ANH JANSEN
22-09-2010
22:07
KNMP brief JS/HB20100191/JB. AO 16 september 2010 over uitvoering motie 32123xvi nr 151.
"Het uitleggen hoeveel de bijbetaling deze maand is met als doel (noodzakelijke) het geneesmiddelengebruik te remmen past niet in deze zorgrelatie".
"De KNMP is er dan ook van overtuigd dat bijbetalen voor geneesmiddelen penny wise, pound foolish is.
"De KNMP heeft de afgelopen jaren van harte meegewerkt aan het tot stand komen van transparante lage medicijnprijzen."
"afschaffing Claw Back noodzakelijk" Fabrikanten hebben de kortingen al enorm teruggebracht, maar zullen nu genoodzaakt zijn om de thans resterende inkoopvoordelen, die onderdeel zijn van het door de NZa vastgestelde apotheektarief, verder terug te schroeven. Herijking van het GVS kan dan ook niet plaatsvinden zonder dat de claw back wordt afgeschaft."
===Onderhandelen is een kunst en die beheerst het HB van de KNMP overduidelijk niet. Niet alleen lezen ze de VWS en NZa stukken niet, ze blijven de kunst onmachtig zich te verplaatsen in de tegenstander met alle gevolgen voor de openbare apotheken van dien: taakstelling 2011: 155 miljoen euro: 105, 20 en 30 miljoen. 80.000 euro per apotheek. De 50 miljoen van de TNF wordt door Mediq, eFarma, ApotheekZorg e.a. opgehoest, tenzij de KNMP ook dat weet te verstieren. Wat een ongelooflijke incompetentie.
henricop
19-09-2010
14:06
Laat Jan zijn karwei afmaken en geef hem een tweede termijn was de oproep.
Ik kan mij niet voorstellen dat ASKA en Napco daar ook zo over denken. Dan moet ik me echt alleen nog op mijn eogen apotheek gaan focussen! Smits is de ergste voorzitter die we de afgelopen 20 jaar gehad hebben. Onzichtbaar als het moeilijk was, niet geloofd door VWS.ZN etc.
Kees zwaan
18-09-2010
07:48
Dus: Meer opbrengsten: lager tarief
Minder kosten: idem.
Doe je beide, dan ben je snel klaar.
Principe van deze communicerende vaten is watertrappelen:
Efficiëntie: Ontdoen van ballast: Je krijgt er een baksteen bij.
Je vangt een reddingsboei: meer omzet(een collega valt om): baksteen er bij.
Kortom een uiterst efficiënte manier om de 'zaak' snel kapot te maken. Uiteraard met steun van TK en EK.
Rationeel is de enige optie: niets doen, maar wie doet dat??
Kees zwaan
18-09-2010
07:39
Deze is ook 'leuk' voor het vertrouwen, zo bleek uit het overleg tussen KNMP en NZa:
'17 september 2010
Tijdens het Technisch overleg werd de KNMP-delegatie duidelijk dat achter de “kostprijsprincipes Eerste lijn zorg” meer schuil gaat dan wij vooraf konden vermoeden. Apotheken, maar ook huisartsen, tandartsen etc. zullen hier veel last van krijgen. Opbrengsten uit de praktijk (onderneming) en het norminkomen zullen communicerende vaten worden. Het norminkomen kan het bedrijfsrisico echter niet dekken. Bovendien worden alle efficiencyvoordelen die door praktijk- en apotheekhoudenden worden geboekt, afgeboekt op het tarief voor de opvolgende jaren.
Dynamische eerste lijn
De afgelopen jaren hebben partijen geïnvesteerd in een “dynamische eerste lijn”. De patiënt kreeg meer keuze en werd efficiënter en sneller geholpen. Kortom, innovaties en nieuwe zorg concepten ontstonden.
Partijen die deze vernieuwingen in gang hebben gezet deden dit in het belang van de patiënt en in de verwachting van een (maatschappelijk) rendement.'
henricop
17-09-2010
20:43
Cie Alders is ingesteld door Klink om zich 2e Kamer van lijf te houden eind 2009.
Er zitten lieden in die elkaar niet vertrouwen, lekken (UVIT) over niet geleverde preferente middelen en namens de KNMP verklaart Bouvy dat alle zorg van apothekers onbewezen is. Geen regie dus, geen vertrouwen, dus:
Klink weg, Alders strjkt een niet misselijk honorarium op, Hurts is gewoon over zijn houdbaarheidsdatum heen en denkt al 5 jaar dat alles goed komt en wij staan met net zo lege handen als eind 2009. 2011 rampjaar -600 apotheken
ANH JANSEN
17-09-2010
20:26
De hamvraag werd niet gesteld: "waarom is geen enkele zorgverzekeraar bereid geweest het NZa kostendekkend tarief te contracteren in ruil voor inlevering van alle legitieme inkomsten uit de handel en afschaffing van de claw back?"
De NZa stelt voor 10 euro per WMG. Geen enkele zorgverzekeraar was ook maar bereid erop in te gaan. Een aantal wilde weten wat nu de inkoopvoordelen zijn en wilde niet verder gaan dan 1 op 1 inruilen. Dat werkt dus niet. Tekent het onvermogen van zorgverzekeraars om zorg in te kopen als het zorg betreft.
Cato: "overigens ben ik van mening dat de voorzitter van de KNMP een praktiserend apotheekhoudend apotheker dient te zijn".
ANH JANSEN
17-09-2010
20:23
Discussie met de 3 zorgverzekeraars, Achmea, Agis en UVIT, duurde 1 uur en koste 1 krat Bavaria. Beluisterd tijdens het nalopen van de recepten en de medicatiesignaallijsten. Voor 12 uur moet immers alles zijn nagezien en nagebeld.
De 3 mannen weten het zelf ook niet meer. Zijn het spoor bijster en spreken zichzelf consequent tegen. Jammer dat de voorzitter niet deskundig was. Denemarken vergelijken met Nederland is onmogelijk. Denemarken is een centraal geleid zorgstelsel, zonder concurrentie, met vestigingsbeleid en zo meer. Nederland een gereguleerd marktwerkingsyssteem dat fraai is gefileerd door De Graaff, de eerste spreker. Zorgaanbieders kunnen zich geheel wijden aan hun zorg en vullen dan ook de prestatie indicatoren zonder meer in. De zorgverzekeraars in Nederland weigeren gezamenlijk 1 lijn te trekken, ook in de ketenzorg, ook in de zorggroepen. Geen wonder dat het invullen van de prestatie indicatoren slecht gaat. Zorgverzekeraars proberen onderste uit de kan te zuigen en spelen zorgaanbieders tegen elkaar uit. Dat werkt niet stimulerend. Braal: initiatieven zijn altijd welkom: zorgaanbieders die zorg tegen lagere prijs willen leveren kunnen bij ons altijd terecht, met betere kwaliteit. De man snapt zelf niet dat zoiets met de NZa in de nek niet kan slagen. Agis en Uvit zijn geen haar beter. Vergeten de rol van VWS/NZa en de budgettering. Hebben zij een rol? Neen.
entrepeneur
17-09-2010
14:46
De zorgverzekeraar mag tot op heden van de NZa alles, zolang de consument er maar beter van wordt. En dat is per definitie bij de onderhandelingen het geval. Je hebt geen commissie nodig om in te zien dat deze oligopolie tot fricties leidt.