Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
29 aug
KNMP steunt oproep NPCF over aanpak medicijnverstrekking
De KNMP steunt van harte de oproep van patiëntenfederatie NPCF om duidelijke afspraken te maken tussen zorgverzekeraars, artsen en apothekers omtrent het verstrekken van voorkeursmedicijnen. Het preferentiebeleid van zorgverzekeraars heeft geleid tot een enorme besparing op de zorgkosten, maar leidt tegelijkertijd tot veel problemen.
De KNMP steunt van harte de oproep van patiëntenfederatie NPCF om duidelijke afspraken te maken tussen zorgverzekeraars, artsen en apothekers omtrent het verstrekken van voorkeursmedicijnen. Het preferentiebeleid van zorgverzekeraars heeft geleid tot een enorme besparing op de zorgkosten, maar leidt tegelijkertijd tot veel problemen.
Graag zou ik eens nader van degachten willen wisselen.
Neem aub contact op via farmavic@gmail.com ?
Groet.
Na 1-1-2012 is het andere koek! nu is er sprake van aparte losse kanalen. Zie wat de ZN clowntjes doen: de frontale aanval op de hulpmiddelen is ingezet en vele van ons leveren lekker onder kostprijs, " want anders pikt Mediq mijn patienten af"
Gun ze het verlies! Maar leg het uit aan je klant. Ik zorg dat u uw medicijnen juist kunt gebruiken.
Bij Mediq licht Price de hele zaak nu door. Apotheken NL gaat in de verkoop, daar hoef je geen consultant voor te zijn! Niemand zit te wachten op duiventilapotheken.
Rendementen liggen diep onder 0. En het vervelende is dat Mediq nu ook teveel goodwill in de hulpmiddelensfeer betaald heeft. ZN clowntjes zetten de kettingzaag in de prijzen. Mediq is de ezel in het algemeen en de steen....
Binnen 2 jaar is Mediq een VS bedrijf met een NASDAQ notering en geheel uit ons land verdwenen.
Dan staan de ZN clowntjes bij ons op de stoep en dan zijn wij de eisende partij!
De CZ bobo's hebben op hun reis naar China al lang ontdekt dat de kostprijs van de strips daar beneden de 1 eurocent ligt.
En aangezien de chinezen binnenkort via de noord kunnen varen vallen de transportkosten ook wel mee.
Dus blijft er voor groothandel en apotheek nog minstens 25 cent over. Maar niet heus natuurlijk.
U hoeft zich echter niet druk te maken: u kunt helemaal niet leveren, hoogstens als onderaannemer.U moet immers aantoonbaar minimaal al een jaar landelijk leveren en eigen verpleegkundigen in dienst hebben.
Ben benieuwd welke idioot hier in stapt.
Je moet een ander ook zijn ongeluk gunnen.
Ofwel dit is nog lang niet de bodemprijs, mits je de meter gaat betalen. Enige vraag is of ze wel hebben nagedacht over de fee voor het leveren.
Dus je mag ze gratis met 3 euro verlies gaan meegeven.
Conclusie: kappen met luiers en nu dus ook teststrips. Laat Mediq er maar lekker op leeglopen.
Zijn diabeten op voorhand voorzienbare verlieslatende verplicht verzekerden voor verzekeraars na afschaffing van alle ex poste risico vereveningen?
Lees dit inkoopdocument aandachtig en stel vast dat CZ ook nog eens via de achterdeur preferentie beleid voert op het gebied van teststrips en toebehoren: aanbieders moeten 4 meters aanbieden vooraf de gunning en CZ kan een eigen meter opleggen.
En dan moet je toch voor 30 cent, incl BTW, leveren.
Wie trapt hier nu in?
En CZ lijkt aan te sturen op risico selectie van diabetes patiënten; laat ze maar gaan naar andere zorgverzekeraars als het voorzienbare verlieslatende patiënten.
AETNA is de USA partner van CZ. CZ weet waar men de mosterd moet halen.
De KNMP zal het spel moeten meespelen volgens de spelregels: alles is toegestaan!
Vóór de invoering van de Zorgverzekeringswet lag de solvabiliteitseis op 8 procent voor ziekenfondsen. Als we teruggaan naar deze norm valt er zelfs bijna 6 miljard euro vrij.
