Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
25 jan
Experts in Tweede Kamer: preferentiebeleid kraakt
Het preferentiebeleid ‘kraakt’, ‘loopt tegen grenzen aan’ en leidt tot ‘veel onrust onder ouderen’. Die boodschap kregen Tweede Kamerleden van diverse experts tijdens een hoorzitting gisteren. De nadruk lag op het verkeerde medicatiegebruik door ouderen als gevolg van de vaak wisselende labels.(PW)
Het preferentiebeleid ‘kraakt’, ‘loopt tegen grenzen aan’ en leidt tot ‘veel onrust onder ouderen’. Die boodschap kregen Tweede Kamerleden van diverse experts tijdens een hoorzitting gisteren. De nadruk lag op het verkeerde medicatiegebruik door ouderen als gevolg van de vaak wisselende labels.(PW)
Meijer Apeldoorn
30-01-2013
20:54
Het preferentiebeleid is net als de aardags bel in Groningen.
Daar kraakt en scheurt het al jaren. Echter zolang als het geld oplevert is het een succes.
Eventuele slachtoffers zijn :collateral damage.
En voor de " damagecontrol" kennen we in nederland een beproefd recept: de parlementaire enquete.
Daar kraakt en scheurt het al jaren. Echter zolang als het geld oplevert is het een succes.
Eventuele slachtoffers zijn :collateral damage.
En voor de " damagecontrol" kennen we in nederland een beproefd recept: de parlementaire enquete.
ANH JANSEN
29-01-2013
00:49
Q: How do we control health care costs in Medicare, Medicaid and the private sector?
A: Years ago, we thought that converting from cost-based reimbursement to prospective payment systems (a set payment that covers the entire cost of the admission) was the magic answer, and it helped a lot. Then, back in the early 1990s, everybody thought managed care was the magic answer. And that helped some, too, although most of their success was in negotiating lower payment rates, which you can only take so far.
We’ve had other instances -- pay-for-performance and consumer-driven health care -- that people had hoped would be the magic answer. Right now, there’s a great deal of hope that further integration of care, greater bundling of payments and other innovations like that will be the answer. I’m not optimistic that these things will, in fact, be any more successful than the best ideas of the past. I think they can all help.
All the insurers and payers tend to adopt and pay for just about any new technology that comes along -- even in instances where the value of the new technology is nowhere near its higher cost. So we could be a lot more prudent in how we adopt new technology. But that’s controversial. We saw in the Affordable Care Act the pushback on comparative effectiveness. If you do comparative effectiveness right, I think it could be very helpful.
---En dit is gezond verstand gebruiken. Waarom NL het hele circus uit de USA opnieuw moet uitrollen blijft een raadsel. Maar ja, 15.000 VWS ambtenaren, 45.000 adviseurs en consultancy, oa W Bos en A Klink, moeten ook hun schoorstenen laten roken.
Ook Marc Berg, Plexus-KPMG weet wat dit betreft van wanten.
Verdienmodel van de bureaucratie is plunderen van de portemonnee van de burger.
Wim van der Meeren ‏@WvdMeeren
@terobtsm CZ heeft een positief resultaat nodig voor continuïteit,maar streven is niet naar max winst. Als het kan daalt premie. Als in 2013
Gesprek weergeven
A: Years ago, we thought that converting from cost-based reimbursement to prospective payment systems (a set payment that covers the entire cost of the admission) was the magic answer, and it helped a lot. Then, back in the early 1990s, everybody thought managed care was the magic answer. And that helped some, too, although most of their success was in negotiating lower payment rates, which you can only take so far.
We’ve had other instances -- pay-for-performance and consumer-driven health care -- that people had hoped would be the magic answer. Right now, there’s a great deal of hope that further integration of care, greater bundling of payments and other innovations like that will be the answer. I’m not optimistic that these things will, in fact, be any more successful than the best ideas of the past. I think they can all help.
All the insurers and payers tend to adopt and pay for just about any new technology that comes along -- even in instances where the value of the new technology is nowhere near its higher cost. So we could be a lot more prudent in how we adopt new technology. But that’s controversial. We saw in the Affordable Care Act the pushback on comparative effectiveness. If you do comparative effectiveness right, I think it could be very helpful.
---En dit is gezond verstand gebruiken. Waarom NL het hele circus uit de USA opnieuw moet uitrollen blijft een raadsel. Maar ja, 15.000 VWS ambtenaren, 45.000 adviseurs en consultancy, oa W Bos en A Klink, moeten ook hun schoorstenen laten roken.
