Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
07 jun
FarmaActueel Gemist: Webcast Algemeen Overleg Geneesmiddelenbeleid 6 juni
Heeft u het Algemeen Overleg Geneesmiddelenbeleid gemist? Exclusief bij FarmaActueel kunt u de video nog terug zien via de link hieronder. Hier ziet u de agenda.
Heeft u het Algemeen Overleg Geneesmiddelenbeleid gemist? Exclusief bij FarmaActueel kunt u de video nog terug zien via de link hieronder. Hier ziet u de agenda.
schuiringa
07-06-2013
10:49
500 mega apotheken mogen overblijven.
Fuseren of verdwijnen
Fuseren of verdwijnen
henricop
06-06-2013
22:01
Met schuin oog gevolgd op internet.
Geen woord over apothekers in nood of de 6 statements.
Partijen gaan er voor meer niet.
Geen woord over apothekers in nood of de 6 statements.
Partijen gaan er voor meer niet.
ANH JANSEN
29-05-2013
17:47
Gezien het bovenstaande ben ik er van overtuigd dat er goede condities zijn geschapen voor het welslagen van de ingezette beleidsomslag. Een en ander ten behoeve van de patiënt, die recht heeft op de best mogelijke, samenhangende zorg tegen aanvaardbare uitgaven en het in stand houden cq. creëren van de daarvoor benodigde zorginfrastructuur.
Ik wil nu niet vooruitlopen op mogelijke oplossingen. De oplossingen zullen zoveel mogelijk door de partijen in de farmaceutische sector zelf moeten worden gerealiseerd. Waar mogelijk en nodig zal ik daarin faciliteren. Zo hebben mijn ambtenaren met inachtneming van ieders verantwoordelijkheid, verkennende gesprekken gevoerd en bijeenkomsten bijgewoond over nieuwe vormen van geïntegreerde eerstelijnszorg inclusief de farmaceutische zorg.
De verkenners zijn verder de mening toegedaan dat het systeem van vrij onderhandelbare prijzen kan worden voortgezet. Wel vinden zij het wenselijk dat de dynamiek van de markt, meer dan nu het geval is, bijdraagt aan maatschappelijke doelstellingen van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid.
Knelpunten en aanbevelingen van de verkenners voor de toekomst
Hoewel de sector goed presteert tegen lage kosten en de patiënten voor de overgrote meerderheid tevreden zijn, zien alle partijen waarmee de verkenners gesproken hebben nog veel mogelijkheden tot significante verbetering van de kwaliteit van de zorg en van de doelmatigheid van de sector als geheel1.
1 De verkenners noemen als positieve punten met name: lage kosten; tevreden patiënten; ruimte voor innovatie en het verbeteren van bedrijfsvoering door het afschaffen van wettelijke (tarief-)belemmeringen; mogelijkheden voor nieuwe businessmodellen met name op het gebied van de distributie; optimaal kunnen inspelen op de wensen van patiënten; het instellen en contracteren van een distributievergoeding voor de groothandelsfunctie.
Tja. 6 juni. En de KNMP komt volgend jaar met een toekomstvisie 2023. Arno Hammers: het is ons feestje
Ik wil nu niet vooruitlopen op mogelijke oplossingen. De oplossingen zullen zoveel mogelijk door de partijen in de farmaceutische sector zelf moeten worden gerealiseerd. Waar mogelijk en nodig zal ik daarin faciliteren. Zo hebben mijn ambtenaren met inachtneming van ieders verantwoordelijkheid, verkennende gesprekken gevoerd en bijeenkomsten bijgewoond over nieuwe vormen van geïntegreerde eerstelijnszorg inclusief de farmaceutische zorg.
De verkenners zijn verder de mening toegedaan dat het systeem van vrij onderhandelbare prijzen kan worden voortgezet. Wel vinden zij het wenselijk dat de dynamiek van de markt, meer dan nu het geval is, bijdraagt aan maatschappelijke doelstellingen van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid.
Knelpunten en aanbevelingen van de verkenners voor de toekomst
Hoewel de sector goed presteert tegen lage kosten en de patiënten voor de overgrote meerderheid tevreden zijn, zien alle partijen waarmee de verkenners gesproken hebben nog veel mogelijkheden tot significante verbetering van de kwaliteit van de zorg en van de doelmatigheid van de sector als geheel1.