Als de solvabiliteitseisen uit 2002 weer kunnen worden gehanteerd, valt er eenmalig 12,4 miljard euro vrij. Als dit bedrag komend jaar extra wordt geïnvesteerd in de economie leidt dit tot een verhoging van het nationale inkomen met ruim 25 miljard euro. Dit geeft een enorme impuls aan de werkgelegenheid, vermindering van uitgaven sociale zekerheid, belastinginkomsten, koopkracht en consumentenvertrouwen. De zorg kan hiermee het vliegwiel bezorgen dat de Nederlandse economie in beweging brengt.
Leo Vandermeulen is senior onderzoeker bij Kiwa Carity
--En het grootste voordeel van inroepen van de terugval optie van VVD'er (wat is daar mis mee?) Hans Hoogervorst is de terugval naar de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur. Terugval?
ZN wil deze terugval met alle mogelijke kracht en met inzet van alle mogelijke middelen zien te voorkomen, zegt Hoppenbrouwer in zijn weblog. ZN komt op voor de belangen van ZN en ZN-leden. Heeft broertje dood aan het algemeen belang.
Daar zal de KNMP toch eens over moeten nadenken.
Maar ja, de carriere van VVD'er Bart Smals......
Zo gaat het in Nederland. Hoeveel van deze "Peter Kapiteins" zijn er in dit land? Welke Ministeries, ZBO's e.a. semi-overheid en overheidsorganen doen dit nog meer?
Wel netjes van DNB dat die PK geen flikker uitvoert en geen enkele toegevoegde waarde heeft, maar wel ruim 125.000 euro per jaar opstrijkt. Belastinggeld.
ZZP'er Henk van Vliet, ex-NZa, maar met platina regeling mag zich verantwoorden; laat de NZa deze regeling maar eens in de openbaarheid brengen.
Geldstroom van Overheid naar VZVZ en KNMP moet inderdaad maar eens worden opgevraagd.
Is WOB aangelegenheid.
Gemeenten en provincies komen wel in het geweer tegen de 130km verhoging, dat is belangenb
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21855342/__Rechtszaken_tegen_130_km_u__.html ,
maar de KNMP weigert op te komen voor de rechten van leden en niet-leden van de KNMP.
Dat geeft te denken. WOBben maar.
HB lid Bart Smals is druk bezig met zijn escape route: Tweede Kamer lidmaatschap voor de VVD. Zie zijn sociale media activiteiten. Likt zich naar boven.
En daarom voert de KNMP niets uit.
WOBben hoeft niet meer.
Marc Pomp maakt het in het PW van deze week af: hele verhaal afgedrukt zonder enige 'duiding' door de KNMP zelf; is er nu geen budgettering? Geen overheidssturing? Wat is dan het verschil tussen transparante en publieke budgettering/sturing en het door Marc Pomp et al voorgestane model? En waarom blijft Marc Pomp dan aanhanger van zijn model? Waarom is hij ZZP'er geworden en adviseur van ZN, ZN-leden, NZa, CPB, VWS? Waarom praat hij deze organen dan naar de mond?
De KNMP moet afstand nemen van artikel Marc Pomp: het zit immers aantoonbaar met onjuistheden en is alleen maar te lezen als een Frame: er is niets anders dan het systeemmodel 'gereguleerde werking": markt is er immers niet.
Laat de KNMP komen met een tegenframe: KPMG en NHS!
Dat kwam het ministerie slecht uit: de koe met de gouden horens mocht niet geslacht worden.
De NPCF als gesubsidieerde bijna semi- overheidsinstantie kwam toen met een onafhankelijk onderzoek.
De meesten van u hebben de enquete waarschijnlijk niet ingevuld. Een gemiste kans.
De sturende vragen hadden maar een doel: er moet een zondebok komen en dat is de apotheek.
Alleen in de vrije vragen kon er kritiek geleverd worden op overheidsbeleid en zorgverzekeraars.
De conclusie was dan ook al klaar voordat de enquete de lucht inging.
Dat de KNMP dit niet wil inzien en er nog een postieve draai aan probeert te geven is illustratief.
Giga oogkleppen op? Het is toch niet zo dat het HB ook op de subsidielijst van minister Schippers staat?
Marc Pomp heeft het oor van de Minister, verzekeraars en andere belanghebbenden met alleen oog voor de prijs.
Grote vergissing als de KNMP e.a. deze uitspraken negeren.