Ook Marc Berg, Plexus-KPMG weet wat dit betreft van wanten.
Verdienmodel van de bureaucratie is plunderen van de portemonnee van de burger.
Wim van der Meeren ‏@WvdMeeren
@terobtsm CZ heeft een positief resultaat nodig voor continuïteit,maar streven is niet naar max winst. Als het kan daalt premie. Als in 2013
Gesprek weergeven
ANH JANSEN
29-01-2013
00:44
http://www.kaiserhealthnews.org/Stories/2013/January/28/Foster-retiring-actuary-reflects.aspx
Q: The cost of the Medicare prescription drug benefit has been lower than what your office or the CBO estimated. Why?
(Photo by Shefali Kulkarni/KHN).
A: There are several reasons, but here’s the biggest one by far: Drug costs were growing 12, 14, 15 percent per year. We assumed the growth rates would start to come down. And they did come down. But they came down far faster than we ever would have guessed.
What happened is that all the insurance companies -- in an effort to drive utilization to generic drugs -- were creating these tiered benefit formulas and formularies. If you used a generic equivalent, you’d have a very modest co-payment. If you used a brand name, you’d have a much higher co-payment. And if you used a brand name that wasn’t on the formulary, it would be even higher yet. That effort was enormously successful in changing the rate of use of generic drugs. So at the time, the generic proportion of all prescriptions was in the neighborhood of 40 percent. Today, it’s over 75 percent.
---Of te wel; laat de verzekerde zelf kiezen bij aankoop van een geneesmiddel via bijbetaling; vrijlopers en me too oplopende bijbetalingen tot het specialite aan toe met de max. Geen risico achteraf!
Q: The cost of the Medicare prescription drug benefit has been lower than what your office or the CBO estimated. Why?
(Photo by Shefali Kulkarni/KHN).
A: There are several reasons, but here’s the biggest one by far: Drug costs were growing 12, 14, 15 percent per year. We assumed the growth rates would start to come down. And they did come down. But they came down far faster than we ever would have guessed.
What happened is that all the insurance companies -- in an effort to drive utilization to generic drugs -- were creating these tiered benefit formulas and formularies. If you used a generic equivalent, you’d have a very modest co-payment. If you used a brand name, you’d have a much higher co-payment. And if you used a brand name that wasn’t on the formulary, it would be even higher yet. That effort was enormously successful in changing the rate of use of generic drugs. So at the time, the generic proportion of all prescriptions was in the neighborhood of 40 percent. Today, it’s over 75 percent.
---Of te wel; laat de verzekerde zelf kiezen bij aankoop van een geneesmiddel via bijbetaling; vrijlopers en me too oplopende bijbetalingen tot het specialite aan toe met de max. Geen risico achteraf!
ANH JANSEN
28-01-2013
23:34
http://www.nefarma.nl/website/homepage/showcases/hoorzitting-geneesmiddelenprijzen
Prijzen individuele geneesmiddelen
Na bepaling van de officiële (lijst)prijs, kunnen in onderhandelingen met afnemers handelskortingen tot stand komen, bijvoorbeeld vanwege volumeafspraken en betalingsvoorwaarden. Dergelijke onderhandelingen zijn geheim. Ook hierin wijken farmaceutische bedrijven niet af van ondernemingen in andere sectoren. Ook brancheverenigingen krijgen geen inzage: dit is het domein van de bedrijven zelf. In het algemeen geldt dat transparantie niet zal bijdragen aan een lager prijsniveau.
Internationaal verschillende prijzen
Farmaceutische bedrijven werken internationaal en zetten dezelfde producten af in landen met totaal verschillende welvaartsniveaus, gezondheidszorg- en prijsreferentiesystemen (zelfs binnen de EU). Bij de prijsstelling van een nieuw te introduceren geneesmiddel hanteren bedrijven een bandbreedte, waarbij de exacte prijs wordt afgestemd op de specifieke situatie in de verschillende landen. Zo kan de prijs in welvarender landen hoger zijn dan in landen met minder welvaart.
Internationale verknoping
De geneesmiddelenprijzen in Nederland zijn nauw verbonden met die in het buitenland. Wetgeving koppelt de prijzen in de verschillende EU-landen aan elkaar. Daardoor kan een verlaging van de officiële prijs in een kleine markt grote gevolgen hebben voor de omzet in grote markten. Vanuit bedrijfseconomische perspectief wegen de hoofdkantoren veranderingen in het prijsniveau in één land af tegen gevolgen voor de gehele markt.
