Ons laatste Nieuws
20 jul
Stijging tariefinkomsten minder dan loonontwikkeling
De gemiddelde Nederlandse openbare apotheek behaalde in 2016 een omzet van € 2,182 miljoen aan farmaceutische zorg die wordt vergoed uit het basispakket. Dat is 1,3% meer dan in 2015. De tariefinkomsten stegen met 0,6% tot € 648.000.
De gemiddelde stijging van de tariefinkomsten per apotheek met 0,6% in 2016 bleek iets hoger te zijn dan de vraag naar farmaceutische zorg. De gemiddelde groei daarvan bedroeg, uitgedrukt in het aantal verstrekkingen, 0,2%. Er zijn in 2016 iets meer geneesmiddelen per voorschrift verstrekt, waardoor de totale hoeveelheid verstrekte geneesmiddelen in 2016, gemeten in standaarddagdoseringen (DDD), met 2,1% toenam. De stijging van de tariefinkomsten bleef echter achter bij de overheidsbijdrage loonkostenontwikkeling (OVA), die bedroeg 1,86% voor 2016 (2,04% voor 2017). In andere zorgsectoren hanteert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dit percentage bij de tariefvaststelling. In de farmacie bemoeit de NZa zich sinds 2012 niet meer met de tarieven.
Vergoede zorg
In 2016 verstrekte een openbare apotheek gemiddeld 117.000 keer een receptplichtig geneesmiddel. De vergoeding hiervoor zorgde er samen met de vergoeding voor de prestaties farmaceutische zorg voor dat de WMG-tariefinkomsten gemiddeld € 644.000 per apotheek bedroegen. In 2015 was dat € 640.000. Met ingang van 2016 is het uitgiftegesprek bij een nieuw geneesmiddel geen aparte farmaceutische prestatie meer, maar is het weer onderdeel van het terhandstellingstarief. De prestaties farmaceutische zorg die apotheken sinds 2016 uitvoeren zijn vooral medicatiebeoordelingen van patiënten met chronisch geneesmiddelengebruik en instructies voor het gebruik van geneesmiddel-gerelateerde hulpmiddelen.
De inkomsten aan niet receptplichtige geneesmiddelen uit het basispakket daalden in 2016 met 9% tot € 4000 per apotheek. Voor dat bedrag verstrekten apothekers 4300 keer zo’n geneesmiddel. Samen met de WMG-tariefinkomsten komt het totaal aan inkomsten uit vergoede zorg uit op € 648.000.
Aan geneesmiddelkosten declareerde de gemiddelde apotheek € 1,53 miljoen bij de zorgverzekeraars, een stijging van 1,6%. Dit komt niet door prijsverhogingen van geneesmiddelen, maar vooral doordat naar verhouding iets meer duurdere middelen werden voorgeschreven.
Bovenstaande cijfers gelden voor de gemiddelde openbare apotheek in Nederland. Omdat de ‘reguliere’ wijkapotheken daarin een erg groot aandeel hebben, geven ze tevens een redelijk beeld van de gemiddelde wijkapotheek. De gemiddelde dienstapotheek had in 2016 ‘slechts’ 24.000 terhandstellingen van geneesmiddelen uit het basispakket. Het tarief voor een terhandstelling in een dienstapotheek bedroeg in 2016 maximaal € 45. Er is een subsidieregeling van kracht die de kosten voor de terhandstelling boven dat bedrag vergoedt. De minister is overgegaan tot deze regeling nadat de tarieven voor dienstapotheken, in met name dunbevolkte gebieden, erg hoog uitkwamen na de introductie van een transparante, kostendekkende tariefregeling. Het aantal terhandstellingen van de gemiddelde poliklinische apotheek steeg van 77.000 naar 83.000, een plus van 7,8%.
Grafiek: Geneesmiddelkosten en tariefinkomsten uit basispakket per apotheek (in duizenden euro’s).
De vraag naar farmaceutische zorg nam in 2016 beperkt toe
Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen
https://www.pw.nl//vaste-rubrieken/columns/2017/hondenhok
GKN voor de komende 3 jaar voorzitter van Het Hondenhok, Farmaactueel gaat nog 3 jaar door met de serie:
--Hoe Het Hondenhok verdween van de Alexanderstraat--
Zorg is niet declarabel.
Handel wel.
Nederland is een narcostaat, zelfs de gevangenen slikken drugs.
Geneesmiddelen zitten in het verdomhoekje.
SFK is de rekentool van VWS.
Niemand grijpt in want de PRAWDA is het blad van VWS.
2020 Einde oefening.
-Acute zorg Politheken
-Chronische zorg Centraal vullen
-Zorg 300 BIGGERS met aanloopsubsidie van VWS.
2000 apotheken dicht binnen 3 jaar.
GKN voor een laatste termijn.
Terminator.
-Jaarleveringen komen eraan. En de aanbestedingen single source middelen. Lees de Achmea brochure: Achmea behoudt zich het recht voor om de groep stoffen uit te breiden! Is dus geen limitering van stoffen! Hellend vlak.
De KNMP is er voorstander van; nieuwe bekostiging voor de zorg apotheker, mits KNMP Geregistreerd Openbaar Apotheker specialist.
Extreme Group Thinking met nauwe Tunnel visie. Welke visie?
--Wil de KNMP/SFK stoppen met deze onzin te verkopen?
Dacht niet dat de werkdruk is gedaald het afgelopen jaar en ook dit jaar is het alleen maar verder gestegen.
Uitvraag KNMP indicatoren al afgehandeld? Collectieven vragen ook hun deel uit. Zo ook VWS en IGZ. Verzekeraars weten er ook raad mee: dagprijzen, profielen, preferentie en LPG met Couvert als toetje; leverbaarheid doet de werklast nog eens extra toenemen; niet leverbaar? Hoor je achteraf, laten vervallen en opnieuw aanschrijven. Zo doe je alles driedubbel en voor steeds minder geld, met steeds meer 'zorg'.
-Neen, dat doet de KNMP wel. CAO onderhandelingen nemen de KNMP en de Collectieven voor hun rekening. Gaan uit van het KNMP Norma Apotheek Computer Model. Er is volgens de KNMP sprake van 'overwinst', dus het kan eraf. Volgens de KNMP en Collectieven.
De KNMP mag naar eigen zeggen zich niet bemoeien met de prijzen, maar wel over de financiering. Macro, meso en micro.
Financiering is prijzen. De KNMP doet aan VWS speak.
De openbare apothekers merken het aan het vege lijf.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.