Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
24 jul
Reactie KNMP op RIVM-rapport Polyfarmacie kwetsbare ouderen
De KNMP onderschrijft de kernboodschappen van het rapport ‘Polyfarmacie bij kwetsbare ouderen: inventarisatie van risico’s en mogelijke interventiestrategieën’ van het RIVM. Ouderen die voor meerdere chronische aandoeningen verschillende medicijnen gebruiken, lopen inderdaad aanzienlijke risico’s op schade als gevolg van verkeerd medicijngebruik.
De KNMP onderschrijft de kernboodschappen van het rapport ‘Polyfarmacie bij kwetsbare ouderen: inventarisatie van risico’s en mogelijke interventiestrategieën’ van het RIVM. Ouderen die voor meerdere chronische aandoeningen verschillende medicijnen gebruiken, lopen inderdaad aanzienlijke risico’s op schade als gevolg van verkeerd medicijngebruik.
Openbare apothekers zitten er niet om het falen van anderen op te lossen.
Triamcinolon pasta spoed? Er is pas sprake van spoed als uitsel leidt tot schade bij de klant/ patient.
Het is dus de apotheker die op basis van kennis en kunde bepaald of iets spoed is of niet.
Het in de houding springen als er iemand blaft is " old school" KNMP denken. Wat dat ons heeft gebracht is maar al te bekend. De meerwaarde van de apotheker is gelegen in zijn optreden als zelfstandig denkend en opererend professional , niet als kritiekloos uitvoerder van alle onzin die de apotheek binnenkomt.
Spoedeisend is in het oog van de waarnemer: kan zijn de arts, kan zijn de patiënt. Penicilline/vancomyine/e.d. cassettes, morfine, dormicum, dexamethason capsules 60mg, morfine gel, triamcinolon pasta e.d. zijn niet op voorraad te houden en patienten worden ontslagen uit ziekenhuizen zonder medicijnen; dan is het spoed!
Kostendekkend vergoeden door verzekeraars is toch het geval? AIP Z-index KNMP voorziet daar toch in? En de prestatie bekostiging? Gedifferentieerd tarief toch? Uitonderhandeld en macro budgettair neutraal doorgerekend door SFK/KNMP. Wat zeuren we dan nog over kostendekkend berekenen van elders ingekochte doorgeleverde bereidingen?
Reken maar dat Magistrale Bereider, Collegiale Bereider kostendekkend factureren aan de afnemende apotheken die zelf niet meer bereiden.
Je hebt een visie op de extramurale farmacie of je hebt geen visie, maar als je geen visie hebt moet je niet verbaast zijn dat andere partijen hun visie op je neerleggen en je voor voldongen feiten plaatsen.
Achmea en CZ e.a. verzekeraars hanteren momenteel het "Carved Out' contract principe: all tarief helemaal uitbenen/uitkleden en aanvullen met kleine partjes indien aan allerlei 'prestaties' wordt voldaan.
Mysterie Quest programma van Achmea wordt in 2014 budgettair neutraal verrekend met het All inn tarief!
Meijer begrijpt ook dat EU regels vaak theoretisch geleuter zijn waar wij als burgers niets mee kunnen.
Meijer begrijpt ook dat de huidige EU in deze vorm uiteindelijk geen stand zal houden en het dus onverstandig is voortdurend en alleen : Amen Brussel te roepen.
Overigens is het iedere individuele burger toegestaan een klacht in te dienen bij diezelfde EU. Ga je gang zou ik zeggen.
Spoedeisende eigen bereidingen binnen 45 minuten? Welke dan. Ik heb ze de laatste 10 jaar niet gezien.Theoretisch geneuzel. De klant is meer gebaat bij een volgens GMP normen bereidende fabrikant dan het koste wat het kost handhaven van de eigen bereiding met alle kwaliteitsnadelen van dien.
Als je de remschijven van je auto laat vervangen en je hebt bij de garage de keus uit een monteur die het 1 x per jaar doet of eentje die het dagelijks doet, beide wel gediplomeerd, welke kies je dan?
I rest my case.
