg zijn op zoek gaat naar vervangend zorgaanbod. Ook kan dit betekenen dat de zorgverzekeraar voor die verzekerden zelf tijdelijk de continuïteit van zorg borgt door zelf tijdelijk de zorg te organiseren tot het moment waarop een andere zorgaanbieder die zorg overneemt.
De leden van de VVD-fractie vragen naar de verantwoordelijkheidsverdeling indien, ondanks de afspraken tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar zich toch continuïteitsrisico’s voordoen.
Een zorgaanbieder blijft te allen tijde verantwoordelijk voor zijn eigen bedrijfsvoering en de kwaliteit van de geleverde zorg. Een zorgverzekeraar moet er in het kader van de op hem rustende zorgplicht voor zorgen dat zijn verzekerden hun recht op zorg tot gelding kunnen brengen. Dit kan in het geval er sprake is van continuïteitsproblemen bij een van de bij de verzekeraar onder contract staande zorgaanbieders betekenen dat hij voor zijn verzekerden die bij die betreffende zorgaanbieder in zorg zijn op zoek gaat naar vervangend zorgaanbod. Ook kan dit betekenen dat de zorgverzekeraar voor die verzekerden zelf tijdelijk de continuïteit van zorg borgt door zelf tijdelijk de zorg te organiseren tot het moment waarop een andere zorgaanbieder die zorg overneemt.
ANH JANSEN
15-10-2012
18:10
Hetperspectief van de banken wordt ingegeven door dit soort berichten uit de Tweede Kamer:
De leden van de SP-fractie vragen de regering uiteen te zetten wat de consequentie ten aanzien van marktwerking in de zorg zou moeten zijn indien de in het wetsvoorstel genoemde maatregelen de aan het stelsel verbonden inherente risico’s onvoldoende blijken weg te nemen.
De overheid is verantwoordelijk voor het borgen van de drie publieke belangen: kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. In die context moeten de aanscherpingen uit dit wetsvoorstel worden geplaatst. Daarnaast constateert de regering dat sinds de invoering van marktwerking de lange wachttijden grotendeels zijn verdwenen, de kwaliteit is verbeterd, er meer keuze is voor patiënten/cliënten en ook de mate van transparantie is gestegen. De regering kiest ervoor verder te gaan op de ingeslagen weg en het systeem van vraagsturing te vervolmaken.
De leden van de SP-fractie vragen de regering uiteen te zetten wat de consequentie ten aanzien van marktwerking in de zorg zou moeten zijn indien de in het wetsvoorstel genoemde maatregelen de aan het stelsel verbonden inherente risico’s onvoldoende blijken weg te nemen.
De overheid is verantwoordelijk voor het borgen van de drie publieke belangen: kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. In die context moeten de aanscherpingen uit dit wetsvoorstel worden geplaatst. Daarnaast constateert de regering dat sinds de invoering van marktwerking de lange wachttijden grotendeels zijn verdwenen, de kwaliteit is verbeterd, er meer keuze is voor patiënten/cliënten en ook de mate van transparantie is gestegen. De regering kiest ervoor verder te gaan op de ingeslagen weg en het systeem van vraagsturing te vervolmaken.
ANH JANSEN
15-10-2012
18:07
Pour Vous heeft de handdoek al in de ring geworpen en is samengegaan met Douglas als franchisnemer. Degenen die "Douglas' waardig zijn. Douglas moet het hebben van uitstraling en locatie. De rest kan naar Dio Drogisten.
Mediq Apotheken Nederland, Mediq Apotheken Polen en Douglas zullen echt niet in 1 pand samengaan. Ook verkoop van depositair merken via Mediq zal niet gebeuren; De Dior en Chanel's laten dat niet toe. Hun toegevoegde waarde is het imago en imago moet je niet te grabbel gooien.
Aan Mediq zit een luchtje en aan Douglas zit een luchtje. Dat is de enige overeenkomst en Advent is de partij die dat luchtje eruit gaat persen.
Om nu een franchisenemer te worden van Douglas is nu het laatste wat je moet doen. Idem van Mediq. Advent weet wat te doen met de fees en kortingen van franchisenemers.
Welk perspectief je ziet hangt af van wat je draagt.
