Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


23 jul

Persbericht apotheek de Fotein Culemorg

Apotheek de Fonteijn is weer open met betere service door scheiding van farmaceutische patiëntenzorg en farmaceutische logistiek. (Persbericht)

c

‘De week van de sluiting is goed gebruikt om de aanloopproblemen weg te werken’

Apotheek De Fonteijn weer open

Het team van Apotheek De Fonteijn heeft de afgelopen week in goed overleg met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) alle tekortkomingen weggewerkt. Door de zorgverlening beter te verdelen over de zorgbehoefte (acute zorgbehoefte met vereiste informatie, herhaalreceptuur, noodzakelijke zorg in de apotheek, gebruik van afhaalkluisjes, bezorgdiensten) krijgt iedere cliënt zorg op maat. Zo kunnen wachttijden tot een minimum worden teruggebracht.

Geïntegreerde Farmaceutisch Zorgverlening vergt aanpassingen

Apotheek De Fonteijn als onderdeel van het medisch centrum is door de apothekers van Apotheek Terweijde en de Stads Apotheek opgezet om zogeheten geïntegreerde farmaceutische zorgverlening GFZ) in te voeren. GFZ houdt in dat zoveel mogelijk in nauwe samenwerking met de huisartsen en andere zorgverleners farmaceutische zorg wordt verleend. Deze aanpak sluit aan bij het beleid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en komt tegemoet aan de wensen van zorgverzekeraars.

Nuttig gebruik van de week van de sluiting

Deze nieuwe vorm van zorgverlening houdt echter voor alle partijen de nodige veranderingen in betreffende de wijze waarop de zorg wordt verleend, de kosten van de veranderende zorgverlening en de vergoeding van de nieuwe zorgverlening. Als gevolg hiervan worden alle betrokkenen geconfronteerd met problemen die niet of onvoldoende waren voorzien. Helaas is dat in Apotheek De Fonteijn ook het geval geweest. Door de sluiting van de afgelopen week is het mogelijk geweest om in goede afstemming met IGZ de maatregelen te treffen die nodig waren om de onvolkomenheden weg te werken.

 

De nieuwe werkwijze van Apotheek De Fonteijn

In nauwe samenwerking met de huisartsen zal zorg op maat worden geboden. Dat houdt voor de cliënten in dat gekozen kan worden tussen: [a] bezoek aan de apotheek (ten behoeve van advies, begeleiding bij het gebruik, informatie en toelichting op het medicijn en/of het hulpmiddel, aanschaf van zelfzorgartikelen en het gemak van meenemen van voorgeschreven middelen na bezoek aan de artsen in het gezondheidscentrum), [b] gebruik van de afhaalkluisjes voor medicatie waarvan het gebruik bekend is en [c] bezorging. Door zoveel mogelijk gebruik te maken van deze keuzemogelijkheden worden wachttijden teruggebracht tot het minimum.

Informatie

Apotheek de Fonteijn zal door directe contacten, publicaties in de apotheek, informatie via de website, uitingen via de media, enz., de cliënten en alle overige betrokkenen zo snel en volledig mogelijk informeren over de nieuwe werkwijze.

ANH JANSEN 27-07-2012 17:21
Neen. Het systeemmodel Zorgstelsel 2006 gaat expliciet uit van de zorginkoop door verzekeraars namens hun verzekerden. De verzekerden hebben zelf niets te zeggen, mogen met de voeten stemmen als hun verzekeraar het slecht doet in hun ogen; koppeling tussen basisverzekering en aanvullende verzekeringen verhinderen dat echter. In de regel kunnen verzekeraars dan ook rekenen op de klandizie van een verzekerde gedurende 25 tot 40 jaar.

En de verschillen tussen de verzekeraars zijn er niet. Niet in premie, niet in kwaliteit. Er is totaal geen transparantie. Dus waar zouden de verzekerden uit moeten kiezen? Uit onvrede overstappen naar een andere die niet thuis geeft op het gebied van kwaliteit?

En lees de adviezen van de Commissie Baarsma. Worden serieus genomen en zo mogelijk allemaal overgenomen.

Patient centraal? Lees. Het is de bedoeling dat zorgverleners behandelingen gaan verzwijgen, uitstellen, afstellen of een goedkopere voorstellen ook al weten zij dat de duurdere effectiever is; de discretoire bevoegdheid van de zorgverlener kan worden gebruikt om de kosten te verhogen, het budget te doen overschrijden, maar ook om de kosten te verlagen!