Kan de KNMP dan ook even bellen naar de Tweede Kamer, VWS, NZa en ACM over de contracten tussen verzekeraars en apothekers die eisen stellen aan de substitutie graad en waarbij geen rekening wordt gehouden met Medische Noodzaak verklaringen! Door de verzekerde te geven waarop deze volgens de ziektekostenpolis recht op heeft, het specialite of merkloos middel naar eigen keuze, daalt de substitutie graad die de verzekeraar eist van de apotheker. Daarop volgt een korting op de THS regelvergoeding. Die korting is fors tot zeer fors.
Verzekeraars weigeren hierover te onderhandelen; hun computers kunnen niet omgaan met MN verklaringen, dus ze kunnen geen correctie toepassen, dus de malus volgt automatisch.
Ook PharmaPartners weigert hun software aan te passen. Idem met LPG, idem met logistieke redenen; die zijn voor intern apotheek gebruik, maar komen niet mee met de declaratie.
De KNMP moet snel wakker worden en handelend optreden voor de LOA's van deze wereld. Anders worden dat toch een flink aantal SOA's van het druipende soort.
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=71bea68d-8f19-487f-be5b-8b23a520c95a
Diverse partijen in de GGZ hebben op 19 juli een verklaring ondertekend waarmee ze het gebruik van een crisiskaart willen bevorderen. Een crisiskaart draagt de GGZ-cliënt bij zich en is een klein persoonlijk document waarop staat hoe zorgverleners, omstanders en naasten kunnen (be)handelen als er een (psychische) crisis optreedt. Bijvoorbeeld bij een paniekaanval of een psychose. De tekst op de kaart is een samenvatting van een uitgebreider crisisplan. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) is positief over de verklaring.
Door middel van een crisiskaart wordt het inzicht in de eigen ziekte vergroot en krijgt de patiënt meer eigen regie. “Het tekenen van de verklaring sluit aan op de afspraken in het bestuurlijk akkoord GGZ over het versterken van mogelijkheden tot zelfmanagement” zegt Jasper van Kuik, beleidsadviseur Zorg bij ZN. “Met behulp van de crisiskaart kan het aantal crisissituaties en de zwaarte van de crisissituatie afnemen. Gevolgen zijn een verhoging van de leefkwaliteit en een afname van de kosten. ZN en de betrokken partijen kijken op welke wijze ze de financiering van de crisiskaart verder kunnen vormgeven.”
Ondertekenaars van de gezamenlijke verklaring over de crisiskaart zijn Het Landelijk Platform GGz, GGZ Nederland, de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundigen (V&VN SPV). Meer informatie over de crisiskaart staat op de website van het Landelijk Platform GGz
--Ideetje voor de KNMP en haar leden? Crisiskaart voor apothekers? Om te tonen aan zorgverzekeraars opdat die kunnen handelen conform basisplan zoals geschetst op de crisiskaart?
Doel van gelijke registratie in de hele EU is juist borging van kwaliteit en borging van werking van geneesmiddelen opdat ook een Fin die het Nederlands niet machtig is toch een geneesmiddel kan krijgen in Nederland met garantie dat dit voldoet aan EU wet en regelgeving en dus te vertrouwen is.
Melatonine registreren? Fagron fabrikaten registreren? Toon de werking maar aan volgens de regels. Gaat niet lukken. Is dat een probleem? Neen, dan zal een klassieke openbare apotheek voor zijn eigen patienten voor een oplossing moeten zorgen. Daar is het vak en beroep van openbare apotheker ook voor.
Naast het geven van voorlichting en bewijzen van toegevoegde waarde.
En het heeft helemaal niets te maken met 'distributie". Distributie is wat PostNL en UPS en DHL doen.
Die kijken niet in het doosje. Een boek wordt niet ingenomen, een CD niet geslikt, een DVD niet ingespoten.
Dat doen apothekers juist wel en grijpen in als e.a. niet kan of mag of onduidelijk is. E.a. is niet planbaar en niet continue. De gebruikende mens is immers een constant muterende mens.
Dat onderscheid moeten VWS, NZa en ZN/ZN-leden nog snappen. Zolang dat niet het geval is en zolang de KNMP weigert het onderscheid aan het verstand van de tegenpartijen te peuteren blijft het voor ons een heilloze en doodlopende weg; prijsspiraal neerwaarts; waarom kan PostNL wel voor 08 cent per pakje leveren en een apotheek niet?
