Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
30 okt
KNMP reactie regeerakkoord
De nieuwe regeringscoalitie van VVD en PvdA zet terecht in op goede zorg dichtbij de patiënt, samenwerking tussen zorgaanbieders en lagere zorgkosten. Maar wat de basiszorg door apothekers, huisartsen en andere eerste lijns zorgaanbieders betreft, maakt het regeerakkoord niet duidelijk wat de concrete invulling van deze ambities is, stelt de KNMP vast. Dat is een gemiste kans.
| Concrete plannen samenwerking in basiszorg ontbreken De nieuwe regeringscoalitie van VVD en PvdA zet terecht in op goede zorg dichtbij de patiënt, samenwerking tussen zorgaanbieders en lagere zorgkosten. Maar wat de basiszorg door apothekers, huisartsen en andere eerste lijns zorgaanbieders betreft, maakt het regeerakkoord niet duidelijk wat de concrete invulling van deze ambities is, stelt de KNMP vast. Dat is een gemiste kans. De apotheek is de meest laagdrempelige zorginstelling dichtbij de patiënt. Betere inzet van de kennis en kunde van de apotheker kan Nederland op den duur 5,4 miljard euro vermijdbare zorgkosten besparen. Dat heeft recent onderzoek van IMS aangetoond. De belangrijkste winst is volgens IMS te behalen in de verbetering van de therapietrouw van patiënten. Voor de eerstelijns organisaties staat 2013 in het teken van samenwerking op het thema therapietrouw. |
| Meer samenwerking door één convenant eerste lijn | ||
| De KNMP roept de nieuwe regeringscoalitie op om het huidig potentieel van de bestaande eerste lijn te gebruiken en de samenwerking in die eerste lijn krachtig te stimuleren door één convenant met de hele eerste lijn af te sluiten. | ||
| Wijziging zorgverzekeringswet slecht voor patiënt | ||
| Met het schrappen van artikel 13 van de Zorgverzekeringswet geeft de nieuwe regeringscoalitie zorgverzekeraars nog meer macht. Die krijgen daarmee de mogelijkheid om geen vergoeding uit te keren indien een patiënt zorg krijgt van een zorgaanbieder die door de betreffende zorgverzekeraar niet is gecontracteerd. Het doel is het bevorderen van de selectieve inkoop van zorgverzekeraars. Het schrappen leidt echter tot een beperking van de keuzevrijheid van de verzekerde en tot dwingende contractering voor de zorgaanbieder. In de zorg is al sprake van een ongelijk speelveld en dit voornemen vergroot de onevenwichtigheid alleen maar verder. Voor verzekerden, die in de huidige “markt” slechts één keer per jaar van verzekeraar kunnen wisselen, is geen of een minimale vergoeding immers een grote drempel bij de keuze van zorgaanbieder. Hieruit spreekt dat het belang van de zorgverzekeraar groter wordt geacht dan dat van de patiënt, die recht heeft op een kwalitatieve goede behandeling in de buurt tegen een redelijke prijs. |
||
| Minder bureaucratie – meer kwaliteit | ||
| Verder doet de KNMP een dringend beroep op de nieuwe regeringscoalitie en zorgverzekeraars om een einde te maken aan de vele en ondoorzichtige regels voor apothekers. Hierdoor is de administratieve lastendruk voor apothekers enorm gestegen ten koste van de kwaliteit van zorgverlening aan de patiënt. Dus beperk de hoeveelheid regels, zodat apothekers hun tijd en aandacht kunnen besteden aan zorg voor de patiënt, aldus de KNMP. | ||
ANH JANSEN
01-11-2012
19:10
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=e1a70863-9960-4b28-be46-256a2b38e4b5
En reageren de overige zorgkoepels op het Regeerakkoord.
Agenda voor de Zorg is daarin leidend. De KNMP was daar niet bij. En dat gaat ons nog flnk opbreken!