---Nefarma deelt het standpunt van Menzis; apothekers hebben totaal geen greep en invloed op de prijzen van geneesmiddelen. NapCo en KNMP zullen toch eens te rade moeten gaan bij Nefarma en Menzis om zich te laten bijscholen in prijsvorming, politiek en onderhandelen.
Prijzen individuele geneesmiddelen
Na bepaling van de officiële (lijst)prijs, kunnen in onderhandelingen met afnemers handelskortingen tot stand komen, bijvoorbeeld vanwege volumeafspraken en betalingsvoorwaarden. Dergelijke onderhandelingen zijn geheim. Ook hierin wijken farmaceutische bedrijven niet af van ondernemingen in andere sectoren. Ook brancheverenigingen krijgen geen inzage: dit is het domein van de bedrijven zelf. In het algemeen geldt dat transparantie niet zal bijdragen aan een lager prijsniveau.
Internationaal verschillende prijzen
Farmaceutische bedrijven werken internationaal en zetten dezelfde producten af in landen met totaal verschillende welvaartsniveaus, gezondheidszorg- en prijsreferentiesystemen (zelfs binnen de EU). Bij de prijsstelling van een nieuw te introduceren geneesmiddel hanteren bedrijven een bandbreedte, waarbij de exacte prijs wordt afgestemd op de specifieke situatie in de verschillende landen. Zo kan de prijs in welvarender landen hoger zijn dan in landen met minder welvaart.
Internationale verknoping
De geneesmiddelenprijzen in Nederland zijn nauw verbonden met die in het buitenland. Wetgeving koppelt de prijzen in de verschillende EU-landen aan elkaar. Daardoor kan een verlaging van de officiële prijs in een kleine markt grote gevolgen hebben voor de omzet in grote markten. Vanuit bedrijfseconomische perspectief wegen de hoofdkantoren veranderingen in het prijsniveau in één land af tegen gevolgen voor de gehele markt.
---Nefarma deelt het standpunt van Menzis; apothekers hebben totaal geen greep en invloed op de prijzen van geneesmiddelen. NapCo en KNMP zullen toch eens te rade moeten gaan bij Nefarma en Menzis om zich te laten bijscholen in prijsvorming, politiek en onderhandelen.
henricop
28-01-2013
20:14
Napco plan kan zo prullenbak in. Zorgverzekeraars wensen concurrentie en hebben meermalen aangegeven voor de laagste prijs te gaan!
En zullen zeker geen uitsluiting van de ranbaxys suns etc etc willen
En zullen zeker geen uitsluiting van de ranbaxys suns etc etc willen
ANH JANSEN
28-01-2013
14:41
Er zijn ook niet Bogin leden. En de KNMP kan helemaal niets en wat ze kan doet ze niet.
Vergeet niet de gewenste prijsdruk en prestatie druk op de apotheekhoudenden. Die vervalt met een totaal budget.
NapCo is gekomen met een brief naar de Tweede Kamer; abonnementstarief wordt gevraagd. En plan van Ed Brouwer: prijsfixatie op 2 na laagste prijs per cluster.
Verhaal is op papier beter dan er tijdens de hoorzitting uit kwam, maar gaat niet werken gezien de door ZN, ZN-leden en VWS gewenste systematiek; afwentelen gaat top down!
Handhaven Geneesmiddelenwet, handhaven WMG en intrekken van de centrale prijslijst is wat de KNMP kan doen en moet doen.
Maar ja. Belang van het Bureau KNMP gaat voor het belang van de apotheekhoudenden.
NapCo en ASKA zullen dat eens moeten gaan beseffen en daarnaar handelen.
Preferentie is geen probleem. De niet-kostenddekkendheid van de beide gescheiden tarieven is een probleem. Zijn schendingen van WMG wetgeving en het is de systeemkoepel KNMP om dat aan te kaarten.
Apotheek Inkoop Prijs moet weer de AIP worden. Laat de leveranciers het voor die prijs leveren aan de deur van de apotheek zonder opslagen, toeslagen of afslagen. Verzekeraars, Industrie en Overheid gaan over de prijzen en expliciet niet de apothekers of apotheekhoudenden. Menzis zegt het en Menzis heeft hierin gelijk.
