Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
28 feb
KNMP: waardering voor rapportage verkenners Rinnooy Kan en Reibestein
De verkenners hebben uitgebreid de tijd en moeite genomen het gesprek aan te gaan met alle relevante vertegenwoordigers van de farmacie, onder wie apothekers en apothekersassistenten. Op deze wijze hebben de verkenners een indringend en realistisch beeld van de sector gekregen. De voorstellen van de verkenners nemen knelpunten weg en leiden tot een betere farmaceutische zorg aan de patiënt.
| De KNMP heeft veel waardering voor de constructieve opstelling, de werkwijze en de rapportage van de verkenners in de farmacie, drs. R.W.P. (Robert) Reibestein en prof. dr. A.H.G. (Alexander) Rinnooy Kan. De verkenners hebben uitgebreid de tijd en moeite genomen het gesprek aan te gaan met alle relevante vertegenwoordigers van de farmacie, onder wie apothekers en apothekersassistenten. Op deze wijze hebben de verkenners een indringend en realistisch beeld van de sector gekregen. De voorstellen van de verkenners nemen knelpunten weg en leiden tot een betere farmaceutische zorg aan de patiënt. |
| De constatering van de verkenners dat zorgverleners geïntegreerd dienen te werken dichtbij en rondom de patiënt in de wijk, buurt of in het dorp en dat apothekers en apothekersassistenten daarbij een wezenlijke rol spelen wordt door de KNMP van harte onderschreven. | ||
| De KNMP deelt ook de constatering van de verkenners dat er in de sector wrijving is over de wijze van onderhandelen tussen zorgverzekeraars en apothekers, de financiering van de distributie van medicijnen en de honorering van de zorgtaken van apothekers. De door de verkenners gesignaleerde problemen over het preferentiebeleid van zorgverzekeraars - dat voor veel onduidelijkheid en onrust zorgt onder patiënten, apothekers en apothekersassistenten - herkent de KNMP. De KNMP onderschrijft de ambitie om de farmaceutische zorg aan de patiënt op een nog hoger peil te brengen. Een aanpassing van het preferentiebeleid zal zorgen voor lage en transparante prijzen van medicijnen, zal tot minder administratieve rompslomp aan de balie leiden en de patiënt meer keuzevrijheid bieden. |
||
| Voorstellen die de verkenners doen voor een verbetering van het contracteerproces tussen zorgverzekeraars en apothekers, zodat apothekers de ruimte krijgen op basis van hun professionaliteit de patiënt te begeleiden bij medicijngebruik, kunnen op steun van de KNMP rekenen. Het oordeel van de verkenners dat zorgverzekeraars een betere invulling moeten geven aan hun zorgplicht, onder meer door de beschikbaarheid van medicijnen voor de patiënt te verbeteren, spreekt de KNMP aan. | ||
| De opmerking van de verkenners over het verbeteren van informatie aan de patiënt over de kwaliteit van de farmaceutische zorg en de benodigde transparantie van apothekers over hun zorgtaken sluit aan op de stappen die de KNMP samen met de apothekers en andere eerstelijns partners heeft gezet en nog gaat zetten. De apothekers zullen met de andere eerstelijns partners verder werken aan de integratie van de farmacie in de eerste lijn en de tweede lijn. Hierdoor kan voor patiënten de optimale zorg gewaarborgd worden. | ||
| "De rapportage biedt volop kansen de huidige minpunten van de gereguleerde marktwerking aan te pakken en de farmaceutische zorg aan de patiënt te verbeteren", aldus KNMP-voorzitter en apotheker Rik van der Meer. "Ons doel is de zorg rondom de patiënt in de wijk, in de buurt of in het dorp optimaal te regelen, waarbij apothekers, huisartsen, wijkverpleegkundigen en andere zorgverleners in de basiszorg nauw samenwerken. Het rapport van de verkenners geeft hiervoor de richting aan en is daarom een belangrijk keerpunt". | ||
