Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


30 okt

Webcast Tros Radar over het couvertmodel van Achmea

Tros Radar heeft opnieuw aandacht aan het medicijnbeleid van zorgverzekeraars besteed. Deze keer ging het tv-programma in op het couvert model van verzekeraars VGZ en Achmea. Bij Farmaactueel® de webcast, het begint na 4 minuten en 18 seconden.

Tros Radar heeft opnieuw aandacht aan het medicijnbeleid van zorgverzekeraars besteed. Deze keer ging het tv-programma in op het couvert model van verzekeraars VGZ en Achmea. Bij Farmaactueel® de webcast, het begint na 4 minuten en 18 seconden.

henricop 30-10-2012 22:48
Populatiebekostiging= huisartsen worden de baas, ook over de inkoop geneesmiddelen.
Pref. Beleid zorgverzekeraars wordt inkoopbeleid door huisartsen.
Regen in de drup
ANH JANSEN 30-10-2012 18:48
VGZ en Achmea spraken over Advies Verkoop Prijzen die leveranciers op de KNMP AIP Taxe lijst plaatsen. De KNMP zegt dat deze prijzen AIP, Apotheek Inkoop Prijzen zijn.

Nu de verzekeraars dat anders zien en de apotheekhoudenden en patienten daarvan de dupe zijn houdt niets de KNMP nog tegen om per 1 januari 2013 de prijslijst in te trekken.

Daar wordt iedereen alleen maar beter van en komt de transparantie in de zorg ook nog eens ten goede.

Gezien het Regeerakkoord kan de KNMP het niet maken nog langer de eigen prijslijst aan te houden. Het ergste moet nog komen en de prijslijst maakt het alleen maar eenvoudiger voor de verzekeraars en Overheid om dat doel te bereiken.

En dat is niet de bedoeling van een belangenvereniging.

Met de aankomende populatie bekostiging is het preferentie beleid ten einde. Ook dan is de prijslijst zinloos.

De KNMP zal over de eigen schaduw heen moeten stappen.
ANH JANSEN 30-10-2012 00:38
http://www.nma.nl/mededinging/meer_sectoren_mededinging/zorg/Toepassing_mededingingsregels.aspx

En zo ook de argumentenfabriek.nl/sites

Denk dat Cie Baarsma terecht wees op de EU Mededingingsregels en dat Minister Schippers zo snel mogelijk van de EU Commissie een groen licht moet zien te regelen voordat zij het Regeerakkoord gaat uitvoeren.

15% krijgen de verzekeraars nog binnen via de nominale premie. 85% via de algemene middelen. Voor 10% korting op 255 euro nominale premie komen verplicht verzekerden niet uit bed. Van beoogde concurrentie tussen verzekeraars is dan helemaal geen sprake meer. Dat was nu juist de bestaansreden van de verzekeraar; concurreren om de gunst van de verzekerde.

Selectieve contractering, Populatie bekostiging in een private omgeving is niet Mededinging bestendig. Budgettering van verzekeraars is niet Mededinging bestendig. MBI is niet EU bestendig. Wettelijk opgelegde doorleverplicht voor private zorgaanbieders omdat private verzekeraars hun budget niet mogen overschrijden is niet EU bestendig. En alleen maar In Natura Polissen in een 'concurrerende' marktomgeving is niet EU bestendig. Nederland moest van de EU juist Restitutie polissen in de basisverzekering aanbieden omdat het koos voor een privaat model onder publieke voorwaarden met keuze vrijheid voor de individuele verplicht verzekerden.

Denk dat W Bos flink heeft meegeschreven aan de zorgparagraaf in dit Regeerakkoord.

Verschaft zich zo werk in overvloed. Zal A Klink erbij moeten roepen om de komende klussen te kunnen klaren. A Klink solliciteert er inmiddels openlijk naar. Oratie spreekt boekdelen. Kan zo in het Regeerakkoord.
ANH JANSEN 29-10-2012 23:43
Denk niet dat de verzekeraars in de slaapmodus gaan. Ze krijgen een budget opgelegd en dat mogen zij niet overschrijden. Ze worden risico dragende uitvoerders van VWS beleid. Ze zullen nog meer gaan drukken en uitpersen, op straffe van verlies van hun verdienmodel.

Populatie bekostiging gaat gelden voor huisartsen, GGZ en ziekenhuizen; men wil 2de lijn zorg terugdringen. Farmacie wordt niet genoemd, maar zal ongetwijfeld deel uit maken van de populatie/regio bekostiging.

Verzekeraars moeten kosten verder terugdringen door versterking van selectieve zorginkoop. Selectieve zorginkoop, populatie bekostiging en concentratie van zorg. Tweede lijn overhevelen naar Eerste lijn. Kan alleen met integratie van budgetten. Schotloze financiering.

Zorgverzekeraars krijgen volgens Regeerakkoord 85% van hun inkomsten uit de belastingen, 11,5% premie heffing via de belastingen. 15% via de nominale premie. Populatie bekostiging en concurrentie gaan al niet samen, dus dubbele agenda van VWS wordt zichtbaar.

En preferentie beleid en populatie bekostiging gaan niet samen. Net zoals Restitutie polissen niet samen gaan met budgettering. Populatie bekostiging is budgettering!

Maak er dan direct een nationaal ziekenfonds van.