In ieder geval zijn de banken zeer zorgvuldig en kritisch met aangaan van financieringen bij apotheken; hun perspectief is die van de afgrond; zelfs Felix Baumgartner durft hierin niet te springen.
Mediq Apotheken Nederland, Mediq Apotheken Polen en Douglas zullen echt niet in 1 pand samengaan. Ook verkoop van depositair merken via Mediq zal niet gebeuren; De Dior en Chanel's laten dat niet toe. Hun toegevoegde waarde is het imago en imago moet je niet te grabbel gooien.
Aan Mediq zit een luchtje en aan Douglas zit een luchtje. Dat is de enige overeenkomst en Advent is de partij die dat luchtje eruit gaat persen.
Om nu een franchisenemer te worden van Douglas is nu het laatste wat je moet doen. Idem van Mediq. Advent weet wat te doen met de fees en kortingen van franchisenemers.
Welk perspectief je ziet hangt af van wat je draagt.
In ieder geval zijn de banken zeer zorgvuldig en kritisch met aangaan van financieringen bij apotheken; hun perspectief is die van de afgrond; zelfs Felix Baumgartner durft hierin niet te springen.
henricop
15-10-2012
16:32
Gaat investeerder mediq combineren met Douglas (van de parfum)
Ik zie nieuwe perspectieven.
http://de.finance.yahoo.com/nachrichten/us-großinvestor-advent-will-douglas-110721529.html
Ik zie nieuwe perspectieven.
http://de.finance.yahoo.com/nachrichten/us-großinvestor-advent-will-douglas-110721529.html
henricop
15-10-2012
16:13
A Klink verwacht dat meer geld tot minder zorg leidt als ik het goed begrijp. Lastig titreren lijkt mij. In verleden leidde dit systeem toen ik net als apotheker was begonnen tot huisartsenpraktijken, die "gesloten" waren voor (veelal vaak komende) ziekenfondspatienten en "open" voor particulieren, mits niet te moeilijke patienten.
Het budget was voldoende dus.
Anno vandaag regelen zorgverzekaars dit in de ziekenhuizen met de vaste bedragen per jaar. Op de goede plek dus en zie de ziekenhuizen verzetten minder werk.
Dat is precies wat Ab niet wilde! Jammer dat de man er nu pas achterkomt dat markt en zorg niet samengaan.
Het budget was voldoende dus.
Anno vandaag regelen zorgverzekaars dit in de ziekenhuizen met de vaste bedragen per jaar. Op de goede plek dus en zie de ziekenhuizen verzetten minder werk.
Dat is precies wat Ab niet wilde! Jammer dat de man er nu pas achterkomt dat markt en zorg niet samengaan.
ANH JANSEN
15-10-2012
13:56
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/04/12/kamerbrief-over-de-voortgangsrapportage-kwaliteitsinstituut-voor-de-zorg.html
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/10/09/nota-naar-aanleiding-van-het-verslag-inzake-het-wetsvoorstel-tot-wijziging-van-de-wet-marktordening-gezondheidszorg-etc.html
Verplichte leesstof. Ook voor de 250 man KNMP PR man/vrouw!
En NapCo niet te vergeten die gewoon mee strompelt en waggelt met de KNMP om maar geen tweedeling te veroorzaken in de farmaceutische zorg; ook NapCo heeft actief meegewerkt aan de 14 prestaties zonder te beseffen of in te zien dat je de tegenpartij niet meer knoppen moet geven dan 1! Ook de stukken over NZi geven het weer aan.
Gezien de antwoorden op de gestelde vragen wordt het allemaal nog erger; de verzekeraars kunnen alle kanten als de kosten maar dalen! Richtlijnen zijn er om van af te wijken, als de kwaliteit nog maar acceptabel.
A Klink zei het al als Minister en E Schippers zegt het nu ook. Continuiteit van het Regeringsbeleid heet dat. GMT VWS bepaalt de gang van zaken. A Klink doet er niet toe. Het is Hugo Hurts et al.
Hugo Hurts als KNMP voorzitter dan maar?
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/10/09/nota-naar-aanleiding-van-het-verslag-inzake-het-wetsvoorstel-tot-wijziging-van-de-wet-marktordening-gezondheidszorg-etc.html
Verplichte leesstof. Ook voor de 250 man KNMP PR man/vrouw!