| De KNMP onderstreept de mening van de verkenners dat er een regulier overleg tussen de minister van VWS, patiëntenorganisaties, zorgverzekeraars en apothekers moet zijn om de effectiviteit en gevolgen van de gereguleerde marktwerking te monitoren en zo nodig bij te sturen. De KNMP rekent erop dat de minister de voorgestelde maatregelen snel zal overnemen. Graag treedt de KNMP op korte termijn met de minister in gesprek om de rapportage van de verkenners te bespreken en de situatie voor patiënt, apotheker en apotheekteam te verbeteren. | ||
| Links | ||
ANH JANSEN
05-03-2013
18:32
http://www.zorgvisie.nl/Financien/Nieuws/2013/3/Schippers-nullijn-voor-ggz-mag-1191049W/
Schippers: nullijn ggz mag
Schippers wijst er in haar antwoord op dat er in het hoofdlijnenakkoord maximaal 2,5 procent volumegroei is afgesproken voor 2012. Ze vindt het begrijpelijk dat sommige verzekeraars voorzichtig inzetten op de nullijn, omdat zij rekening houden met overschrijdingen over 2012. Als die meevallen is er mogelijk later in 2013 nog ruimte voor aanvullende afspraken. Volgens Schippers zijn verzekeraars vrij om deze insteek te kiezen bij de zorginkoop, mits zij maar voldoen aan hun zorgplicht.
OVA-ruimte niet vanzelfsprekend
Verder schrijft Schippers dat instellingen niet automatisch kunnen rekenen op de OVA-middelen om prijs- en loonstijgingen te compenseren. Dat komt doordat de prijzen in de curatieve ggz met de invoering van de prestatiebekostiging vrij onderhandelbaar zijn tot aan de maximumtarieven die de NZa vaststelt. ‘Een indexering van de prijzen die de instelling feitelijk bij de verzekeraar kan declareren is daarmee dus geen vanzelfsprekendheid, maar een onderhandelingsresultaat’, aldus Schippers.
--Zo gaat dat in de GGZ en zo gaat het in de extramurale farmacie. Enige wat telt in de visie van VWS is de zorgplicht van de verzekeraars. Die kopen naar eigen inzicht en behoefte zorg in en de NZa ziet toe of het allemaal wel goed gaat.
Als je weet dat de Verzekeraars AMM hebben gekregen van de politiek en openbaar bestuur om de prijzen te kunnen drukken, onderhandelen hoeven zij dan ook niet, ben je geen voorstander van dit systeemmodel Zorgstelsel 2006.
Laat de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur weer van kracht zijn in de zorg.
Het is een raadsel waarom de KNMP voorstander blijft van het systeemmodel. Gaarne een verklaring.
Schippers: nullijn ggz mag
Schippers wijst er in haar antwoord op dat er in het hoofdlijnenakkoord maximaal 2,5 procent volumegroei is afgesproken voor 2012. Ze vindt het begrijpelijk dat sommige verzekeraars voorzichtig inzetten op de nullijn, omdat zij rekening houden met overschrijdingen over 2012. Als die meevallen is er mogelijk later in 2013 nog ruimte voor aanvullende afspraken. Volgens Schippers zijn verzekeraars vrij om deze insteek te kiezen bij de zorginkoop, mits zij maar voldoen aan hun zorgplicht.
OVA-ruimte niet vanzelfsprekend
Verder schrijft Schippers dat instellingen niet automatisch kunnen rekenen op de OVA-middelen om prijs- en loonstijgingen te compenseren. Dat komt doordat de prijzen in de curatieve ggz met de invoering van de prestatiebekostiging vrij onderhandelbaar zijn tot aan de maximumtarieven die de NZa vaststelt. ‘Een indexering van de prijzen die de instelling feitelijk bij de verzekeraar kan declareren is daarmee dus geen vanzelfsprekendheid, maar een onderhandelingsresultaat’, aldus Schippers.
--Zo gaat dat in de GGZ en zo gaat het in de extramurale farmacie. Enige wat telt in de visie van VWS is de zorgplicht van de verzekeraars. Die kopen naar eigen inzicht en behoefte zorg in en de NZa ziet toe of het allemaal wel goed gaat.