Optimaliseren van de curatieve zorg
De partijen van de Agenda voor de zorg zijn positief dat het nieuwe kabinet doorgaat op de ingeslagen weg van de Zvw en de reeds gesloten akkoorden en gemaakte afspraken respecteert. De zorgpartijen hebben de gezamenlijke ambitie om met het kabinet de prestaties van de zorg in termen van kwaliteit en kosten te optimaliseren. Denk hierbij aan de nadruk op gezondheid en gedrag, de herinrichting van het zorglandschap en zinnige en gepaste zorg. Maar er zijn ook kritische kanttekeningen te plaatsen bij de voorstellen uit het regeerakkoord, waarover de zorgpartijen met het kabinet in gesprek willen.
Samenwerking met de zorgpartijen
Het kabinet geeft aan dat succes alleen te boeken is door samen te werken. Dit wordt door de zorgpartijen gedeeld. Het omzetten van het regeerakkoord in resultaten vereist een nauwe samenwerking van het kabinet met de zorgpartijen. Daarom willen zorgpartijen graag op korte termijn met het kabinet in gesprek over de nadere invulling van het regeerakkoord.
En reageren de overige zorgkoepels op het Regeerakkoord.
Agenda voor de Zorg is daarin leidend. De KNMP was daar niet bij. En dat gaat ons nog flnk opbreken!
Optimaliseren van de curatieve zorg
De partijen van de Agenda voor de zorg zijn positief dat het nieuwe kabinet doorgaat op de ingeslagen weg van de Zvw en de reeds gesloten akkoorden en gemaakte afspraken respecteert. De zorgpartijen hebben de gezamenlijke ambitie om met het kabinet de prestaties van de zorg in termen van kwaliteit en kosten te optimaliseren. Denk hierbij aan de nadruk op gezondheid en gedrag, de herinrichting van het zorglandschap en zinnige en gepaste zorg. Maar er zijn ook kritische kanttekeningen te plaatsen bij de voorstellen uit het regeerakkoord, waarover de zorgpartijen met het kabinet in gesprek willen.
Samenwerking met de zorgpartijen
Het kabinet geeft aan dat succes alleen te boeken is door samen te werken. Dit wordt door de zorgpartijen gedeeld. Het omzetten van het regeerakkoord in resultaten vereist een nauwe samenwerking van het kabinet met de zorgpartijen. Daarom willen zorgpartijen graag op korte termijn met het kabinet in gesprek over de nadere invulling van het regeerakkoord.
Kees zwaan
31-10-2012
21:51
Rouvoet kopt in eigen doel: géén concurrentie.
De combinatie van privaat en publiek is een monstrum geworden.
Het klassieke ziekenfondsmodel kan weer van stal gehaald worden.
De combinatie van privaat en publiek is een monstrum geworden.
Het klassieke ziekenfondsmodel kan weer van stal gehaald worden.
ANH JANSEN
31-10-2012
21:04
En zo doen de verzekeraars het;
Verzekeraars: zorgpremie mogelijk in strijd met EU-regels
dinsdag 30 oktober 2012 21:50
De inkomensafhankelijke zorgpremie die het nieuwe kabinet wil invoeren, is mogelijk in strijd met de Europese regels voor eerlijke concurrentie. Hiervoor vreest koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN).
Rouvoet is kritisch over de nieuwe zorgpremie (foto ANP)
Hoewel de zorgverzekeraars op hoofdlijnen zijn te spreken over de zorgmaatregelen in het Regeerakkoord, is koepelorganisatie ZN op enkele punten kritisch.
Door de zorgtoeslag af te schaffen en de nieuwe zorgpremie voor een deel inkomensafhankelijk te maken, raakt het kabinet het publiek-private karakter van het Nederlandse zorgstelsel, zo laat de koepelorganisatie voor zorgverzekeraars in een persbericht weten.
De maatregel kan volgens ZN de concurrentie onder zorgverzekeraars beperken. De brancheorganisatie vraagt zich dan ook af of dit onderdeel uit het Regeerakkoord de 'Europeesrechtelijke toets kan doorstaan'.