En NapCo niet te vergeten die gewoon mee strompelt en waggelt met de KNMP om maar geen tweedeling te veroorzaken in de farmaceutische zorg; ook NapCo heeft actief meegewerkt aan de 14 prestaties zonder te beseffen of in te zien dat je de tegenpartij niet meer knoppen moet geven dan 1! Ook de stukken over NZi geven het weer aan.
Gezien de antwoorden op de gestelde vragen wordt het allemaal nog erger; de verzekeraars kunnen alle kanten als de kosten maar dalen! Richtlijnen zijn er om van af te wijken, als de kwaliteit nog maar acceptabel.
A Klink zei het al als Minister en E Schippers zegt het nu ook. Continuiteit van het Regeringsbeleid heet dat. GMT VWS bepaalt de gang van zaken. A Klink doet er niet toe. Het is Hugo Hurts et al.
Hugo Hurts als KNMP voorzitter dan maar?
ANH JANSEN
14-10-2012
19:55
Dank voor de webcast.
A Klink van Booz&Co is heel grappig; wij betalen farmacie in een gefragmenteerde manier, op volume, op regels en niet op kwaliteit. Daarom hebben wij de prestatie bekostiging ingevoerd, op verzoek van de KNMP; 14 prestaties afgesproken. (Hoezo fragmentatie?) en iedere prestatie met een eigen tarief (hoezo fragmentatie?) en THS, medicatie gesprek, MRT, opname gesprek, ontslag gesprek, niet verstrekken gesprek, geneesmiddel gebonden instructie.
De vergoeding is meer gefragmenteerd als ooit tevoren. Het blijkt de KNMP en A Klink te ontgaan.
Een abonnementstarief is niet gefragmenteerde bekostiging. Dat wil A Klink niet. En de KNMP eigenlijk ook niet, want past in een concurrerende omgeving van marktwerking die de KNMP ook nog steeds wil.
Dus komt A Klink met een voorbeeld uit Zweden! NHS model! Geen concurrentie en marktwerking!
En dus komt A KLink met Kaiser Permanente; vertikaal geÏntegreerde verzekeraar. Een echte HMO en eigenlijk een ziekenfondssysteem! Alle zorgverleners in loondienst van KP!
8,3miljoen Amerikanen is verzekerd bij KP. Van de 360 miljoen.
En deze man huurt de KNMP in als adviseur. En deze man schaamt zich niet voor invoering van 14 prestaties en vrije tarieven, per verzekeraaar een andere tarief, voor iedere NZa regel 1. EU, TU, ANZ, MR, etc. Fragmentatie? Hoe kom je erbij?
A Klink van Booz&Co is heel grappig; wij betalen farmacie in een gefragmenteerde manier, op volume, op regels en niet op kwaliteit. Daarom hebben wij de prestatie bekostiging ingevoerd, op verzoek van de KNMP; 14 prestaties afgesproken. (Hoezo fragmentatie?) en iedere prestatie met een eigen tarief (hoezo fragmentatie?) en THS, medicatie gesprek, MRT, opname gesprek, ontslag gesprek, niet verstrekken gesprek, geneesmiddel gebonden instructie.
De vergoeding is meer gefragmenteerd als ooit tevoren. Het blijkt de KNMP en A Klink te ontgaan.
Een abonnementstarief is niet gefragmenteerde bekostiging. Dat wil A Klink niet. En de KNMP eigenlijk ook niet, want past in een concurrerende omgeving van marktwerking die de KNMP ook nog steeds wil.
Dus komt A Klink met een voorbeeld uit Zweden! NHS model! Geen concurrentie en marktwerking!
En dus komt A KLink met Kaiser Permanente; vertikaal geÏntegreerde verzekeraar. Een echte HMO en eigenlijk een ziekenfondssysteem! Alle zorgverleners in loondienst van KP!
8,3miljoen Amerikanen is verzekerd bij KP. Van de 360 miljoen.
En deze man huurt de KNMP in als adviseur. En deze man schaamt zich niet voor invoering van 14 prestaties en vrije tarieven, per verzekeraaar een andere tarief, voor iedere NZa regel 1. EU, TU, ANZ, MR, etc. Fragmentatie? Hoe kom je erbij?
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.