Als je weet dat de Verzekeraars AMM hebben gekregen van de politiek en openbaar bestuur om de prijzen te kunnen drukken, onderhandelen hoeven zij dan ook niet, ben je geen voorstander van dit systeemmodel Zorgstelsel 2006.
Laat de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur weer van kracht zijn in de zorg.
Het is een raadsel waarom de KNMP voorstander blijft van het systeemmodel. Gaarne een verklaring.
ANH JANSEN
05-03-2013
00:09
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp1106090
http://www.zorgvisie.nl/Personeel/Nieuws/2013/3/ActiZ-Overheid-kan-geen-nullijn-invoeren-in-de-zorg-1190116W/
1 en 1 = Dutch NHS in de maak? Met een VVD minister die dat doordrukt? De Hans Hoogervorst terugvaloptie die wordt ingeroepen? Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur weer van toepassing in de zorg en dan met name in de 'geliberaliseerde' sectoren?
Zou in dit land zomaar kunnen.
http://www.zorgvisie.nl/Personeel/Nieuws/2013/3/ActiZ-Overheid-kan-geen-nullijn-invoeren-in-de-zorg-1190116W/
1 en 1 = Dutch NHS in de maak? Met een VVD minister die dat doordrukt? De Hans Hoogervorst terugvaloptie die wordt ingeroepen? Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur weer van toepassing in de zorg en dan met name in de 'geliberaliseerde' sectoren?
Zou in dit land zomaar kunnen.
Harry
04-03-2013
21:46
1) Een bureaucraat is een schepsel, dat de realiteit per definitie niet onder ogen wil zien en de schuld voor de afgrijselijke gevolgen daarvan afschuift op de belastingbetaler, die hij voor oerdom houdt.
2) Een overheidsinstelling is een leger bureaucraten.
2) Een overheidsinstelling is een leger bureaucraten.
ANH JANSEN
02-03-2013
13:58
Rik van der Meer wil op niveau blijven. Voorstellen met realiteitsgehalte mogen bij de KNMP worden ingediend.
VWS is langsgeweest met het voorstel te komen tot een centrale electronische receptenbank opdat de zorgconsument volledig vrij zou zijn om een geneesmiddel waar dan ook in Nederland op te halen met het virtuele recept als dekking.
Wat zou daar nu op tegen zijn vroegen zij mij.
Eerste tegenvraag: denkt u dat iedere apotheek in Nederland alle geneesmiddelen op voorraad heeft die door iedere medicus kunnen worden voorgeschreven in welke sterkte en hoeveelheden dan ook?
Antwoord: waarom niet?
De wereldvreemdheid van VWS ambtenaren en hun adviseurs en consultants kent geen grenzen. Dat moet de KNMP eens beseffen. Tegengas geven, met argumenten en inhoudelijk, is mogelijk om de wereldvreemde beroepsambtenaren tot bezinning te brengen.
Meegaan met ieder plan en suggestie van VWS en/of ZN is het domste en zwakste en makkelijkste dat de KNMP kan doen en tot op heden aan het doen is.
De KNMP moet dan wel uit de zelfgegraven tunnel komen. Eigen belang van het bureau ondergeschikt maken aan het belang van het volk om goede zorg te krijgen en te houden.
En dat is met de voorstellen van R&R en met de beleidsbrief van de NZa niet mogelijk; de verplicht verzekerden gaan de rekening dubbel betalen; en met een te hoge premie en met hun leven.
Om die plannen te bestrijden moet de KNMP niet aankomen met 400 klagende en jammerende apothekers! Dat de KNMP dat niet snapt is tekenend voor de KNMP HB leden.
VWS is langsgeweest met het voorstel te komen tot een centrale electronische receptenbank opdat de zorgconsument volledig vrij zou zijn om een geneesmiddel waar dan ook in Nederland op te halen met het virtuele recept als dekking.
Wat zou daar nu op tegen zijn vroegen zij mij.
