Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


29 sep

Gastcolumn: Een ***zaak

“Zullen we er maar mee stoppen?” De vraag werd de koffiekamer in geslingerd op een toon die verried dat de persoon die hem uitsprak hem zelf eigenlijk al had beantwoord.

 

Zes paar ogen wendden zich abrupt naar de persoon in de deuropening. Enkele kopjes koffie bleven doelloos hangen ergens tussen schoteltje en verwachtingsvolle lippen. Onze mater familias Mieke hervond zichzelf het eerst: “Stoppen zeg je…? Maar Frits, hoe bedoel je dat precies?” vroeg ze op een toon die zowel belangstelling als enige scepsis in zich droeg. Frits beende met ferme stappen naar het koffieapparaat en tapte zichzelf zijn gebruikelijke cappuccino in een kopje waar al bijna de opdruk van de firma afgesleten was.

“Nou…” begon hij wat aarzelend, “ik bedoel dat ik misschien maar een ander vak zou moeten gaan leren. Ik had net weer zo’n oeverloos gesprek met je-weet-wel. En weer ging het over iets dat ze zogenaamd niet kon verdragen. Deze keer was het E-300. Halverwege ging die nieuwe vriend van haar zich er ook nog eens mee bemoeien. Het werd nogal onvriendelijk en nou zijn ze de deur uit gelopen met de toezegging dat ze in de wijk gaan rondtoeteren dat onze apotheek een ***zaak is…”

 

De treurigheid straalde uit zijn hele houding en de eerste slokjes van de koffie konden daar niet veel aan veranderen. “Is E-300 niet gewoon vitamine C?” opperde Alie die net klaar was met de opleiding. Ze had helemaal gelijk, maar dat feit veranderde niets aan de je-weet-wel opvatting dat je van E-nummers meer hoofdpijn kreeg. Mieke klopte Frits moederlijk op zijn afgezakte jonge schouders: “Frits, Frits, ik had verwacht dat je nu zo langzamerhand wel zou weten dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken. Er zijn heel veel anderen die gewoon blij zijn met jouw aanwezigheid in deze apotheek. Even de focus verschuiven, dat is het hele eieren eten!” En waratje, daarna smaakte de tweede bak koffie al veel meer naar een prettige dag.

Meijer Apeldoorn 30-09-2014 13:17
Voor onredelijke "klanten" hanteer ik al jaren de volgende succesformule:
Je wijst de klant op zijn/haar onredelijke gedrag en deelt hem/ haar meteen een waarschuwing uit.
Je zegt erbij dat je ze bij de derde waarschuwing uit de praktijk zult gooien. Dat doe je dan vervolgens ook. Geef rust voor andere klanten, je assistenten en jezelf.
Weg met die lieden die je assistentes het bloed onder de nagels vandaan halen of op grove wijze intimideren. Anders dan bij een huisarts ben je niet verplicht ze te helpen, bovendien zijn er vaak andere aanbieders genoeg in de omgeving. Zo niet gaan ze maar naar een internet apotheek.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.