De NZa geeft de eenpitter gelijk, maar verwijst naar GMT VWS voor handhaving en GMT VWS wacht op de KNMP!
Kafka.
Vergeet niet de gewenste prijsdruk en prestatie druk op de apotheekhoudenden. Die vervalt met een totaal budget.
NapCo is gekomen met een brief naar de Tweede Kamer; abonnementstarief wordt gevraagd. En plan van Ed Brouwer: prijsfixatie op 2 na laagste prijs per cluster.
Verhaal is op papier beter dan er tijdens de hoorzitting uit kwam, maar gaat niet werken gezien de door ZN, ZN-leden en VWS gewenste systematiek; afwentelen gaat top down!
Handhaven Geneesmiddelenwet, handhaven WMG en intrekken van de centrale prijslijst is wat de KNMP kan doen en moet doen.
Maar ja. Belang van het Bureau KNMP gaat voor het belang van de apotheekhoudenden.
NapCo en ASKA zullen dat eens moeten gaan beseffen en daarnaar handelen.
Preferentie is geen probleem. De niet-kostenddekkendheid van de beide gescheiden tarieven is een probleem. Zijn schendingen van WMG wetgeving en het is de systeemkoepel KNMP om dat aan te kaarten.
Apotheek Inkoop Prijs moet weer de AIP worden. Laat de leveranciers het voor die prijs leveren aan de deur van de apotheek zonder opslagen, toeslagen of afslagen. Verzekeraars, Industrie en Overheid gaan over de prijzen en expliciet niet de apothekers of apotheekhoudenden. Menzis zegt het en Menzis heeft hierin gelijk.
De NZa geeft de eenpitter gelijk, maar verwijst naar GMT VWS voor handhaving en GMT VWS wacht op de KNMP!
Kafka.
ANH JANSEN
26-01-2013
16:14
Dan is het sneller goed gekomen tussen Waldorf en Statler dan gedacht.
Ook op een ander lijntje zijn collegae tot de ontdekking gekomen dat RvdM een echte Beauregard is.
Zit op lijn van Mediq. Valt preferentie beleid aan en is daar blijven hangen. De politici hebben daar hun buik van vol; Pia Dijkstra verwoordde het duidelijk: "wat is nu jullie antwoord op onze vraag"? "Wij krijgen geen antwoord"
Geen antwoord van de apothekers!
Geen voorbereiding. Geen visie.
Dan wordt de visie voor je gemaakt.
Pigs in Space. Lost in Space.
Het wachten is op de inbreng van Captain Kirk. Als altijd constructief en zich dood ergerend aan en zich beklagend over Waldorf en Statler.
BWV 12. Weinen, Klagen, Sorgen en Zagen.
Een verscheurd HB KNMP is het allerslechtste wat kan gebeuren en ook is gebeurd!
ZN, ZN-leden en VWS weten met de dan ontstane ruimte zeer goed om te springen. Zonder winstoogmerk opereren is de beste economische prikkel om de ander uit te kleden.
Experiment Zorgstelsel 2006 is een zero sum game. De winst van de verzekeraar is het verlies van de zorgaanbieder.
Dat moet de KNMP nu toch wel door hebben?
Ook op een ander lijntje zijn collegae tot de ontdekking gekomen dat RvdM een echte Beauregard is.
Zit op lijn van Mediq. Valt preferentie beleid aan en is daar blijven hangen. De politici hebben daar hun buik van vol; Pia Dijkstra verwoordde het duidelijk: "wat is nu jullie antwoord op onze vraag"? "Wij krijgen geen antwoord"
Geen antwoord van de apothekers!
Geen voorbereiding. Geen visie.
Dan wordt de visie voor je gemaakt.
Pigs in Space. Lost in Space.
Het wachten is op de inbreng van Captain Kirk. Als altijd constructief en zich dood ergerend aan en zich beklagend over Waldorf en Statler.
BWV 12. Weinen, Klagen, Sorgen en Zagen.
Een verscheurd HB KNMP is het allerslechtste wat kan gebeuren en ook is gebeurd!
ZN, ZN-leden en VWS weten met de dan ontstane ruimte zeer goed om te springen. Zonder winstoogmerk opereren is de beste economische prikkel om de ander uit te kleden.
Experiment Zorgstelsel 2006 is een zero sum game. De winst van de verzekeraar is het verlies van de zorgaanbieder.
Dat moet de KNMP nu toch wel door hebben?
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.