Eerste tegenvraag: denkt u dat iedere apotheek in Nederland alle geneesmiddelen op voorraad heeft die door iedere medicus kunnen worden voorgeschreven in welke sterkte en hoeveelheden dan ook?
Antwoord: waarom niet?
De wereldvreemdheid van VWS ambtenaren en hun adviseurs en consultants kent geen grenzen. Dat moet de KNMP eens beseffen. Tegengas geven, met argumenten en inhoudelijk, is mogelijk om de wereldvreemde beroepsambtenaren tot bezinning te brengen.
Meegaan met ieder plan en suggestie van VWS en/of ZN is het domste en zwakste en makkelijkste dat de KNMP kan doen en tot op heden aan het doen is.
De KNMP moet dan wel uit de zelfgegraven tunnel komen. Eigen belang van het bureau ondergeschikt maken aan het belang van het volk om goede zorg te krijgen en te houden.
En dat is met de voorstellen van R&R en met de beleidsbrief van de NZa niet mogelijk; de verplicht verzekerden gaan de rekening dubbel betalen; en met een te hoge premie en met hun leven.
Om die plannen te bestrijden moet de KNMP niet aankomen met 400 klagende en jammerende apothekers! Dat de KNMP dat niet snapt is tekenend voor de KNMP HB leden.
ANH JANSEN
02-03-2013
13:47
Scheiding van distributie geneesmidelen en farmaceutische zorg in de praktijk.
Patient A krijgt van leverancier X geneesmiddelen geleverd. Via LSP/EPD krijgt zorgleverancier E inzage in het dossier van A en doet een voorstel tot een ingreep; vervang middel O voor middel Z. E belt naar arts. Onbereikbaar. Vervanger. Weet van niets. Vervanger;verwijst naar de specialist, die heeft het volgens het dossier voorgeschreven. E belt naar specialist. Vervanging toegestaan. Nu terug naar de leverancier X; wilt u dat direct leveren aan A. Neen is het antwoord. Zit niet in het pakket van de verzekeraar van A zoals overeengekomen met X.
Gaat niet werken als je dit gaat scheiden. Het (zorg) leven is niet planbaar. En in volle concurrentie helemaal niet.
En dan de ontslagmedicatie. En de weekleveringen met hun mutaties. Wie gaat dat doen? Hoe? Binnen welke termijn?
R&R stellen Baxters voor iedereen voor.
En de hamvraag blijft altijd: wat heeft de patient nu werkelijk in huis en hoe gebruikt hij het.
Kaiser Permanente heeft daar een gesloten model voor; geen concurrentie, intensieve begeleiding en bewust meewerkende deelnemers; men tekent bij afname van een ziektekostenpolis bij KP voor deze vorm van verzekeren tegen een prijs: preventie en ketenzorg doet de kosten stijgen! Premies die KP moet vragen om rond te komen en een marktconforme winst te maken is hoger dan die van concurrerende klassieke verzekeraars.
Deens Model van farmacie is haalbaar in Nederland. Daar moet dan wel een bouwplan aan ten grondslag liggen. Concreet bouwplan en geen stip op de horizon.
Deens model gaat uit van principe dat iedere Deen binnen 15 minuten een apotheek moet kunnen binnenlopen. Grootte van apotheken varieert dan ook enorm; van 1.500 tot 50.000 patienten per apotheek. Is dan ook een vereveningsmodel tussen de apotheken. De Overheid onderzoekt kosten en baten jaarlijks. Kosten zijn dan ook lager dan in Nederland.
Wat wil de NL politiek nog meer?
Patient A krijgt van leverancier X geneesmiddelen geleverd. Via LSP/EPD krijgt zorgleverancier E inzage in het dossier van A en doet een voorstel tot een ingreep; vervang middel O voor middel Z. E belt naar arts. Onbereikbaar. Vervanger. Weet van niets. Vervanger;verwijst naar de specialist, die heeft het volgens het dossier voorgeschreven. E belt naar specialist. Vervanging toegestaan. Nu terug naar de leverancier X; wilt u dat direct leveren aan A. Neen is het antwoord. Zit niet in het pakket van de verzekeraar van A zoals overeengekomen met X.