--Eerlijke concurrentie? Volgens de NZa zelf is er geen sprake van concurrentie tussen de verzekeraars. HHI index wijst daarop; 4 mega concerns die 90% van de relevante markt Nederland hebben verdeeld onder elkaar. Friesland met 90% marktaandeel 1 concern. Zeeland met 80% 1 concern spannen de kroon op het oligopolie.
En dan als CU top man bloosloos beweren dat de concurrentie wordt belemmerd? Wat 350.000 per jaar al niet kan doen bij een man. Zo heeft iedereen zijn prijs en is alles te koop.
Verzekeraars: zorgpremie mogelijk in strijd met EU-regels
dinsdag 30 oktober 2012 21:50
De inkomensafhankelijke zorgpremie die het nieuwe kabinet wil invoeren, is mogelijk in strijd met de Europese regels voor eerlijke concurrentie. Hiervoor vreest koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN).
Rouvoet is kritisch over de nieuwe zorgpremie (foto ANP)
Hoewel de zorgverzekeraars op hoofdlijnen zijn te spreken over de zorgmaatregelen in het Regeerakkoord, is koepelorganisatie ZN op enkele punten kritisch.
Door de zorgtoeslag af te schaffen en de nieuwe zorgpremie voor een deel inkomensafhankelijk te maken, raakt het kabinet het publiek-private karakter van het Nederlandse zorgstelsel, zo laat de koepelorganisatie voor zorgverzekeraars in een persbericht weten.
De maatregel kan volgens ZN de concurrentie onder zorgverzekeraars beperken. De brancheorganisatie vraagt zich dan ook af of dit onderdeel uit het Regeerakkoord de 'Europeesrechtelijke toets kan doorstaan'.
--Eerlijke concurrentie? Volgens de NZa zelf is er geen sprake van concurrentie tussen de verzekeraars. HHI index wijst daarop; 4 mega concerns die 90% van de relevante markt Nederland hebben verdeeld onder elkaar. Friesland met 90% marktaandeel 1 concern. Zeeland met 80% 1 concern spannen de kroon op het oligopolie.
En dan als CU top man bloosloos beweren dat de concurrentie wordt belemmerd? Wat 350.000 per jaar al niet kan doen bij een man. Zo heeft iedereen zijn prijs en is alles te koop.
ANH JANSEN
31-10-2012
00:21
Straks ook alleen vergoeding bij naturapolis, einde restitutiepolis. Dus tevens einde van Medische Noodzaak, want wie gaat dat nu betalen?
Op sociale media. Twitter.
Volgens mij onjuist. Medische Noodzaak geldt ook nu al voor In Natura verzekerden en zal dat zo blijven tot de positieve lijst is afgeschaft door de politiek. Tot zolang heeft iedere Nederlander recht op vergoeding van alle in Nederland geregistreerde middelen die voor vergoeding zijn aangemeld door CvZ en VWS.
De politiek zal de Medische Noodzaak onmogelijk moeten maken; de verzekeraars kunnen dan concurreren met hun In Natura polissen door per polis de te vergoeden middelen te varieren en daarmee de prijs van de In Natura Polis.
Concurreren op de resterende nominale premie is onrealistisch; maximale korting blijft 10% van de premie. Dat is wettelijk bepaald. Nominale premie wordt 225 euro per jaar. Wie gaat nu wisselen voor 2.25 euro?
Maar wisselen voor een polis die alle geneesmiddelen vergoed of een In Natura die slechts generieke middelen vergoed is wel een keuze die patiënten kan aanspreken.
Mits de politiek het toestaat.
Waarom private verzekeraars nog langer de basisverzekering laten uitvoeren is een betere vraag; geheel zinloos.
Draai alles terug en voer een ziekenfondssysteem in naar Deens/Scandinavisch model met een parallel particulier systeem als extra voor degenen die dat willen; zij moeten wel bijdragen aan het ziekenfondssysteem. Dubbel op dus.