1 De verkenners noemen als positieve punten met name: lage kosten; tevreden patiënten; ruimte voor innovatie en het verbeteren van bedrijfsvoering door het afschaffen van wettelijke (tarief-)belemmeringen; mogelijkheden voor nieuwe businessmodellen met name op het gebied van de distributie; optimaal kunnen inspelen op de wensen van patiënten; het instellen en contracteren van een distributievergoeding voor de groothandelsfunctie.
Tja. 6 juni. En de KNMP komt volgend jaar met een toekomstvisie 2023. Arno Hammers: het is ons feestje
ANH JANSEN
29-05-2013
17:42
De rol van de overheid kan mijn inziens inderdaad beperkt blijven tot faciliteren en stimuleren. Deze rol zal ik op mij nemen. Voor de uitvoering van deze rol zal ik een aantal aanbevelingen ter harte nemen. Zo zal ik:
1. een periodiek bestuurlijk overleg met de sector instellen, zoals voorge-steld door de verkenners. In juni zal dit overleg voor het eerst bij elkaar komen. Ter voorbereiding van het bestuurlijk overleg worden enkele bila-terale overleggen gehouden tussen VWS en de meest betrokken partijen;
2. bezien of het wenselijk en noodzakelijk is om de medicatiecheck uit het eigen risico te lichten, dan wel of deze aanbeveling van de verkenners materieel al binnen de huidige wetgeving kan worden verwezenlijkt door individuele zorgverzekeraars; 3. de NZa vragen de Good Contracting Practices te herijken in het licht van de bevindingen van de verkenners en de uitkomsten van de marktscan;
De NZa heeft aangekondigd:
4. een onderzoek te doen naar de financiële positie van apotheken (waar ook de verkenners op aandringen). Het gaat om een onderzoek naar de rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit van apotheekbedrijven en naar de omvang van het apotheekaanbod;
5. een onderzoek te doen naar de zorgplicht van zorgverzekeraars in samenwerking met de IGZ (of er voldoende verantwoorde zorg wordt gecontracteerd);
6. de sector uit te nodigen om na te gaan of wijzigingen in de prestatiebeschrijvingen gewenst zijn.
7. In te grijpen als de zorginkoop of de vergoeding van zorg niet aan de zorgplicht voldoet of als zij algemene, structurele (markt-)belemmeringen constateert.
In het bestuurlijk overleg zullen de (resterende) knelpunten (in de contractering, het preferentiebeleid, de taakverdeling tussen de eerste- en tweedelijn en de kwaliteit van de medicatieoverdracht) die de verkenners hebben geconstateerd en die partijen opvoeren, aan de orde kunnen komen.
Ik wil nu niet vooruitlopen op mogelijke oplossingen.
1. een periodiek bestuurlijk overleg met de sector instellen, zoals voorge-steld door de verkenners. In juni zal dit overleg voor het eerst bij elkaar komen. Ter voorbereiding van het bestuurlijk overleg worden enkele bila-terale overleggen gehouden tussen VWS en de meest betrokken partijen;
2. bezien of het wenselijk en noodzakelijk is om de medicatiecheck uit het eigen risico te lichten, dan wel of deze aanbeveling van de verkenners materieel al binnen de huidige wetgeving kan worden verwezenlijkt door individuele zorgverzekeraars; 3. de NZa vragen de Good Contracting Practices te herijken in het licht van de bevindingen van de verkenners en de uitkomsten van de marktscan;
De NZa heeft aangekondigd:
4. een onderzoek te doen naar de financiële positie van apotheken (waar ook de verkenners op aandringen). Het gaat om een onderzoek naar de rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit van apotheekbedrijven en naar de omvang van het apotheekaanbod;
5. een onderzoek te doen naar de zorgplicht van zorgverzekeraars in samenwerking met de IGZ (of er voldoende verantwoorde zorg wordt gecontracteerd);
6. de sector uit te nodigen om na te gaan of wijzigingen in de prestatiebeschrijvingen gewenst zijn.