Gaat niet werken als je dit gaat scheiden. Het (zorg) leven is niet planbaar. En in volle concurrentie helemaal niet.
En dan de ontslagmedicatie. En de weekleveringen met hun mutaties. Wie gaat dat doen? Hoe? Binnen welke termijn?
R&R stellen Baxters voor iedereen voor.
En de hamvraag blijft altijd: wat heeft de patient nu werkelijk in huis en hoe gebruikt hij het.
Kaiser Permanente heeft daar een gesloten model voor; geen concurrentie, intensieve begeleiding en bewust meewerkende deelnemers; men tekent bij afname van een ziektekostenpolis bij KP voor deze vorm van verzekeren tegen een prijs: preventie en ketenzorg doet de kosten stijgen! Premies die KP moet vragen om rond te komen en een marktconforme winst te maken is hoger dan die van concurrerende klassieke verzekeraars.
Deens Model van farmacie is haalbaar in Nederland. Daar moet dan wel een bouwplan aan ten grondslag liggen. Concreet bouwplan en geen stip op de horizon.
Deens model gaat uit van principe dat iedere Deen binnen 15 minuten een apotheek moet kunnen binnenlopen. Grootte van apotheken varieert dan ook enorm; van 1.500 tot 50.000 patienten per apotheek. Is dan ook een vereveningsmodel tussen de apotheken. De Overheid onderzoekt kosten en baten jaarlijks. Kosten zijn dan ook lager dan in Nederland.
Wat wil de NL politiek nog meer?
ANH JANSEN
02-03-2013
13:34
Marktwerking is het proces om te komen tot de bouw van een huis. Het geeft niet aan welk huis wordt gemaakt, welk bouwplan, welke producten e.d. Het ontbreekt bij de KNMP, ZN en VWS aan de visie welk huis men wil bouwen in de zorg in het algemeen en in de farmacie in het bijzonder.
Advies van R&R is dan ook nietszeggend advies. Geen wonder dat zij hun honorarium bij voorbaat hebben weggegeven.
Voorstel om voort te gaan op de ingeslagen weg van marktwerking is een heel laf advies. Nietszeggend.
Voorstel om scheiding van distributie van goederen en immateriële zorg doet een deja vu van de scheiding op het spoor op het netvlies ontstaan: Prorail en NS en Concurrenten!
In geen enkel land ter wereld is deze scheiding doorgevoerd wegens de voorzienbare problemen; men moet dit in 1 hand houden om een communicatie en verantwoordelijkscircus te voorkomen!
Kaiser Permanente is de enige HMO die een zekere scheiding heeft weten te bewerkstelligen, tegen een prijs: KP geeft meer uit aan farmaceutische zorg dan concurrerende klassieke verzekeraars. KP is de enig verticaal geïntegreerde HMO ter wereld! Die weet waar de kosten vallen! En dat is bij de ziekenhuizen! Goedkoopste zorg is de thuiszorg. Dus investeert KP zwaar in farmacie en thuiszorg. Distributie in 1 hand. Zonder concurrentie.
De KNMP wil de scheiding nu ook. Domste dat de KNMP ooit heeft gedaan. Is de realiteit van VWS de enige realiteit die de KNMP onder ogen wil zien?
We moeten op niveau blijven van Rik van der Meer. Maar op welk peil zit de KNMP?
Deens model is ook een realiteit. Kan ook in NL worden ingevoerd. 15 minuten voor iedere Deen om een apotheek te bereiken. Zo simpel kan het zijn. Geneesmiddelenwet is daarvoor ingevoerd. En wat doet de KNMP? Schrapt deze clausules in de Geneesmiddelenwet omdat ZN en VWS dat vragen. IGZ stemt in met vermindering van kwaliteit.
Wie is hier nu grappig? Welk niveau is dit?