CZ en Achmea contracteren All inn en dus alle prestaties; wat zitten de NZa en de KNMP dan te zeuren?
CZ doosjes inkoper Rens vd Woude in het PW. Is dan ook gezondheidswetenschapper.
Door de Geneesmiddelenwet te handhaven is het niet noodzakelijk dat iedere apotheek moet bereiden, maar wel dat de burgers van het betreffende EU land binnen 45 minuten een apotheek kunnen bereiken die nog wel bereid. Het recept moet worden overhandigd, de patient moet zich inschrijven en wordt dan beschouwd als een eigen patient.
Andere EU landen hanteren een ander begrip van reistijd en hanteren dan ook een vestigingsbeleid voor apotheken. Passen geen marktwerking en concurrentie regels toe op het segment apotheken omdat zij zien en onderkennen dat dat niet werkt en ook niet kan werken.
Heeft niets met nostalgie te maken. Respectering van de EU wet en regelgeving is respectering van de EU.
Nederland zou 'eigenlijk' uit de EU moeten stappen als zij blijft doorgaan met het negeren van EU wet en regelgeving die zij mede heeft ondertekend.
Handhaving van de Geneesmiddelen legt een bodem onder het aantal apotheken en zorg adequate spreiding daarvan.
De financiering volgt uit het aantal apotheken en hun taken.
De Doorleverende apotheken factureren overigens kostendekkend voor zichzelf, maar de afnemende apotheken moeten nog immer volgens de AIP Z-index KNMP declareren.
En tussen die prijzen zit een verschil!
Afschaffen van de centrale Z-indez en de AIP weer de AIP maken is de oplossing.
Niet? Merkwaardig.Dit was enkele tientallen jaren geleden heel normaal. Wat zegt U? De tijden zijn veranderd? Maar geldt dat dan niet voor de farmacie?
Tientallen jaren geleden waren er weinig kant en klare medicijnen en moest een groot deel noodgedwongen worden gemaakt. Inmiddels is het aandeel magistrale receptuur gedaald tot rond de 1% van het totaal. Het krampachtig vasthouden aan de magistrale bereiding anno 2013 komt enigszins belachelijk over. Immers als er bv. 4 maal per jaar zetpillen worden gemaakt, verdeeld over 6 assistenten: wat is dan de te verwachten kwaliteit? Inmiddels laten vele apotheken zich beleveren door op dit vakgebied gespecialiseerde en GMP erkende bedrijven.
Het zou beter zijn als de KNMP ervoor zou ijveren dat deze bereidingen tenminste tegen kostprijs zouden kunnen worden geleverd. Voor apothekers anno 2013 zijn andere taakgebieden interessanter en meer van deze tijd. Maak gebruik van de mogelijkheden van ICT en beschouwd de klant ook echt als klant en niet als patient die toch wel moet komen.
Het blijven hangen in nostalgie zal ons vak geen goed doen en komt bijzonder krampachtig over.
Wij zullen de schuld krijgen van feit dat mensen foute middelen krijgen. Moeten we de artsen maar bellen. Wat is de waarde van dit rapport voor KNMP? Dat apothekers nutteloos zijn geweest al die jaren. Waarom niet melden dat het de specialisten zijn die dit " veroorzaken" en niet bereid zijn tot overleg? Dat het de Niet
overdracht vanuit ziekenhuis is die dit veroorzaakt?
Gemiste kansen!
Stoppen met bereiden betekent dat zorgverzekeraars tarieven kunnen verlagen. Norminkomen was altijd gebaseerd op bereidende taak!
Dienstapotheken anders betalen? Reken op 5 -10 cent tariefverlaging per receptregel in de apotheek. Hebben ze al uitgerekend bij ZN. ZN wil bij elk groot ziekenhuis een dienstenpost met huisarts en apotheek.
Dus in amsterdam en den haag, maar niet in zoetermeer en gouda.
"Dienstapotheken
Zorgen worden geuit over de financiering van de Dienstapotheken. Als er tarief neutraal een wijziging moet worden doorgevoerd, wordt de bekostiging van de Dienstapotheek gekort op het tarief van de openbare apothekers. Dit kan echter niet uit.