En dan komen de opgepotte 10 miljard ziekenfondspremies uit de jaren voor 2006 weer terug in de schatkist! Sinds 2006 is de reserve opgelopen tot 12 miljard. Allemaal premies/belastinggelden die private verzekeraars zich hebben toegeëigend. Gelegaliseerde diefstal. EU Commissie heeft dat erkend als Staatssteun tot 2016.
Red de zorg, red de burger, red jezelf KNMP!
Op sociale media. Twitter.
Volgens mij onjuist. Medische Noodzaak geldt ook nu al voor In Natura verzekerden en zal dat zo blijven tot de positieve lijst is afgeschaft door de politiek. Tot zolang heeft iedere Nederlander recht op vergoeding van alle in Nederland geregistreerde middelen die voor vergoeding zijn aangemeld door CvZ en VWS.
De politiek zal de Medische Noodzaak onmogelijk moeten maken; de verzekeraars kunnen dan concurreren met hun In Natura polissen door per polis de te vergoeden middelen te varieren en daarmee de prijs van de In Natura Polis.
Concurreren op de resterende nominale premie is onrealistisch; maximale korting blijft 10% van de premie. Dat is wettelijk bepaald. Nominale premie wordt 225 euro per jaar. Wie gaat nu wisselen voor 2.25 euro?
Maar wisselen voor een polis die alle geneesmiddelen vergoed of een In Natura die slechts generieke middelen vergoed is wel een keuze die patiënten kan aanspreken.
Mits de politiek het toestaat.
Waarom private verzekeraars nog langer de basisverzekering laten uitvoeren is een betere vraag; geheel zinloos.
Draai alles terug en voer een ziekenfondssysteem in naar Deens/Scandinavisch model met een parallel particulier systeem als extra voor degenen die dat willen; zij moeten wel bijdragen aan het ziekenfondssysteem. Dubbel op dus.
En dan komen de opgepotte 10 miljard ziekenfondspremies uit de jaren voor 2006 weer terug in de schatkist! Sinds 2006 is de reserve opgelopen tot 12 miljard. Allemaal premies/belastinggelden die private verzekeraars zich hebben toegeëigend. Gelegaliseerde diefstal. EU Commissie heeft dat erkend als Staatssteun tot 2016.
Red de zorg, red de burger, red jezelf KNMP!
ANH JANSEN
30-10-2012
23:31
Als de KNMP werkelijk de administratieve lastendruk wil verminderen kan zij een bijdragen leveren door de eigen prijslijst in te trekken; de prijsinformatie KNMP Z-index Taxe. Dan krijgen wij transparantie prijslijsten van de verschillende verzekeraars of groothandelaren en is het gedaan met alle onzin die de KNMP Taxe heeft veroorzaakt en in de nabije toekomst nog meer gaat veroorzaken.
Geen afkeuringen meer als de centrale prijslijst wordt geschrapt! Geen claw back. Geen couvert. Geen Idea. Geen dagprijzen. Geen prijzen uit 2008 of oktober 2011.
Wat een walhalla! Zonder KNMP Z-index Taxe!
Waarom blijft de KNMP dan hardnekkig vasthouden aan die eigen taxe? Ordinair eigenbelang? Gaan 250 man KNMP bureau medewerkers voor het belang van 16.8 miljoen Nederlanders?
Aan vermindering van administratieve lastendruk levert de KNMP zelf uitsluitend lippendienst en de Overheid en verzekeraars weten dat.
Geen afkeuringen meer als de centrale prijslijst wordt geschrapt! Geen claw back. Geen couvert. Geen Idea. Geen dagprijzen. Geen prijzen uit 2008 of oktober 2011.
Wat een walhalla! Zonder KNMP Z-index Taxe!
Waarom blijft de KNMP dan hardnekkig vasthouden aan die eigen taxe? Ordinair eigenbelang? Gaan 250 man KNMP bureau medewerkers voor het belang van 16.8 miljoen Nederlanders?
