Paul Lebbink: Bewaak toegang tot bereidende apotheker

Apothekers kunnen hoge medicijnkosten beteugelen, maar niet zonder steun van overheid of zorgverzekeraars, schrijven Paul Lebbink en Arwin Ramcharan.(NRC Next)

>>> Lees verder (Artikel)

mooi verhaal. goed geschreven. 750 gebruikers van Orkambi in Nederland. 800 bereidende apotheken. Apotheken mogen dit soort gepatenteerde middelen alleen voor eigen 'ingeschreven' patienten bereiden en ter hand stellen.

1 pati�nt per apotheek. Bereidingsruimte? Medewerkers? Apparatuur? Controles? Registraties? Evidence Based? Grondstoffen? Trainingen? Opleidingen? Gelukkig zijn er nog de Stipco gelden. Dit zijn Ad hoc preparaten! Geen voorraad aanhouden!

Laat een triple AAA econoom hier eens aan rekenen.

150.000 euro per jaar per pati�nt? Inclusief bezorg kosten!

Waarom zijn Niche producten en Weesgeneesmiddelen ook weer zo 'duur'? Een tank is ook duurder dan een Dacia.

ANH JANSEN | 14-11-2017 | 20:17

https://www.iex.nl/Column/89724/Even-slikken.aspx

Dat die niche producten belachelijk geprijsd zijn is echter evident. Zie de link. TEVA weet er alles van. Heeft Copaxone als merkgeneesmiddel en trekt dat helemaal leeg.

30% van de winst komt van Copaxone. 20% van de omzet komt van de eigen merkgeneesmiddelen.

TEVA zoekt als generieke leverancier naar meer patentgeneesmiddelen. Concurreert zo met de Breaking Paul Lebbinks van deze wereld.

Wie gaat die strijd winnen? Speltheorie zegt toch dat Breaking Paul beter bij zijn Cannabis Oil kan blijven.

Snake Oil verkoopt altijd tegen marktconforme prijzen.

ANH JANSEN | 14-11-2017 | 20:33

Commissiebrief over verzoek om reactie op bericht 'Apotheek die zelf medicijnen bereidt in gevaar�

Bovenstaande geeft voldoende stof om verder met het veld over te spreken. Ik zal met de KNMP in gesprek gaan om te kijken welke kansen en bedreigingen zij zien en wat er volgens hen nodig is om noodzakelijke apotheekbereidingen ook in de toekomst beschikbaar te houden.

De Minister.

Speelt de vermoorde onschuld zelve. Gaat praten met de KNMP en niet met de verzekeraars. De KNMP gaat over de 'kaders' en niet over het geld. Het gaat om het geld en daar gaan de verzekeraars (met de Minister zelf) over en daar praat de Minister juist niet mee.

ANH JANSEN | 14-11-2017 | 22:39

De KNMP wordt geleid door een niet-praktiserend apotheker. Dat bevalt het bestuur zo goed dat ze hem automatisch herbenoemen voor een periode van 3 jaar. Tegenkandidaten mogen niet worden gesteld.

De KNMP is een Stichting, geen vereniging meer.

Johan Kortekaas | 15-11-2017 | 10:34

Als het aan Achmea ligt gaat de deur tot de bereidende apotheek dicht en blijft deze dicht.

Zorgzoeker; nog geen enkele apotheek gecontracteerd.

Ziektekostenpolissen Achmea e.a. vermelden wel de voorwaarden en de reglementen; daarin staat klip en klaar de jaarleveringen genoemd. Aan te wijzen door Achmea.

Gaat Achmea nu al die polissen en reglementen wijzigen? Wijziging in polisvoorwaarden en reglementen is reden voor opzeggen polis en overstappen naar andere verzekeraar?

Als niemand tekent is het een boycot en grijpt de NZa in. Allemaal tekenen en NZa doet boekenonderzoek bij apotheken: overwinst? Ja? Dan mag Achmea doorgaan.

ANH JANSEN | 15-11-2017 | 11:20

Wilma plast nu dapper mee in het PW.

https://www.pw.nl/vaste-rubrieken/columns/2017/hoe-dan

Johan Kortekaas | 15-11-2017 | 11:26

https://www.youtube.com/watch?v=hWcc4PptU44

Weer een verminkt linkje door het PW.

Het gaat om bovenstaande film.

They shoot horses, don�t they?

De deelnemers zijn altijd het haasje, integraal te zien via YouTube

Later ingebakken in de Zorgverzekeringswet..

Johan Kortekaas | 15-11-2017 | 11:29

https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/zorgverlener/2010005/apotheek-efarma-beverwijk/1948RK-14#apotheek

Apotheek

Gecontracteerd. U kunt in 2018 naar deze apotheek.

Het eerste schaap is over de dam. Wie volgen?

Mediqdirect? Mosadexdirect? Pluripharmdirect? Alphega-apotheekdirect? Nationale-Apotheek? Thuisapotheek?

En Achmea verzekerden mogen bij uitzondering en bij nood/kuren toch naar de openbare apotheken; weigeren kan niet. Jurisprudentie over. Slim van Achmea.

NZa staat klaar om in te grijpen. Boycot mag niet. Boekenonderzoek als wapen achter de hand. Macrocijfers. "overwinst"? Daar willen ketens niet aan.

Dus dit gaat gewoon door!

ANH JANSEN | 15-11-2017 | 16:43

Merkwaardig is daarbij dat NHG en KNMP wel vallen over de jaarleveringen en niet over de belachelijke vergoedingen voor de zorg. Ter handstelling? Eigen bereiding? ICT? EPD/LSP? Receptafhandeling afdoen als postzegel plakken is tonen van onbegrip en te ver afstaan van de werkvloer.

MBO is heilig? Ehealth de toekomst? En dan alvast al 20% prijsdaling inboeken omdat ehealth de zorg goedkoper zal maken?

Onbegrijpelijk dat NHG, KNMP en Collectieven daar wel akkoord mee gaan.

ANH JANSEN | 15-11-2017 | 16:52