Rik van der Meer geeft aan dat de dienstvoorziening geregeld moet zijn en Nederlanders recht hebben op een apotheek in de buurt waar ze ook in de avond en nacht naar toe kunnen. Zou je een aanrijtijd van driekwartier toestaan dat kom je in de situatie dat iemand uit Amsterdam medicijnen moet gaan halen in Den Haag. Dit gaat ook voorbij aan het type patiënt dat ‘s nachts medicatie moet hebben. Dit zijn patiënten met een koliek aanval, een CVA of acute koorts.
Ook kan het niet zo zijn dat een patiënt anderhalf uur moet wachten omdat er maar één medewerker in de Dienstapotheek is, die het allemaal alleen moet doen."
--De regie en de zorgplicht hebben de verzekeraars gekregen van de NL Overheid, ambtenarij en politiek! Het is de KNMP ontgaan. Reistijd van 45 minuten voor het verkrijgen van acute zorg vinden de beleidsmakers en beslissers prima!
Waarom houdt de KNMP dan vast aan 15 minuten?
Een in zichzelf gelovende belangenorganisatie, opkomend voor de belangen van de samenleving, pleit voor handhaving van de Geneesmiddelenwet, een Wet gebaseerd op EU wet en regelgeving opdat vrijheid van verkeer van goederen, diensten en mensen in de EU is geborgd en de kwaliteit ongeacht land voor iedere buitenstaander op EU niveau blijft staan. Doorgeleverde Bereidingen mogen dan ook niet van de EU Commissie. De KNMP doet met de IGZ of haar neus bloed. IGZ zegt publiekelijk dat zij "eigenlijk" zou moeten handhaven, maar dat niet doet omdat zij 'onafhankelijk' is en de Minister uiteindelijk beslist. En de Minister vraagt eerst raad bij de Verzekeraars.
De KNMP lijkt nu heel sterk op de Kalkoen bij Kerst die meebuigt voor de slager! Chop Chop.......
Districtsafgevaardigde Pieter Sipkes Terugkoppeling AV 26 juni District West do 18-7 66 kB
"Bereidingen
Rik van der Meer geeft aan dat bereiden het Hoofdbestuur aan het hart gaat. Elke apotheek in Nederland moet kunnen bereiden. Het is belangrijk dat in elke wijk en elk ziekenhuis er bereidingen speciaal voor de patiënt op maat gemaakt kunnen worden en de toegevoegde waarde van de apotheker hierin duidelijk wordt. De KNMP trekt hierin samen op met de NVZA.
De discussie gaat nu over doorleveren. De overheid worstelt met de eisen die hieraan gesteld worden. De KNMP wil verre blijven van die discussie, maar wil tegelijk dat als er bereid wordt voor tussen de 0-10 apotheken dit moet kunnen op basis van eisen die zo zijn dat je niet het kind met het badwater weggooit."
---De KNMP wil verre blijven van deze discussie?
Dan heb je het echt niet begrepen waar je voor op aarde bent gekomen sinds 1848 en helemaal niet hoe het systeemmodel Nederland werkt en in elkaar steekt en wekt het geen verbazing meer vast te moeten stellen dat de KNMP niet meer wordt uitgenodigd voor de Agenda voor de Zorg en voor de Zorgdeal waarvoor wel alle overige koepels meepraten en meebeslissen, na achter de schermen flink te hebben gelobbyed voor de samenleving in het algemeen en voor de onderliggende belangengroep in het bijzonder.
Wat een flater. Eis handhaving van de Geneesmiddelenwet op! Dat is EU wet en regelgeving! Nederland is onderdeel van de EU en moet gewoon EU wet en regelgeving nakomen op het vrije verkeer van goederen, diensten en mensen kan blijven bestaan. Dat is de bestaansgrond van de hele EU!
En de kosten? Valt reuze mee. Kwaliteit mag in de EU wat kosten. Belang van de burger staat bij de EU voorop.
Ook dat blijkt ook de KNMP te zijn ontgaan. Op gezag van VWS en ZN. Zo blijft de KNMP verre van iedere discussie.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.