VVD'er Hans Hoogervorst privatiseerde de zorg en VVD'ster E Schippers maakt er weer een ziekenfonds van. Kan allemaal in Nederland. In de tussentijd zijn alle lonen in de zorg uitgeknepen en dat was de bedoeling. Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur gelden niet in de private sector.
henricop 29-10-2012 22:27
Problemen opgelost nu zorgpremie inkomensafhankelijk wordt. Verzekeraars mogen nog slechts 300-400 euro als premie heffen. Rest via inkomen. Dan is er weinig concurrentie meer over.
We gaan dus terug naar de oude pre 2006 tijden.
Zorgverzekeraars gaan weer in de slaapmodus.
ANH JANSEN 29-10-2012 22:06
Achmea en VGZ Coop hebben het nu over Advies Verkoop Prijzen die in de KNMP Z-index Taxe staan vermeld. En beiden zeggen nu klip en klaar dat het de fabrikanten zijn die deze advies prijzen opgeven. De apotheken staan daar buiten. Zeggen beide verzekeraars zelf.

Dus hoe komt het dan dat beide verzekeraars een 'Advies verkoop'prijslijst hanteren met prijzen uit oktober 2011? Hoe komt het dan dat alle verzekeraars nog immer een 'claw back' hanteren? Hopelijk heeft de KNMP ook gekeken of anders is er voor de KNMP uitzending gemist. Laat een jurist meekijken.

Alle betrokkenen en met name de NZa en de beide verzekeraars maken duidelijk dat een centrale prijslijst geen enkele zin meer heeft en dat allen de KNMP in feite de wijze raad geven om de prijsinformatie te schrappen!

AIP in de Z-index KNMP is niet meer de AIP. Juridisch niet langer meer houdbaar. Dus zal de KNMP deze prijslijst moeten schrappen. Laat de verzekeraars maar komen met hun eigen prijslijsten. Die prijzen zullen ze dan wel moeten waarmaken. Geen opslag voor inkoop door apotheekhoudenden, geen claw back, geen bevriezing, geen IDEA, geen couvert, geen LPG. Gewoon transparante prijzen. En daarnaast kostendekkende tarieven voor de zorgverlening. Menukaart model van Sebastiaan Wegman is dan de inkopper! Welke verzekeraar is daar nu op tegen voor zijn verzekerden?
Meijer Apeldoorn 29-10-2012 21:27
De mevrouw van de Nza gaf de voorzet, waarschijnlijk onbedoeld: de klant / patient heeft er recht op de juiste prijs te weten.
Wie is er Uvit/ Vgz verzekerd en gebruikt een onder couvert middel?
Gewoon bij Vgz aangeven dat je voor dit middel het eigen risico wilt betalen omdat je andere verzekerden daar niet voor wilt laten opdraaien.
Weigeren ze dit: met de Nza in actie komen en komt de onder couvertprijs op tafel.
Probleem opgelost.
Meijer Apeldoorn 29-10-2012 20:07
Jan modaal kijkt niet naar Zembla etc.
ANH JANSEN 29-10-2012 11:17
Martin van Rijn komt terug bij VWS. Impliceert dat de verzekeraars vol aan de bak kunnen blijven. Aan systeemmodel wordt niet getornd. Dat systeemmodel is bewust privaat ingericht omdat dan de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur niet gelden. In een privaat model gelden de private spelregels van de markt. Dat zegt A Klink in zijn oratie.

Martin van Rijn heeft in 2005 het systeemmodel Zorgstelsel 2006 er door heen gekregen. Die man komt dus terug.

Radar zal geen enkel effect hebben op beleid van de Overheid.

NMa en NZa vinden het systeemmodel prima. Zijn beiden uitvoeringsorganen van dezelfde Overheid die zij geacht worden in de gaten te houden. Concentratie van zorg? Geen probleem volgens de NMa. Wel een probleem zeggen CA de Kam et al in Zorg verzekerd?

NZa Theo Langejan zegt het duidelijker dan ooit tevoren in Zorgvisie: Zorgverzekeraars mogen eisen wat zij willen en kunnen doen en laten wat zij willen; zij hebben als enigen de zorgplicht. Algemene Regels van Behoorlijk Bestuur gelden niet in de zorg sinds 2006. Bewust beleid.

Om daarop te schieten moet je niet bij Radar zijn. Zembla, Tegenlicht en Nieuwsuur zijn dan eerder aangewezen programmas.

Maar tegen een Overheid die bewust de Algemene Regels van Behoorlijk Bestuur wil omzeilen is niets te beginnen.
Meijer Apeldoorn 29-10-2012 10:23
Of onder couvert aanbesteden legaal is of niet, is niet zo relevant.
Het gaat erom wat de consument ervan vindt (via Radar). Consumenten zijn kiezers en een massale afkeuring/verontwaardiging heeft wel degelijk politiek effect.
De beloningen van CEO bij ZN zij ook legaal, liggen echter al wel onder vuur van de politiek.
In dat opzicht is de uitzending politiek gezien slecht gepland: de formatie van het nieuwe kabinet en de bespreking van de nieuwe plannen zal voorlopig het nieuws beheersen.
Het ziet er dus naar uit dat de Zorgverzekeraars de dans weer gaan ontspringen.

De lastenverhoging voor werkgevers is wel direct aanleiding tot verhoging van de tarieven die immers voor een groot deel door personeelskosten worden bepaald.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.