Advies van R&R is dan ook nietszeggend advies. Geen wonder dat zij hun honorarium bij voorbaat hebben weggegeven.
Voorstel om voort te gaan op de ingeslagen weg van marktwerking is een heel laf advies. Nietszeggend.
Voorstel om scheiding van distributie van goederen en immateriële zorg doet een deja vu van de scheiding op het spoor op het netvlies ontstaan: Prorail en NS en Concurrenten!
In geen enkel land ter wereld is deze scheiding doorgevoerd wegens de voorzienbare problemen; men moet dit in 1 hand houden om een communicatie en verantwoordelijkscircus te voorkomen!
Kaiser Permanente is de enige HMO die een zekere scheiding heeft weten te bewerkstelligen, tegen een prijs: KP geeft meer uit aan farmaceutische zorg dan concurrerende klassieke verzekeraars. KP is de enig verticaal geïntegreerde HMO ter wereld! Die weet waar de kosten vallen! En dat is bij de ziekenhuizen! Goedkoopste zorg is de thuiszorg. Dus investeert KP zwaar in farmacie en thuiszorg. Distributie in 1 hand. Zonder concurrentie.
De KNMP wil de scheiding nu ook. Domste dat de KNMP ooit heeft gedaan. Is de realiteit van VWS de enige realiteit die de KNMP onder ogen wil zien?
We moeten op niveau blijven van Rik van der Meer. Maar op welk peil zit de KNMP?
Deens model is ook een realiteit. Kan ook in NL worden ingevoerd. 15 minuten voor iedere Deen om een apotheek te bereiken. Zo simpel kan het zijn. Geneesmiddelenwet is daarvoor ingevoerd. En wat doet de KNMP? Schrapt deze clausules in de Geneesmiddelenwet omdat ZN en VWS dat vragen. IGZ stemt in met vermindering van kwaliteit.
Wie is hier nu grappig? Welk niveau is dit?
schuiringa
02-03-2013
12:09
Ik maak me zorgen over Rik van der Meer.
Het Haagsche virus heeft hem al te pakken.
Het Haagsche virus heeft hem al te pakken.
Harry
01-03-2013
22:09
Het eerste wat me in het rapport opviel, was, dat de hooggeleerde gesubsidieerde topbureaucraten het uitsluitend over bestuurszaken hadden. Het rapport gaat helemaal niet over de markt. Als het ergens minder goed zou gaan, wordt de minister door deze professoren weer van stal gehaald, alsof er nog niet genoeg geregeld wordt in dit land.
Er moet volgens de hooggeleerden door en tussen betrokkenen in de zorg namelijk permanent overleg gevoerd worden, maar waar het geld vandaan moet komen en waar het verdiend moet worden, daar horen we de topeconomen niet over.
Netzomin als over de ziekelijke bemoeizucht van de overheid (via de z.g. zorg"verzekeraars") in de zorg. Die macht zou namelijk drastisch ingeperkt moeten worden om de markt weer een kans te geven en de prijzen kunnen dalen door concurrentie ipv door staatsinterventie.
Als ze daarover zouden reppen, komt hun baan immers op de tocht te staan.
Kortom: een duur hooggeleerd advies, dat ongetwijfeld een vaste plaats zal krijgen in de onderste bureauladen en waar niemand, behalve de bureaucratie en de politiek, wat mee opschiet.
Er moet volgens de hooggeleerden door en tussen betrokkenen in de zorg namelijk permanent overleg gevoerd worden, maar waar het geld vandaan moet komen en waar het verdiend moet worden, daar horen we de topeconomen niet over.
Netzomin als over de ziekelijke bemoeizucht van de overheid (via de z.g. zorg"verzekeraars") in de zorg. Die macht zou namelijk drastisch ingeperkt moeten worden om de markt weer een kans te geven en de prijzen kunnen dalen door concurrentie ipv door staatsinterventie.
Als ze daarover zouden reppen, komt hun baan immers op de tocht te staan.