Commissie Stiekum is een Nederlandse uitvinding.

De Eed van Hippocrates kan volgens de Commissie Baarsma op de vuilnishoop van de beschaving. In de shredder.

In zo'n land staat de burger niet centraal en de patient al helemaal niet.
adiyaman 25-07-2012 22:38
"Komt tegemoet aan de wensen van de zorgverzekeraars". Zowel deze actoren opgesomd hierboven als de ondersteuners van deze werkwijze (KNMP inbegrepen?) vergeten hierbij kennelijk dat de patient centraal staat in de zorgverlening.
adiyaman 25-07-2012 22:35
"GFZ houdt in dat zoveel mogelijk in nauwe samenwerking met de huisartsen en andere zorgverleners farmaceutische zorg wordt verleend. Deze aanpak sluit aan bij het beleid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en komt tegemoet aan de wensen van zorgverzekeraars."

"Geintegreerde Farmaceutische Zorgverlening" daar ga je zeker mee pronken tijdens het FIP-Congres dit jaar in Amsterdam. De KNMP staat hier dus achter???

http://www.zorgcentradebetuwe.nl/organisatie/nieuws/nieuwsarchief/2011/belangrijke+stap+naar+realisatie+ahoed/


» De deelnemende huisartsen uit Culemborg zijn: Mevr. A.E. Brinkman,

Mevr. J.A.M. Douven Mevr. M.Schellekens, Mevr.A.A.J. van Vugt,

Dhr. J. Bennink, Dhr. H.B.W. Isfordink, Dhr. J. Melief en

Dhr. F. R. van den Heuvel.

» De deelnemende Apotheken zijn Apotheek Terweijde B.V (vertegenwoordigd

door dhr. J.A. Dam en dhr. J.P. Hallema) en Stadsapotheek Culemborg B.V.

(vertegenwoordigd door mevr M.J. Maas.).

» Zorgcentra De Betuwe werd vertegenwoordigd door bestuurder

mevrouw D.R.M. Maas.
adiyaman 25-07-2012 19:47
De Gelderlander editie Rivierenland meldt d.d. 25-7-2012 12.19 uur op de ipadversie het volgende:
"Waar het de afgelopen weken ook mis ging, is in het management. De fusieperikelen leidden tot het opstappen van twee apothekers. Die konden er niet meer tegen, werden ziek en gaven er de brui aan. Bovendien bleek een van de eigenaren van de apotheek gewoon op vakantie te zijn in plaats van aan het roer te staan".

Via de media hebben we allen vernomen dat tijdens het onaangekondigde inspectiebezoek geen enkele apotheker aanwezig was in de apotheek. Dit zijn toch wel zorgwekkende berichten die wij allen niet kunnen lezen in de persberichten en berichten van de KNMP en deze apotheek.

De patient lijkt in een wurggreep en is de dupe van dit geheel!
ANH JANSEN 25-07-2012 12:10
http://www.culemborgsecourant.nl/service/zoeken/zoals_het_eerst_ging_kan_niet_meer_28184737.html

Persbericht van de Culemborgse Courant.

Paul Melis geeft geen garantie en belooft niets.

Prima collega overigens. Roeit met de riemen die hij krijgt aangereikt en maakt er het beste van.

Maar alles bezorgen, 140 kluisjes erbij voor 18.000 patienten roept vragen op over de onderliggende visie. Mede gezien experiment vrije tarieven voor de dienstverlening en de interpretatie daarvan door KNMP, ZN/ZN-leden en VWS.

Dan moet je die tegenpartijen geen extra knoppen aanreiken en de boel verder uiteen laten rukken. De voorgestane scheiding van levering van geneesmiddelen en hulpmiddelen met die van de informatie en begeleiding is de domste ooit van de KNMP. Dat is nergens in de wereld vertoond en dat is niet voor niets. De KNMP gaat dit nu aantonen!

Omgekeerde wereld.
adiyaman 24-07-2012 11:06
"Het gebeurt geregeld dat inspectiediensten na incidenten ter discussie komen te staan. Volgens Ale komt dat omdat ze geen politieke rugdekking krijgen. Maar er zit een langere geschiedenis achter. ''Inspecties behandelen bedrijven en instellingen al sinds de jaren '90 als klanten en aangezien de klant koning is... '', aldus Ale.

''Als je die visie maar lang genoeg vasthoudt, heb je een hele generatie inspecteurs die handelt met het idee dat je het bedrijven en instellingen niet te lastig moet maken'', stelt de hoogleraar.