Samenhang in gepraat van Marc Pomp is er wel degelijk: ontkenning van de werkelijkheid, geen kennis van zaken, geen kennis van Kaiser Permanente en onmogelijkheid om samen te werken in een concurrerende omgeving. Mededingingsregels zijn van kracht in het NL model. Marc Pomp is vermoedelijk van de school van de selectieve ontkenning en selectieve 'we doen alsof school".
AMM is bewust gegeven aan de verzekeraars om lage prijzen af te dwingen. AMM misbruik is wereldwijd verboden, behalve in Nederland omdat de betreffende toezichthouders bewust of op instructie van de Minister de andere kant opkijken.
Effect van AMM misbruik komt Marc Pomp goed uit: zie je wel dat de prijzen en kosten dalen!
Stellen dat er in het huidige systeemmodel geen sprake van Overheidsbudgettering is wel een enormiteit van jewelste.
Wat een staalje tunnelvisie en toppunt van Framing.
http://www.pw.nl/rubrieken/2018marktwerking-zal-nooit-populair-zijn2019/newsitem_view
- Wie leest nu het PW?
- Wie is M. Pomp?
Onsamenhangende praat zonder bewijs.
Is de zorg een markt?
In ons land was dat de bedoeling, maar het BKZ en Convenanten met alle serieuze partijen in de zorg hebben het oude stelsel doen herleven. Waar een crisis niet goed voor is!
Wie was er niet bij? de KNMP.
Wie gaat het gelag betalen? de apothekers.
Stop met NapCo, ASKA en KNMP. Maak 1 nieuwe belangenbehartiger, ook dat is meer dan ooit noodzakelijk!
Minister sluit maar met 1 partij convenant.
Is Marc Pomp van de 'we doen alsof' gemeente? We doen alsof we aan concurrentie doen, maar we gaan toch samenwerken? Mededingingsregels zetten we even aan de kant als het de verzekeraars en de Overheid uitkomt?
De keuze tussen gereguleerde marktwerking model NL/Marc Pompe en Overheidsbudgettering is een non keuze: ze zijn in essentie hetzelfde! Echter, bij openlijke overheidsbudgettering gelden de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur weer en moeten bestuurders en economen aan de regels houden. Doen alsof is er dan niet meer bij.
De ASKA, NapCo en KNMP zullen hier een kritische kanttekening bij moeten plaatsen opdat in ieder geval de KNMP kan laten zien dat zij als belangenbehartiger een toegevoegde waarde heeft. Zo niet, dan kan zij geheel volgens de theorie van Marc Pomp de deuren sluiten.
Marc Pomp lijdt enorm aan tunnelvisie en ziet een aantal olifanten in de kamer geheel over het hoofd.
In PW deze reactie ingediend.
Zoals een econoom die zijn kennis bijhoudt behoort te weten is de zorgsector nu juist een van de weinige sectoren waar marktwerking niet werkt. Om nu te eisen van apothekers dat zij aantonen dat door hun inspanning de kosten van de zorg in het algemeen worden verlaagd in het model 'gereguleerde marktwerking' dat Pomp zelf heeft bedacht is de wereld op zijn kop. Al jaren toont nu juist de geïntegreerde verzekeraar, Kaiser Permanente, aan dat door samenwerking en diseasemanagement investeringen in farmaceutische zorg en thuiszorg de kosten in de Tweede Lijn, de Ziekenhuizen, drastisch omlaag kunnen brengen. De gemiddelde ligdag in de KP ziekenhuis is teruggebracht tot 2.3 dag. In de wereld van de 'gereguleerde marktwerking' van Pomp is dat 5.6 dag. De KP ziekenhuizen behoren in alle sectoren tot de top 5 van de USA. En die top ligt aanmerkelijk hoger dan de ziekenhuizen in de wereld van Pomp. Kaiser Permanente heeft meer apothekers in dienst dan klassieke verzekeraars inhuren via hun systeem van fee for service of lumpsum of onder de kostprijs inkopen.
KP doet dan ook heel veel aan preventie en ketenzorg. En dat verhoogt de kosten weer. De premies van KP zijn dan ook hoger dan die van Fee for Service of lumpsum verzekeraars. En je moet houden van de intensieve bemoeienis van KP managers met hun verzekerden. De zorgverleners zijn in dienst van KP. KP is een kleine verzekeraar, 8.3 miljoen verzekerden en verliest klanten zodra zich in hun gebied concurrentie aanbiedt; de USA is een werkelijk vrije markt.