Aan vermindering van administratieve lastendruk levert de KNMP zelf uitsluitend lippendienst en de Overheid en verzekeraars weten dat.
ANH JANSEN
30-10-2012
23:27
Punten uit regeerakkoord:
Er komt meer druk op contractering:
1. art 13 ZVW zal worden afgeschaft
Hierin wordt expliciet geregeld dat verzekeraars, voor in natura verzekerde zorg, deze zorg niet hoeven te vergoeden indien een verzekerde naar een niet-gecontracteerde aanbieder gaat. Feitelijk komt dat neer op het afschaffen van de verplichte restitutie in de (natura) basisverzekering)
dit in combinatie met:
2. het uitsluitend verplicht verzekeren van zorg uit het basispakket via de naturapolis
De Restitutie polis in de basisverzekering wordt afgeschaft. Restitutie polissen uitsluitend nog in de aanvullende verzekeringen!
en verder:
3. De overheid gaat zich inzetten voor het maken van prijs/volume-afspraken met fabrikanten over specialité geneesmiddelen.
4. Het eigen risico wordt in 2015 budgettair neutraal omgezet in een inkomensafhankelijk eigen risico. De additionele uitvoeringskosten worden gedekt binnen het eigen risico. De drie treden gelden voor drie even grote inkomensgroepen (en zullen bij invoering grofweg 180 - 350 - 595 bedragen)
Reactie van de KNMP slaat nergens op. Gebrek aan een politieke afdeling laat zich keer op keer gelden.
Maar ook NapCo, ASKA e.a. moeten leren niet de problemen van anderen op te willen lossen; eigen bijdrage voor medicijnen? 9 euro per regel? Waarom niet? Er is gelobbied om dat niet te krijgen. En wat krijgen we er voor terug?
Er komt meer druk op contractering:
1. art 13 ZVW zal worden afgeschaft
Hierin wordt expliciet geregeld dat verzekeraars, voor in natura verzekerde zorg, deze zorg niet hoeven te vergoeden indien een verzekerde naar een niet-gecontracteerde aanbieder gaat. Feitelijk komt dat neer op het afschaffen van de verplichte restitutie in de (natura) basisverzekering)
dit in combinatie met:
2. het uitsluitend verplicht verzekeren van zorg uit het basispakket via de naturapolis
De Restitutie polis in de basisverzekering wordt afgeschaft. Restitutie polissen uitsluitend nog in de aanvullende verzekeringen!
en verder:
3. De overheid gaat zich inzetten voor het maken van prijs/volume-afspraken met fabrikanten over specialité geneesmiddelen.
4. Het eigen risico wordt in 2015 budgettair neutraal omgezet in een inkomensafhankelijk eigen risico. De additionele uitvoeringskosten worden gedekt binnen het eigen risico. De drie treden gelden voor drie even grote inkomensgroepen (en zullen bij invoering grofweg 180 - 350 - 595 bedragen)
Reactie van de KNMP slaat nergens op. Gebrek aan een politieke afdeling laat zich keer op keer gelden.
Maar ook NapCo, ASKA e.a. moeten leren niet de problemen van anderen op te willen lossen; eigen bijdrage voor medicijnen? 9 euro per regel? Waarom niet? Er is gelobbied om dat niet te krijgen. En wat krijgen we er voor terug?
henricop
30-10-2012
20:28
KNMP heeft dit over zichzelf afgeroepen! In oktober 2011 namens u en mij per brief aan Kamer.
Advies: zend tweede kamer en minister een brief dat we oude systeem terugwillen + kosten dekkend tarief + alle inkoopvoordelen voor de patient.
Probleem opgelost. Zorgverzekeraars zijn toch niet meer in staat te concurreren in de situatie na 2014.
Advies: zend tweede kamer en minister een brief dat we oude systeem terugwillen + kosten dekkend tarief + alle inkoopvoordelen voor de patient.
Probleem opgelost. Zorgverzekeraars zijn toch niet meer in staat te concurreren in de situatie na 2014.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.