''Het personeel is ook niet goed meer opgeleid in het echte inspecteren. Er worden mensen aangenomen die vooral goed zijn in het afvinken van lijstjes.''



Bankentoezicht


Dat inspecties weinig meer voorstellen zie je volgens hem eigenlijk nog het beste door het financiële debacle en het toezicht op de banken.

''Er was totaal geen controle meer waardoor we nu in de problemen zitten. Het toezicht faalde totaal. De Nederlandsche Bank heeft liggen slapen bij het toezicht op de banken die hypotheken verstrekten van meer dan zes keer het jaarsalaris zonder een cent af te betalen.''

Ale vindt dat de politiek zich moet realiseren dat inspectiediensten en toezichthouders nodig zijn om een maatschappij goed te laten draaien, dat bedrijven en instellingen het niet te bont maken in het nadeel van de burgers."
bron: http://www.nu.nl/binnenland/2865595/overheidsinspecties-moeten-kritischer-opereren.html
adiyaman 24-07-2012 01:19
Er wordt letterlijk gesproken over pakketjes. Luister maar na:
http://www.youtube.com/watch?v=y3YAVeiCD4c

"De veiligheid van onze werken" zegt de apotheker alsof het om arbowetgeving en haar eigen koffie- en rusttijden gaat luister maar na:
http://www.youtube.com/watch?v=NHAFuYP36kc

De nieuwe werkwijze van de modelapotheek in Nederland!

ANH JANSEN 23-07-2012 23:39
De grote verandering is natuurlijk het aantrekken van een "Haan' in het hok der kippen. Zo zie je maar; in ieder kippenhok hoort minimaal 1 haan.

En prompt loopt alles weer op rolletjes.

Op Youtube zijn interviews te zien van de beide dames apothekers. De koelbloedigheid zelve en dat met de stress van zo ontzettend veel veranderingen tegelijk en dan nog hebben vrouwen de naam als enigen te kunnen multi-tasken.

Klopt ook wel; de mannelijke apotheker zit achter een provisorische tafel de stroom klanten te verdelen. 75% herhaling en 25% EU en OTC. Dat scheelt in drukte aan de balie, maar ondergraaft de functie van de openbare apotheker enorm. Ook bij de herhaalde receptuur kom je bij aflevering aan de balie voor verrassingen te staan; gebruik is veranderd, gebruik is gestopt. Niet alles wordt nu eenmaal doorgegeven aan de "bron" apotheek.

Het PostNL model komt nu op het netvlies branden; allemaal naar de Primera! Dat gaat met de Post al niet goed, laat staan met geneesmiddelen. Moeten we niet willen. Fijnmazig distributie en informatie netwerk. Conform de eisen die de Wetgever heeft gesteld middels de Geneesmiddelenwet, wat het ook mag kosten. Dan moet je als belangenbehartiger niet voor Minister van Financiën gaan spelen en een heel gedoogcircus gaan optuigen.

Blijft natuurlijk een blamage voor de extramurale farmacie. Jammer dat de KNMP en IGZ hieraan volop meewerken.
henricop 23-07-2012 23:20
Als ik in Culemborg woonde verhuisde ik. De vraag die ik houd is hoeveel apotheken in Nederland leveren Fonteijnzorg?
adiyaman 23-07-2012 18:41
Instellingen en zorgverleners met een maatregel:
Apotheek De Fonteijn in Culemborg
Bevel tot sluiting ingesteld op 13 juli 2012 en opgeheven op 20 juli 2012.
Verscherpt toezicht ingesteld op 20 juli 2012.(bron: www.igz.nl).

Op 12-7-2012 dus voor de zogenaamde sluiting van deze apotheek stond in het apothekersregister van de IGZ voor deze apotheek als apotheker apotheker met BIG-nummer 89064233417. Op d.d. 19-7-2012, dus na de zogenaamde sluiting, staat ingeschreven in het apothekersregister als apotheker apotheker met BIG-nummer: 09063618917.

De KNMP doet woordvoering voor alle apotheken in Culemborg en bovenstaand persbericht is hoogstwaarschijnlijk ook door de KNMP opgesteld. Opmerkelijk is ook waarom de IGZ geen rapport openbaar maakt met bevel en onderzoeksbevindingen zoals dat wel was gebeurd bij Apotheek Arnhem-Zuid. Zo volledig mogelijke informatievoorziening daar is vooralsnog geen sprake van !

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.