Marc Pomp slaat de plank geheel mis met zijn stelling dat er in het NL model geen budgettering meer is. Er is juist meer budgettering dan ooit tevoren, alleen de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur zijn niet langer van k
http://annfammed.webliv.us/content/1/3/144.full
BACKGROUND International comparisons of health care systems have shown a relationship at the macro level between a well-structured primary health care plan and lower total health care costs. The objective of this study was to assess whether provider continuity with a family physician is related to lower health care costs using the individual patient as the unit of analysis.
METHODS We undertook a study of a stratified sample of patients (age, sex, region, insurance company) for which 2 cohorts were constructed based on the patients’ utilization pattern of family medicine (provider continuity or not). Patient utilization patterns were observed for 2 years. The setting was the Belgian health care system. The participants were 4,134 members of the 2 largest health insurance companies in 2 regions (Aalst and Liège). The main outcome measures were the total health care costs of patients with and without provider continuity with a family physician, controlling for variables known to influence health care utilization (need factors, predisposing factors, enabling factors).
RESULTS Bivariate analyses showed that patients who were visiting the same family physician had a lower total cost for medical care. A multivariate linear regression showed that provider continuity with a family physician was one of the most important explanatory variables related to the total health care cost.
CONCLUSIONS Provider continuity with a family physician is related to lower total health care costs. This finding brings evidence to the debate on the importance of structured primary health care (with high continuity for family practice) for a cost-effective health policy.
--Marc Pomp heeft wat gemist. De KNMP kan hem erop wijzen.
Kunnen ze dat inzichtelijk maken, dan moet de zorgverzekeraar wel toehappen. “Apothekers hebben een goede businesscase nodig waarmee zij kunnen onderbouwen dat meer geld voor farmaceutische zorg leidt tot lagere zorgkosten. Dat zij kunnen voorkomen dat patiënten later duurdere zorg nodig hebben.”
---Wat een makkelijk betoog van die Marc Pomp.
Enige verzekeraar die dat hard heeft gemaakt en vast houdt aan investeringen in farmacie om elders kosten te besparen is Kaiser Permanente! Een 100% vertikaal geïntegreerde verzekeraar, in essentie een ziekenfondsmodel, die relatief meer apothekers in dienst heeft dan de klassieke verzekeraar inhuurt via fee for service of lumpsum contracten.
Kaiser Permanente kan namelijk de verzekerde volgen en weet zo dat thuiszorg met juiste medicatie zeer veel geld uitspaart in de tweede lijn. Gemiddelde ligdag bij KP is 2.3 dag in een ziekenhuis. In Nederland is dat 5.6 dag. Tel uit je winst.
Marc Pomp heeft zijn vak niet bij gehouden en praat verzekeraars en overheid naar de mond. Ja knikker van 1ste orde. ZZP'er met vooral ZN/ZN-leden en VWS/ZBO's als klant.
Neen. In het NL model kunnen NL apothekers nimmer aantonen dat zij elders geld kunnen uitsparen. Omgekeerde bewijslast. Dat kan alleen in een ziekenfondsmodel zonder marktwerking en concurrentie!
Laat de KNMP zich nu maar eens bewijzen. Maar ja, de KNMP zit op de VVD lijn; gereguleerde marktwerking met overheidsbudgettering! Die hebben het niet begrepen.
Gereguleerde marktwerking
Pomp stond mede aan de basis van de marktwerking in de zorg. Bij het Centraal Planbureau, waar hij tot 2008 werkte, was hij verantwoordelijk voor het rapport Zorg voor Concurrentie. Daarin werd groen licht gegeven voor het nieuwe zorgstelsel, inclusief marktwerking. Pomp is voorstander van gereguleerde marktwerking, met de nadruk op ‘gereguleerde’. Volgens de econoom verdient de marktwerking in de zorg echter geen schoonheidsprijs. “Maar vraag je de PvdA naar een alternatief, dan blijft het heel stil. En overheidsbudgettering, daar wil eigenlijk ook niemand aan. Meer smaken dan marktwerking en overheidsbudgettering hebben we nou eenmaal niet in de zorg.”
---En is er nu dan geen Overheidsbudgettering? Marc Pomp valt nu enorm door de mand of hij heeft zijn herregistratie punten niet gehaald.