Kortom: een duur hooggeleerd advies, dat ongetwijfeld een vaste plaats zal krijgen in de onderste bureauladen en waar niemand, behalve de bureaucratie en de politiek, wat mee opschiet.
ANH JANSEN
28-02-2013
13:55
In de voetnoten zit het gevaar.
3 Wanneer in dit rapport wordt gesproken over “x% van de apothekers constateert dat…”, betreft dit het
uitkomstpercentage van de deelnemende apothekers aan dit onderzoek.
De KNMP blijft het braafste jongetje van de klas. Ze moet eens op nascholing gaat bij NZa, VWS en R&R; 1.000 geselecteerde panelleden van Motivaction stellen dat 100% van de Nederlanders tevreden is over de zorg. En zo wordt beleid gemaakt door VWS als het zo uitkomt.
Tit for Tat. Dit gaat niet werken.
De KNMP is de black knight uit de sketch van Monty Python.
R&R komen met advies de geneesmiddelen en de farmaceutische zorg te scheiden om zo een lagere prijs te krijgen. Gaat niet werken om evidente redenen. Daar moet je wel wereldwijs voor zijn en dat ontbeert de vergadertijgers R&R.
Enige partij in de wereld die doosjes en zorg heeft gescheiden is de HMO Kaiser Permanente te USA. De enige HMO die werkt als een HMO. Volledig verticaal geintegreerd. Intern geen concurrentie. Heeft kleinste ziekenhuizen, kortste ligdagen en naar verhouding hoogste uitgaven farmacie en meeste farmaceutisch medwerkers in vergelijking met klassieke verzekeraars. Logisch; thuiszorg in eigen huis is goedkoopste zorg.
In Nederland doen we dat anders; 1.000 bedden per ziekenhuis, langste aantal ligdagen. laagste productie per specialist; per opgenomen patient de hoogste kosten ter wereld
En wat doet de NZa, de Minister? Sluit een convenant voor 2.5% netto groei.
En gaat vervolgens over tot de orde van de dag: verdere sanering in de extramurale farmacie om zo doelmatige zorg te krijgen! De apotheek als pinautomaat tot er niets meer uitkomt.
Hoe dom kan je zijn en blijven?
3 Wanneer in dit rapport wordt gesproken over “x% van de apothekers constateert dat…”, betreft dit het
uitkomstpercentage van de deelnemende apothekers aan dit onderzoek.
De KNMP blijft het braafste jongetje van de klas. Ze moet eens op nascholing gaat bij NZa, VWS en R&R; 1.000 geselecteerde panelleden van Motivaction stellen dat 100% van de Nederlanders tevreden is over de zorg. En zo wordt beleid gemaakt door VWS als het zo uitkomt.
Tit for Tat. Dit gaat niet werken.
De KNMP is de black knight uit de sketch van Monty Python.
R&R komen met advies de geneesmiddelen en de farmaceutische zorg te scheiden om zo een lagere prijs te krijgen. Gaat niet werken om evidente redenen. Daar moet je wel wereldwijs voor zijn en dat ontbeert de vergadertijgers R&R.
Enige partij in de wereld die doosjes en zorg heeft gescheiden is de HMO Kaiser Permanente te USA. De enige HMO die werkt als een HMO. Volledig verticaal geintegreerd. Intern geen concurrentie. Heeft kleinste ziekenhuizen, kortste ligdagen en naar verhouding hoogste uitgaven farmacie en meeste farmaceutisch medwerkers in vergelijking met klassieke verzekeraars. Logisch; thuiszorg in eigen huis is goedkoopste zorg.
In Nederland doen we dat anders; 1.000 bedden per ziekenhuis, langste aantal ligdagen. laagste productie per specialist; per opgenomen patient de hoogste kosten ter wereld
En wat doet de NZa, de Minister? Sluit een convenant voor 2.5% netto groei.
En gaat vervolgens over tot de orde van de dag: verdere sanering in de extramurale farmacie om zo doelmatige zorg te krijgen! De apotheek als pinautomaat tot er niets meer uitkomt.
Hoe dom kan je zijn en blijven?
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.