7. In te grijpen als de zorginkoop of de vergoeding van zorg niet aan de zorgplicht voldoet of als zij algemene, structurele (markt-)belemmeringen constateert.
In het bestuurlijk overleg zullen de (resterende) knelpunten (in de contractering, het preferentiebeleid, de taakverdeling tussen de eerste- en tweedelijn en de kwaliteit van de medicatieoverdracht) die de verkenners hebben geconstateerd en die partijen opvoeren, aan de orde kunnen komen.
Ik wil nu niet vooruitlopen op mogelijke oplossingen.
ANH JANSEN
29-05-2013
17:40
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/05/29/kamerbrief-over-standpunt-bevindingen-verkenners-extramurale-farmacie-en-marktscan-farmacie-2012-van-de-nza.html
De grotendeels gedeelde toekomstvisie en de positieve ontvangst van de bevindingen van de verkenners door de farmaceutische sector, sterken mij in de gedachte dat partijen er zonder (al te veel) overheidsinmenging uit kunnen komen. Temeer daar 2012 door alle partijen als een overgangsjaar is beschouwd en de contractering voor het jaar 2013 al enige differentiatie laat zien ten opzichte van 2012. Ik zal mijn beleid met betrekking tot de extramurale farmaceutische zorg dan ook continueren.
De rol van de overheid kan mijn inziens inderdaad beperkt blijven tot faciliteren en stimuleren. Deze rol zal ik op mij nemen. Voor de uitvoering van deze rol zal ik een aantal aanbevelingen ter harte nemen. Zo zal ik:
1. een periodiek bestuurlijk overleg met de sector instellen, zoals voorge-steld door de verkenners. In juni zal dit overleg voor het eerst bij elkaar komen. Ter voorbereiding van het bestuurlijk overleg worden enkele bila-terale overleggen gehouden tussen VWS en de meest betrokken partijen;
2. bezien of het wenselijk en noodzakelijk is om de medicatiecheck uit het eigen risico te lichten, dan wel of deze aanbeveling van de verkenners materieel al binnen de huidige wetgeving kan worden verwezenlijkt door individuele zorgverzekeraars; 3. de NZa vragen de Good Contracting Practices te herijken in het licht van de bevindingen van de verkenners en de uitkomsten van de marktscan;
De NZa heeft aangekondigd:
4. een onderzoek te doen naar de financiële positie van apotheken (waar ook de verkenners op aandringen). Het gaat om een onderzoek naar de rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit van apotheekbedrijven en naar de omvang van het apotheekaanbod;
De grotendeels gedeelde toekomstvisie en de positieve ontvangst van de bevindingen van de verkenners door de farmaceutische sector, sterken mij in de gedachte dat partijen er zonder (al te veel) overheidsinmenging uit kunnen komen. Temeer daar 2012 door alle partijen als een overgangsjaar is beschouwd en de contractering voor het jaar 2013 al enige differentiatie laat zien ten opzichte van 2012. Ik zal mijn beleid met betrekking tot de extramurale farmaceutische zorg dan ook continueren.
De rol van de overheid kan mijn inziens inderdaad beperkt blijven tot faciliteren en stimuleren. Deze rol zal ik op mij nemen. Voor de uitvoering van deze rol zal ik een aantal aanbevelingen ter harte nemen. Zo zal ik:
1. een periodiek bestuurlijk overleg met de sector instellen, zoals voorge-steld door de verkenners. In juni zal dit overleg voor het eerst bij elkaar komen. Ter voorbereiding van het bestuurlijk overleg worden enkele bila-terale overleggen gehouden tussen VWS en de meest betrokken partijen;
2. bezien of het wenselijk en noodzakelijk is om de medicatiecheck uit het eigen risico te lichten, dan wel of deze aanbeveling van de verkenners materieel al binnen de huidige wetgeving kan worden verwezenlijkt door individuele zorgverzekeraars; 3. de NZa vragen de Good Contracting Practices te herijken in het licht van de bevindingen van de verkenners en de uitkomsten van de marktscan;
De NZa heeft aangekondigd:
4. een onderzoek te doen naar de financiële positie van apotheken (waar ook de verkenners op aandringen). Het gaat om een onderzoek naar de rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit van apotheekbedrijven en naar de omvang van het apotheekaanbod;
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.