Hoe ziet een apotheek eruit in 2023 en aan wat voor apotheker is er dan behoefte?
“Misschien zijn alle apotheken gesloten en krijgen patiënten vanuit een geneesmiddelendepot, aan de rand van de stad, hun geneesmiddelen geleverd. Dat is ongetwijfeld een scenario dat zorgverzekeraars serieus bekijken. De meeste mensen zien apothekers niet als zorgverlener, maar als distributeur van geneesmiddelen. Je hebt geen persoonlijke band met de apotheker – ik ken mijn apotheker niet eens. Koppel die apotheker los van de winkel en zie hem als expert in het gebruik van geneesmiddelen – dat vind ik een plausibel toekomstscenario. Apothekers kunnen doelmatig voorschrijven stimuleren en beter gebruik van geneesmiddelen bevorderen. Elke zorgverzekeraar zal die expertise willen behouden.”
--Mijn wereldbeeld is het algemeen toepasbaar wereldbeeld.
Vraag het onze patiënten of zij hun apotheker kennen, de 80% zorggebruikers, 20% van het totaal, en zij kennen hun apothekers allemaal!
Wat een bekrompen wereldbeeld heeft die Marc Pomp. En daarop baseert hij zijn analyses?
NPCF:
Informatie
Een ander punt dat moet verbeteren is de informatievoorziening. 69% van de deelnemers werd niet geïnformeerd over afspraken tussen hun zorgverzekeraar en apotheek over het verstrekken van voorkeursmedicijnen. Van deze groep had 85% wel informatie willen ontvangen. Zij hadden vooral willen weten of hun apotheek het medicijn verstrekt dat hun zorgverzekeraar als preferent heeft aangewezen. Ook blijken medicijngebruikers slecht te worden geïnformeerd over prijzen in de apotheek.
ZN:
Uit het onderzoek van de NPCF blijkt echter dat patiënten problemen ervaren met de informatievoorziening over de verstrekking van medicijnen door de apotheker. Tweederde vindt dat ze vooraf niet voldoende geïnformeerd zijn door de apotheker over de gevolgen die het voorkeursbeleid mogelijk voor ze heeft.
---
Leg de blog van Hoppenbrouwer ZN adviseur ernaast en vraag hem wie er nu een partij zwart maakt.
Je kan niet anders dan concluderen;
ZN en de KNMP zijn als De Duivel en de Schandknaap in permanente opleiding.
Jammer dat de KNMP er zo van geniet en niet van rol wil wisselen.
Onderzoek NPCF: brede steun voor voorkeursbeleid medicijnen
Uit onderzoek van de patiëntenfederatie NPCF blijkt dat patiënten het beleid van zorgverzekeraars om goedkope medicijnen te vergoeden, van harte steunen. Zorgverzekeraars maken op verschillende manieren afspraken met apothekers om te zorgen dat zij voor medicijnen met dezelfde werkzame stof niet het duurste maar een goedkoper middel aan de patiënt leveren. Daarmee hebben zorgverzekeraars de afgelopen jaren de premiebetaler vele miljoenen bespaard.
Uit het onderzoek van de NPCF blijkt echter dat patiënten problemen ervaren met de informatievoorziening over de verstrekking van medicijnen door de apotheker. Tweederde vindt dat ze vooraf niet voldoende geïnformeerd zijn door de apotheker over de gevolgen die het voorkeursbeleid mogelijk voor ze heeft.
http://www.npcf.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=5324:patient-ervaart-onduidelijkheid-en-problemen-maar-steunt-preferentiebeleid&catid=2:nieuws&Itemid=26
Patiënt ervaart onduidelijkheid en problemen maar steunt preferentiebeleid
29 augustus 2013
Het beleid waarbij zorgverzekeraars alleen goedkopere medicijnen vergoeden, leidt bij meer dan de helft van de mensen die ermee te maken hebben tot problemen. Tweederde vindt dat ze vooraf niet voldoende geïnformeerd zijn over de gevolgen die dit preferentiebeleid mogelijk voor ze heeft. Desondanks vindt de meerderheid van de mensen die er ervaring mee hebben het beleid een goede maatregel om de zorgkosten terug te dringen. Dat blijkt uit de resultaten van de meldactie Medicijnen van patiëntenfederatie NPCF.
Daarom ook EU kwijt???
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.